Inbouwhandleiding electromagnetische parkeersensoren Skoda Fabia II

Hierbij een handleiding die ik heb gemaakt van de inbouw van parkeersensoren, waarbij het niet nodig is om te boren. Hier staan ook foto's in van de binnenzijde van de bumper, waarin je kan zien dat de plaatsen voor de normale parkeersensoren die je moet boren, worden aangegeven. Ik had een uitgebreide handleiding gemaakt met grote foto's, maar dat was te groot voor deze site. Graag PM dus als deze gewenst is. Hierbij de bijlage:

Bekijk bijlage Inbouw electromagnetische parkeersensoren.pdf

Antera

Donateur
hij reageerd inderdaad later dan ik dacht. Is de eerst toon niet bij de 0.8M als gezegd word?

Nee, bij mij in ieder geval niet. Ik denk eerder bij 40 cm. Overigens heb ik bij andere inbouwen met het Chineese spul wel dat hij eerder begint te piepen, maar dan zit de strip vaak ook lager op de bumper. Ik weet dus niet exact waar het aan ligt.

E

Ex-lid 2926

Duidelijke handleiding. Op mijn Octavia mis ik ook PDC. Professionele inbouw is vrij prijzig. Deze strip vind ik wel een mooi alternatief voor de normale sensoren. Er hoeft nu niet geboord en gespoten te worden. Ik weet alleen niet of ik de moed heb om zelf de achterbumper te demonteren.

Ligflits

Senior Member
Naar aanleiding van de handleiding van Mailman, ben ik wezen shoppen bij de Wehkamp, en ben ik afgelopen zaterdagochtend wezen sleutelen (de 2 verborgen schroefjes vervloekt), poetsen, plakken, en weer terugsleutelen. Helaas had ik een teleurstellend resultaat. Zodra "de achteruit" werd ingeschakeld had ik niet een "korte bevestigingstoon", maar gelijk de continue piep.:(
Hierop heb ik een mailtje gestuurd naar Quintezz, waarin ik het probleem uitlegde. Ze boden aan om een nieuw systeem te sturen.
Toen ik de nieuwe had ontvangen, heb ik alleen het centrale controle kastje hoeven vervangen, en het werkt nu als verwacht. (gelukkig hoefde de bumper er niet nog een keer af!). Blijkbaar was het centrale kastje niet helemaal lekker.
Door mijn trekhaak durf ik niet door te rijden tot de continue pieptoon, maar stop ik al een standje eerder.

Mijn dank aan Mailman voor de gemaakte handleiding.

Blij te horen Ligflits. Mooi dat het alleen het kastje was, want anders was het knap zuur geweest.

Vanaf welke afstand begint hij bij jou te piepen? En op welke hoogte heb je hem aangebracht?

Ligflits

Senior Member
Ik heb hem op ongeveer dezelfde hoogte als u geplakt. (Maar mijn achterkant is ong 4cm hoger door Mad hulpveren ivm de trekhaak.)
als ik op de eerste piepjes stop, sta ik op ong een halve meter van de andere auto.
als ik in een parkeervak dwars op de stoep parkeer, merkt hij ook deze stoeprand op.

Zojuist gemerkt dat de sensoren niet meer goed werkten en af en toe piepten zonder reden. Bij controle bleek het gaffa-tape te hebben losgelaten en de electromagnetische strip losgetrokken van de bumper. De bevestiging zal dus beter moeten, dan ik in mijn handleiding had gezet. Tips zijn welkom!

EdK

Forumguru
lijmresten en dergelijke goed verwijderen dan goed ontvetten met wasbenzine
dan aftekenen waar de strip komt en dan een dunne laag siliconenkit aanbrengen
Daar de strip weer op vastdrukken en goed laten drogen
Als de siliconen is uitgedroogd dan bovenkant van de strip ontvetten met wasbenzine
Hierna een dikke laag siliconenkit aanbrengen en goed uitsmeren over strip en bumper.
Ook dit weer goed laten uitdrogen en dan de boel weer terug monteren

52fabia

Nieuw lid
Dag Mailman,
als nieuwkomer op deze site gisteren de handleiding voor demontage van de achterbumper en sensoren gebruikt. Prima verlopen. Verbetervoorstel: bij het direct verwijderen van de achterwielen (eenvoudige schaarkrik en steun bij gebrek aan voertuigkrik) is er minimaal 1 uur te besparen voor demontage en montage van de schroeven in de wielkuip en de 2 moeilijk bereikbare schroeven achter de plastic binnenschermen.
Groet, 52Fabia

Goed voorstel inderdaad. Ik had geen steunen en geen momentsleutel om de wielen weer vast te zetten, maar voor wie dit heeft, is dit zeker de beste oplossing om er goed bij te kunnen. Heb je dezelfde sensoren gemonteerd als ik?

Bevalt nog steeds perfect. Heeft geen storingen gegeven. Werkt nog steeds wel anders dan de standaard ingebouwde, doordat hij later begint te piepen, maar dit went wel.

Ah goed te horen thx. Ga ze er binnenkort onder mbv mijn broertje die is automonteur geweest, zal hierdoor stuk sneller gaan ;).

Wilde zoals ergens vermeld de strip licht inkitten. Goed plan?

Bovenaan Onderaan