heel erg roken bij roetfilterregeneratie

In mei 2023 was duidelijk dat de S2C 2.0TDI 170 pk bj 5-2010 264.000 km niet door de deeltjesmeting zou komen. Het roetfilter is vervangen door een niet origineel en daarna succesvol door de deeltjesmeeting gekomen.
Echter sindsdien tijdens roetfilterregeneratie rookt de S2C heel erg. Auto's die achter je rijden houden eens vele meters afstand, dat is wel fijn :giggle:. De hele regeneratie duurt tot wel 20 km en ik kan mij niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is. Het voelt als een milieudelict.
Voorheen rookte de S2C wel iets maar zeker niet zoals nu. In december overleg gehad met de garage en een filmpje laten zien van het roken. Volgens de garage was de rook afkomstig van verbrande diesel (grijze rook) die ingespoten wordt om de temperatuur van het roetfilter te verhogen. Het vermoeden was de motorelektronica niet weet dat er een nieuw roetfilter gemonteerd is en uitgaat van een vol oud roetfilter. Dus men heeft dat gereset en gecheckt op foutcodes, die waren er niet.
Het verbruik is normaal ca. 5,5l/100km
De meeste ritten zijn ca. 70 km met 100 km/h voor woonwerkverkeer aangevuld met stadsritjes
Tijdens roetfiltergeneratie zijn er de gebruikelijke verhoogde stationair toerental (1000 rpm ipv 850 rpm) en verbruik (0,9 l/h ipv 0,5 l/h), iets "hardere" motorloop, en schakelindicatie die hogere motortoerentallen (>2000 rpm) vraagt dan normaal.

Herkent iemand deze situatie?
En is er een remedie?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Je garage heeft gelijk: er wordt extra brandstof ingespoten om de temperatuur van het roetfilter hoog genoeg te krijgen, en dan verbrandt de koolstof (het roet) dat in het filter zit. Maak je niet druk om dat rookwolkje, als je ermee aan de kant gezet wordt, kun je oom (tante?) agent bovenstaand verhaal vertellen.
 

Tees

Donateur
Het verhaal klopt, maar naar mijn weten hoort een auto níét te roken. Of oom agent er nou wat van vindt of niet.
Het verbranden van de roet in t roetfilter gaat wel gepaard met wat extra uitstoot, maar hoort geen overduidelijk zichtbare rook te geven. Ik vraag me eerder af of dat niet-originele roetfilter van goede kwaliteit is. Kan zomaar zijn dat de ECU in de war raakt doordat bepaalde sensorwaarden niet overeenkomen met die bij een origineel filter.
 

eriktv

Forumguru
Mijn S2 met dezelfde motorisering en 268dkm heeft een nog gezond origineel roetfilter en rookt af en toe ook bij regenereren. Vooral als je even een dotje gas geeft. Maar dat doet hij al sinds ik hem heb, acht jaar en >180dkm. En het filter is als gezegd nog gezond (11% vol bij laatste meting).

Wel bijzonder dat je een verschil signaleert met eerder. Maar in mijn beleving niet bijzonder als je (wat) rook ziet.
 
@Peter-036: Ik stuur een foto uit een video mee. Het is echt niet een rookwolkje.
@Tees: als de ECU in de war raakt door bepaalde sensorwaarden, verwacht ik toch DTCs bv. out of range oid.
Ik neem aan dat het niet originele roetfilter a €835 ex. btw van goede kwaliteit is. De garage is overigens Skoda service garage waar men volgens de richtlijnen van VAG werkt. Zij doen onderhoud en reparaties sinds 2017 en 180.000 km) naar tevredenheid.
Een origineel roetfilter was iets van €2500. Dat vond ik wel erg veel geld, nu was ik in totaal iets meer dan €2000 kwijt.
 

Bijlagen

  • Rook-tijdens-regeneratie.JPG
    Rook-tijdens-regeneratie.JPG
    89,5 KB · Weergaven: 30

Joman

Actief lid
Dit heb ik ook gehad maar dan met een 1.6tdi. Dikke rookwolken tijdens regenereren. Uiteindelijk bleek een defecte verstuiver de oorzaak. Deze spoot teveel brandstof in het systeem tijdens regeneratie waardoor de rookwolken.
 

Joman

Actief lid
Het was 1 verstuiver en de auto had geen permanente foutmelding.
De auto had wel regelmatig moeite met regenereren en het lampje gloeispiraaltje ging dan knipperen. Dat is een teken dat het roetfilter vol zit en je een lange rit moet maken om de auto te laten regenereren. Wat eigenlijk wel gek was want ik reed vaak lange ritten.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb vorig jaar ook de verstuivers laten vervangen. Geen foutmelding, maar auto liep niet lekker (rauw). 1 verstuiver was echt slecht bleek na testen, de andere drie matig. Dus als jij dezelfde auto en km-stand hebt als ik, kan dat best eens aan de beurt zijn. Ik heb het destijds bij TVS laten doen, omdat ook de DSG even flink onderhoud nodig had
 

eriktv

Forumguru
TVS had ze trouwens opgestuurd naar elders om ze te testen, misschien willen ze je ook wel doorverwijzen. Ik deed het daar ivm de genoemde problemen mer de DSG.
 
@eriktv : wat ik nog niet begrijp is dat bij het oude roetfilter de regeneratie met weinig rook mogelijk was en bij een nieuw roetfilter veel rook ontstaat.
Wat is dan de relatie met de slechte verstuivers? Die zijn toch niet veranderd?
Wat mag een setje verstuivers kosten?
 

Eltjo

Forumguru
Dat is mooi klote. Zo’n hoop geld uitgeven en bijeen bedrijf waar je, zo je horen, terecht vertrouwen in hebt.
Ik heb nog nooi een wolk achter de auto gezien, behalve in de winter. Ook in 200dkm nog maar 1 regeneratie meegemaakt toen ik alleen veel 2 en 7 km stukjes had gereden. De oranje regeneratie LED ging toen uit na 10 km max. in de 3e versnelling en 80 km/uur rijden, ca. 20 min.

Waarom heb je destijds niet gekozen om eenvoudigweg meer te betalen voor MRB? Ongeveer €260 meer per jaar en eenmalig €60. Van €2000 kan je meer dan 7 jaar extra MRB betalen voor je quitte speelt.

Een 1.6Tdi in een S2 is overigens ook een CR.
Verstuivers kunnen getest worden en hoeven niet per definitie vervangen te worden door nieuwe. Revisie is ook mogelijk.
Al een reiniger in de diesel geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
@Eltjo: Ik wil nog 3 misschien 4 jaar door met de S2C want ik ben er al 7 jaar zuinig op geweest, heb hem prima onderhouden en is dus in goede staat, hij rijdt goed en kan prima onze caravan van 1800 kg trekken. We zijn wel gehecht geraakt aan de "boot" zoals mijn jongste dochter hem noemt.
En misschien nog wel belangrijker, de uitstoot van roet wil ik zo laag mogelijk houden. Overigens de sjoemelsoftware update is in april 2017, 3 maanden nadat ik de auto had gekocht, uitgevoerd.
Er is nog nooit een storing lampje gaan branden.
Diesel reiniger is nog nooit gebeurd.
TVS meldde overigens dat men gespecialiseerd is DSG en mij niet kan helpen.
Ik denk dat ik nog maar eens ga praten met de garage en vervolgens bekijk wat te doen.
 

eriktv

Forumguru
Ik haakte in op de verstuivers omdat Joman dit als oplossing (bij hem) aandroeg. Bij mij waren de symotomen anders, maar de oplossing dezelfde; verstuivers vervangen. Jammer dat TVS je niet wou doorverwijzen naar het adres waar ze mijn verstuivers toen getest hebben. Kosten waren bij mij voor vier verstuivers om en nabij de €1.600 (incl. testen, vervangen van allerlei afdichtingen en het brandstoffilter en arbeid).

Mijn auto is trouwens in 2017 (eveneens bij TVS) direct na de sjoemelsoftware-update getuned, waarbij er ook is gesleuteld aan EGR+roetfiltersoftware. Ik weet niet precies hoe en wat, maar mijn verzoek was om het 1 technisch zo goed als maar kan te maken voor de levensduur, maar 2 wél gewoon het systeem zo te laten werken dat uitstoot beperkt blijft. Roetfilter regenereert zeer regelmatig, maar hiervoor heb ik nooit een lampje zien branden (ook niet vóór tuning overigens).
 

Agent327

Forumguru
Mijn Superb van 2012 heb ik sinds 2016 in bezit. Al die tijd heeft het DPF lampje slechts 2 keer gebrand omdat ik een flink aantal zeer korte ritjes had gereden. Ook heb ik tot vorig jaar januari 2 of 3 keer een flinke rookwolk achter de auto gehad. In een geval kwam er zelfs een medeweggebruiker naast me rijden om hierop me te attenderen. Inmiddels heb ik vorig jaar de injectoren vervangen en nog geen rookwolk gezien. Wel heb ik de automatische regeneratie van het DPF waargenomen. Overigens heb ik via dit forum geleerd hoe dit proces precies in zń werk gaat.
 
Bovenaan Onderaan