Keuring na verlaging.. (België) DO's and DON'Ts

Vond jij dit topic nuttig?

  • Ja

    Stemmen: 39 100,0%
  • Neen ... (verbeteringsvoorstellen welkom! )

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    39

Joske

Forumguru
Omdat ik wil vermijden dat andere goedwillige mensen zoals mezelf :angel:, dezelfde fouten maken dacht ik bij mezelf: laat ik een soort how-to maken.. voor een Eibach-set gekeurd te krijgen.
(over een schroefset oid durf ik mij zelfs niet uit te spreken...:koffie:)


Allereerst wil ik Mark (@Antera) bedanken voor zijn engelengeduld en de ongelooflijke hulp die hij mij geboden heeft om mijn set alsnog gekeurd te krijgen.. :dankje:

En, @Corné de Kluijver , @ertromp, @internetboarder , @Pendragon en @Octavia32 wil ik ook bedanken voor hun steun en het delen van lief en leed (en mijn ellende, voor even dan toch ;) )via de whatsapp.. :bloos: bedankt mannen! :cheers:

Dus je zit niet alleen goed voor de service... maar ook erg goed voor de AFTER-service bij Mark in Breda ;).

anyway, mijn stappenplan:


STAP 1:

je laat de JUISTE set Eibachs monteren onder je bolide.. bij voorkeur bij Mark (dan ben je alvast zeker van kwaliteit én de juiste set)

*opmerking: meet EERST (dus voor de verlaging) zowel vooraan als achteraan de afstand op tussen hart velg (midden naafkapje) en spatbord rand.(loodrecht gemeten op een zo vlak mogelijke ondergrond)
Doe dit bij voorkeur bij een volle brandstoftank. (voor je naar de keuring gaat, tank je hem vol en dan kloppen de afmetingen zo goed als exact ;) )
Schrijf dit op en hou dit goed bij!

STAP 2:

documenten regelen! Een HEEL belangrijke stap, want deze heeft er voor gezorgd dat ik tot 3 maal toe opnieuw naar de keuring kon... Foutje van mij, foutje van Mark :bloos:
Maar we hebben alles keurig opgelost (vooral Mark eigenlijk :D ).

MONTAGEATTEST: vul alles héél correct in, de afstanden zo juist mogelijk opmeten en hier noteren. Belangrijk de nummer van de set moet exact zijn net als het goedkeuringsnummer van op het goca-attest. Komen deze niet overeen (zoals bij mij) ben je er aan voor de moeite. Chassisnummer, bouwjaar, zorg dat het allemaal klopt! Je kan je geen schrijffoutjes permitteren ;).

montage attest.JPG Aslasten .JPG

GOCA-attest:

Dit kan Mark je bezorgen, ook al laat je je auto ergens anders verlagen (in België), je zult nog steeds contact op moeten nemen met Mark voor het attest. Als invoerder voor België en Nederland kan enkel hij jou het oh zo belangrijk GOCA attest bezorgen. (geen attest = krijg je de set NIET gekeurd!)
Reden te meer om je verlaging ineens daar te doen :D


STAP 3:

laat je auto UITLIJNEN bij een goede uitlijner (dit is echt super-belangrijk). Niet alleen voor je auto (om geen abnormale slijtage te krijgen op banden etc.) maar ook voor de keuring.
Op de keuring wordt ie namelijk opnieuw uitgelijnd (gemeten dus), tis te zeggen, ze doen alles behalve corrigeren.. En dit gebeurt ook op een 3D - uitlijnbank, dus het is nauwkeurig..

*opmerking: ik heb de mijne laten uitlijnen bij "De Baronie" in Terheijden (vlakbij Antera). Zeker en vast een aanrader, mannen hebben duidelijk massa ervaring!
**opmerking: laat dat uitlijnrapport in je zakken zitten, laat het niet zien, tenzij ze er achter vragen. Dit om eventuele (hoe klein ook) verschillen niet te zien en om discussies te vermijden.

STAP 4:


geniet van je nieuwe verlaging :D

maar niet te lang wachten.. tijd om een afspraak te maken bij de keuring. Keuring na verlaging kan je maar in enkele keuringscentra laten uitvoeren. Zie website desbetreffende organisatie, voor mij was dit bijvoorbeeld SBAT.

STAP 5:


de eigenlijke keuring!
Dit houdt in:

Controle van het papierwerk! Chassisnummer wordt vergeleken, het aslastenplaatje (op de kokerbalk, portier openen om te zien). Dit wordt allemaal vergeleken met gegevens op een computer.
Ik kan het niet genoeg benadrukken: zorg dat die papieren in orde zijn!

Een "normale" keuring, dus remmentest, ophangingstest, op de brug, etc.. je kent het wel.

Over het "balkje" rijden, is absoluut geen probleem met een Eibach-set.

IMG_0625.JPG IMG_0626.JPG

Dan vervolgens de geo-metrie keuring. Dit is dezelfde keuring die men ook doet bij een auto die een ongeval heeft gehad. (na werken aan chassis ofzo) Dus daar wordt gekeken of de uitlijning ok is, daar wordt ook een rapport van gemaakt. Daar worden stempels op geplaatst en voila.. juist nog betalen (ook genoeg trouwens.. :greedy: )

En deze krijg je ook ergens te lezen, tijdens ja.. je raadt het nooit: het wachten! :laugh:


IMG_0629.JPG
STAP 6:

je bent GEKEURD.
(en voor alle duidelijkheid (want dat schrikte mij eerst af) je krijgt nog steeds de eerste 4 jaar keuringsvrij, ondanks de verlaging ;). )

maar vooral: je bent wettelijk in orde met alles! En geloof me nu maar... je wilt echt niet een héél zwaar ongeval veroorzaken en vervolgens dat de verzekering niets uitkeert omdat ze er op uitkomen dat je wagen "technisch niet in orde zou zijn"... Dan kan je betalen voor de rest van je leven, noem me gerust een doemdenker dan, maar hier zit niemand op te wachten...:bloemen:


STAP 7:


zorgeloos rond toeren met een verlaagde EN gekeurde bolide :D

 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
uiteraard ja gestemd, dit is zeer nuttig voor alle Belgen die willen verlagen én aan de wettelijke willen blijven voldoen.
fijn dat het allemaal goed gekomen is en nu vooral er heel lang van gaan genieten!
 

Havana

Forumguru
Ik en maar denken dat wij in Nederland bureaucratisch waren. Mensen kinderen wat een kinderachtige regeltjes daar allemaal in België... Hebben die ambtenaren niks beters te doen dan dit soort pesterijen? Ik stel voor ze allemaal om te scholen tot wegenbouwer, want daar hebben ze wel nood aan (om het even in het Vlaams te zeggen) in België.

Anyway, mooie bijdrage @Joske , daar hebben anderen vast plezier van
thumbup.gif
 

ertromp

Forumguru
Goed topic @Joske zeker gezien de vele fijne zuiderburen hier aanwezig.
Heb idd met verbazing de whatsapp gevolgd en wat retespannend zeker als ze even met je wagen over een houten balk gaan rijden en onderling staan smoezen dat het door een Ollander gemonteerd is. Super nu je auto goedgekeurd is en hopelijk heeft menig landgenoot van jou wat aan dit stappenplan :thumbsup::thumbsup:





Mag die plaat wel van je achtervelg af want ik mis die wel en pas maar op dat die keurmeesters je zo niet zien rijden??!! :deuk:
 

andrehj

Forumguru
Ik en maar denken dat wij in Nederland bureaucratisch waren. Mensen kinderen wat een kinderachtige regeltjes daar allemaal in België... Hebben die ambtenaren niks beters te doen dan dit soort pesterijen? Ik stel voor ze allemaal om te scholen tot wegenbouwer, want daar hebben ze wel nood aan (om het even in het Vlaams te zeggen) in België.

Nou, als ik zie hoe sommige sjonnies met hun fout verlaagde stuiterbakkies rondcrossen, dan lijkt iets meer controle dan in Nederland me wel gewenst. In België (en in Duitsland ook trouwens) hebben ze dat blijkbaar goed geregeld.
 

fiestaman

Forumguru
Vorige keer reeds gezegd, ik vind het nutteloos om voor die 3cm zoveel moeite te moeten doen en al dat gezever.
Als ik lees dat je 3x keuring hebt moeten doen, papieren niet ok, enz...


Maar de how-to is wel mooi gemaakt! En daar gaat het topic over ;)
 

Xavke

Lid
Verlage en keuren is niet zo moeilijk. Ik heb (bij de vorige wagen,vw passat) gwn mijn schroefkit laten monteren. Toen een 9maand later mijn keuring er zat aan te komen, de wagen terug omhoog gezet en uitgelijnd. Mooi gemeten en montageattest late invullen. Groen vd eerste keer ;)
 

tist

Actief lid
Mooie bijdrage en info zeker voor 'ons' belgen.
Persoonlijk is het helemaal niet mijn ding, maar je uitleg van hoe en wat is voor velen zeker waardevol.
 

Octavia32

Forumguru
Verlage en keuren is niet zo moeilijk. Ik heb (bij de vorige wagen,vw passat) gwn mijn schroefkit laten monteren. Toen een 9maand later mijn keuring er zat aan te komen, de wagen terug omhoog gezet en uitgelijnd. Mooi gemeten en montageattest late invullen. Groen vd eerste keer ;)
Terugzetten naar origineel en daarna weer terug naar schroefkit en dus twee keer uitlijnen . Dat doen ze ook niet voor niks lijkt mij.

Dus ik denk dat de manier van joris toch beter is en goedkoper.

Vind het nogal omslachtig namelijk.
 

Xavke

Lid
Ik wissel geen 2x van ophanging he. Ik lijn idd wel meerdere male uit maar schroefkit ging omhoog, na benede... afhankelijk vd velge enzo. Ik laat gwn de verlaging niet onmiddelijk keuren
 
Bovenaan Onderaan