res-q
Senior Member
Van de week zag ik in het stoelen in de octavia 3 combi-topic iets over het kantelen van de bestuurdersstoel voor betere ondersteuning. Dit leek mij ook wel wat, aangezien ik met mijn 1.92 toch ook met mijn bovenbenen een stuk van de stoel af zit. Dus verder gaan graven op het forum en vanaf hier in het greenline-topic gaat het er ook over. Na me een beetje ingelezen te hebben de stoute schoenen aangetrokken, spulletjes gehaald en aan de slag gegaan.
Benodigde materialen
Ik heb mijn spullen gehaald bij Fabory in Ede. Deze levert ook aan particulieren.
Lijstje bij Fabory:
Totale kosten: €7,97 incl. BTW
Benodigd gereedschap
Stappenplan
De stoel staat nu aan de voorkant 19mm (10x 1.5mm, plus 2x 2mm) hoger dan oorspronkelijk, en het verschil is verbluffend. Veel meer steun aan de onderkant van de bovenbenen!
Conclusie
Voor iedereen die een beetje lang is en te weinig steun aan de bovenbenen heeft is dit een absolute aanrader. Zelfs voor de niet geoefende klusser is dit een karweitje wat goed te doen is, en zonder specialistisch gereedschap is uit te voeren. Al met al was ik er een half uurtje druk mee, en gezien de kleine inspanning en lage kosten zeg ik: doen!
Benodigde materialen
Ik heb mijn spullen gehaald bij Fabory in Ede. Deze levert ook aan particulieren.
Lijstje bij Fabory:
- 2x M10x60 12.9 cilinderkopschroef met binnenzeskant
- 20x M10x40x1.5 carrosseriering
- 6x M10x20 sluitring
Totale kosten: €7,97 incl. BTW
Benodigd gereedschap
- 8mm veeltand dop:
- Iets om als wig te gebruiken, ik gebruikte de achterkant van een grote schroevendraaier
- 8mm inbussleutel in geval van een bout met binnenzeskant, in geval van een buitenzeskant een 17mm dop.
- Kleine schroevendraaier
Stappenplan
- Draai de bouten aan de achterkant van de stoel 2 slagen los. Tip: Zet de stoel omhoog en helemaal naar voren, dan heb je genoeg ruimte om er bij te kunnen.
- Zet de stoel helemaal naar achteren en naar beneden.
- Verwijder de bouten aan de voorkant van de stoel.
- Til de rail waarmee de stoel op de bodem vast zit iets op, en veranker met een wig (in mijn geval de achterkant van een schroevendraaier).
- Plaats de ringen tussen bodemplaat en rail van de stoel, met bovenaan en onderaan een sluitring, en daartussen 10 carrosserieringen.
- Lijn de gaten uit met een schroevendraaier.
- Verwijder de wig, en laat de rail op de ringen zakken.
- Plaats bovenop de rail nog een sluitring, en plaats de nieuwe 60mm bout. Licht aandraaien.
- Vervolgens de andere rail, idem.
- Volgorde van boven naar beneden is dan:
- Bout
- Sluitring
- Rail
- Sluitring
- Carrosserieringen
- Sluitring
- Bodemplaat
- Stoel weer naar voren en omhoog, en de bouten aan de achterkant weer vastdraaien.
- Stoel weer naar achteren en omlaag, en de bouten aan de voorkant goed vastdraaien.
- Done
- Ook meteen een goede reden om bij de stoelen weer eens goed te stofzuigen
De stoel staat nu aan de voorkant 19mm (10x 1.5mm, plus 2x 2mm) hoger dan oorspronkelijk, en het verschil is verbluffend. Veel meer steun aan de onderkant van de bovenbenen!
Conclusie
Voor iedereen die een beetje lang is en te weinig steun aan de bovenbenen heeft is dit een absolute aanrader. Zelfs voor de niet geoefende klusser is dit een karweitje wat goed te doen is, en zonder specialistisch gereedschap is uit te voeren. Al met al was ik er een half uurtje druk mee, en gezien de kleine inspanning en lage kosten zeg ik: doen!
