How to: Bestuurdersstoel kantelen

res-q

Senior Member
Van de week zag ik in het stoelen in de octavia 3 combi-topic iets over het kantelen van de bestuurdersstoel voor betere ondersteuning. Dit leek mij ook wel wat, aangezien ik met mijn 1.92 toch ook met mijn bovenbenen een stuk van de stoel af zit. Dus verder gaan graven op het forum en vanaf hier in het greenline-topic gaat het er ook over. Na me een beetje ingelezen te hebben de stoute schoenen aangetrokken, spulletjes gehaald en aan de slag gegaan.

Benodigde materialen

Ik heb mijn spullen gehaald bij Fabory in Ede. Deze levert ook aan particulieren.
Lijstje bij Fabory:
Let op, de bouwmarkt-kwaliteit bouten (sterkte 8.8) is niet sterk genoeg. Je wil geen risico lopen dat je bouten afbreken bij een aanrijding, dus let er op dat de sterkte minimaal 10.9 is. Ik heb gekozen voor bouten met sterkte 12.9 met binnenzeskant (inbus). Je kunt natuurlijk ook bouten kiezen met buitenzeskant.

full


Totale kosten: €7,97 incl. BTW

Benodigd gereedschap
  • 8mm veeltand dop:
    100px-Screw_j.svg.png
    . Heb je die niet dan voldoet een torx 8mm of inbus 8mm ook, maar een veeltand-dop is aan te raden
  • Iets om als wig te gebruiken, ik gebruikte de achterkant van een grote schroevendraaier
  • 8mm inbussleutel in geval van een bout met binnenzeskant, in geval van een buitenzeskant een 17mm dop.
  • Kleine schroevendraaier

Stappenplan

  • Draai de bouten aan de achterkant van de stoel 2 slagen los. Tip: Zet de stoel omhoog en helemaal naar voren, dan heb je genoeg ruimte om er bij te kunnen.
    20141121_082730495_ios-jpg.32460
  • Zet de stoel helemaal naar achteren en naar beneden.
  • Verwijder de bouten aan de voorkant van de stoel.
  • Til de rail waarmee de stoel op de bodem vast zit iets op, en veranker met een wig (in mijn geval de achterkant van een schroevendraaier).
  • Plaats de ringen tussen bodemplaat en rail van de stoel, met bovenaan en onderaan een sluitring, en daartussen 10 carrosserieringen.
  • Lijn de gaten uit met een schroevendraaier.
  • Verwijder de wig, en laat de rail op de ringen zakken.
  • Plaats bovenop de rail nog een sluitring, en plaats de nieuwe 60mm bout. Licht aandraaien.
    20141121_082951717_ios-jpg.32461
  • Vervolgens de andere rail, idem.
    22-jpg.32465
  • Volgorde van boven naar beneden is dan:
    • Bout
    • Sluitring
    • Rail
    • Sluitring
    • Carrosserieringen
    • Sluitring
    • Bodemplaat
  • Stoel weer naar voren en omhoog, en de bouten aan de achterkant weer vastdraaien.
  • Stoel weer naar achteren en omlaag, en de bouten aan de voorkant goed vastdraaien.
  • Done :)
  • Ook meteen een goede reden om bij de stoelen weer eens goed te stofzuigen :thumbsup:
Resultaat

De stoel staat nu aan de voorkant 19mm (10x 1.5mm, plus 2x 2mm) hoger dan oorspronkelijk, en het verschil is verbluffend. Veel meer steun aan de onderkant van de bovenbenen!

Conclusie

Voor iedereen die een beetje lang is en te weinig steun aan de bovenbenen heeft is dit een absolute aanrader. Zelfs voor de niet geoefende klusser is dit een karweitje wat goed te doen is, en zonder specialistisch gereedschap is uit te voeren. Al met al was ik er een half uurtje druk mee, en gezien de kleine inspanning en lage kosten zeg ik: doen! :)
 

res-q

Senior Member
Thx @Joske ! Geen risico hiermee... :).
Ik maak me nog wel een beetje zorgen over het doorbuigen van de rail op deze manier. Het voelt allemaal wel erg solide. Zoals in een van de andere topics ook aangegeven zou een wig over de hele lengte het meest optimaal zijn. Iemand die daar iets over kan roepen?
 

SuperBeeb

Forumguru
mijn stoel gaat voor en achter afzonderlijk omhoog...

maar los daarvan, ik zou me met zo'n constructie nou niet echt veilig meer voelen.
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Dan zou je iets van een houten wig moeten maken, en dat zou toch niet zo'n probleem moeten zijn. Natuurlijk is het sterker als hij over de volle lengte draagt maar ik denk ook dat de rails wel sterk genoeg is. Je zou ook precies in het midden nog een stapeltje ringen kunnen leggen(waarschijnlijk 2 of 3 minder als vooraan) dan buigt hij ook niet hoor. Lijm die ringen op elkaar en druk ze er strak tussen.
 

Renzo4000

Forumguru
Hoewel ik de oplossingsgerichtheid kan waarderen wil ik dit toch sterk afraden aan een ieder hier. De krachten die vrijkomen bij een eventuele aanrijding zijn onvoorstelbaar groot en je maakt nu (ondanks de "sterkere" bouten) een kwetsbaar geheel van je stoel. Juist je stoel icm je gordel zijn letterlijk en figuurlijk van levensbelang en worden door en door getest door de autofabrikant. Je gaat hier nu een modificatie op aanbrengen die zeer zeker niet geschikt is en een zwak punt van je stoel maakt.

Daarnaast zou het bij een verzekeringskwestie (ik hoop niet dat het bij iemand aan de orde zal zijn) nog wel eens op een fiasco kunnen uitlopen na de uitslag van een technisch onderzoek. Kortom, als je het mij vraagt moet je dit niet doen. Wil je een betere zitpositie, kijk dan naar andere oplossingen die ervoor geschikt en gemaakt zijn maar ga niet zelf lopen hobbyen.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb zelf een RVS wig gemaakt op de laser machine waarmee ik dagelijks bezig ben. Dus ondersteuning over de gehele lengte van de stoelbevestiging.

;)
 

res-q

Senior Member
@Renzo4000 Ik begrijp je bezorgdheid, maar is dat niet een tikkie overdreven? De rails zijn ook standaard alleen met 4 bouten aan de auto bevestigd, en verder zitten deze nergens aan vast of verankerd. Nu zitten ze op dezelfde manier vast, alleen iets verhoogd, en met sterkere bouten. Mij lijkt het niet zo spannend...

@Noord26 dat is natuurlijk de mooiste oplossing. Helaas niet voor iedereen weggelegd :). Hoe heb je dat gedaan met de gaten voor de bevestiging?
 

Fucky

Senior Member
Mooie how to res-q

Bij een dealer ook gezien ! maar die gebruikte rvs bussen ipv ringen!
Werd ook gedaan voor kleine personen, dan werden de bussen voor en achter geplaatst!
Hij sprak ook over bouten met een speciale sterkte!
 

Renzo4000

Forumguru
@res-q overdreven of niet, maar ik zou toch niet zelf gaan knutselen aan dit soort essentiële onderdelen. Maar nogmaals, dit is je eigen keuze ik en probeer juist anderen te attenderen op het gevaar die er toch echt wel is. Ik zou toch liever iets meer geld investeren in een stoel die ervoor gemaakt is .... of is dat je eigen veiligheid niet waard? Toch iets om over na te denken lijkt me.
 

Octavia32

Forumguru
als ik dit echt nodig zou hebben ik ben trouwens 1,94 dan zou ik kiezen rvs of gehard stalen wiggen . Want je wil niet weten hoeveel krachten er op komen te staan zou je bij iemand achterop klappen.

Het is namelijk zo dat normaal gesproken de rail gelijkmatig op de carrosserie is bevestigd, doordat je de rail nu omhoog brengt worden de krachten hoofdzakelijk uitgeoefend bij een aanrijding waar jij nu je plaatjes heb zitten.

Kortom de hele rail dient ondersteund te worden om de krachten gelijkmatig te verdelen en dan is een wig het beste alternatief.
 

res-q

Senior Member
Volgens mij doen die rails helemaal niks bij een aanrijding, tenzij je de auto laat vallen. Dan worden de krachten verdeeld over het hele oppervlak van de rails. Bij elke andere verplaatsing (in de lengte of breedte van de auto) komen alle krachten op de bouten terecht. Dat was zo, en is nog steeds zo.

Even een berekening met mijn basis natuurkunde:
Het getal voor de punt in de boutsterkte geeft 1% van de treksterkte in N per mm² aan. In het geval van een bout van 10mm doorsnede en sterkte 12.9:
Oppervlakte van de schroef = π * r² = π * 5² = 78,45mm².
Dat betekent dat de kracht die op deze schroef kan komen 78,45 * 100 *12 = 94247,78 N kan zijn.
Voor een 10.9 schroef is dit 78539,82 N.

Klopt dit?

Wat ik nog weet is dat 9,81N = 1 KG, dus dat betekent dat 1 schroef 9,5 ton aan kracht kan weerstaan (8 ton bij een 10.9 schroef)? Iets zegt mij dat dit een beetje veel is, weet iemand meer?

Bij een crash bij 200km/h komt er een kracht van ongeveer 80G vrij. Dat betekent dat je gewicht 80x meetelt.
Stel je weegt 100KG, dan is de kracht dus 8000Kg. Dat zou dus aan 1 10.9 schroef kunnen hangen voordat deze breekt?
 

Renzo4000

Forumguru
@res-q natuurkundig benadert of niet, mij hoef je niet te overtuigen. Ik geef alleen aan dat ik het een erg onverstandige keuze vind om aan de stoel te knutselen... En hetzelfde probeerde ik anderen duidelijk te maken vooral niet te gaan doen...
 

Renzo4000

Forumguru
Dat sowieso @res-q , het is voor een ieder te beslissen wat wel en niet verstandig en handig is. Het wordt iig gewaardeerd dat dit soort dingen worden geplaatst om te delen met elkaar. Als we maar wel kritisch naar elkaar mogen zijn, want ook daar is een forum voor:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan