Gloeibougies blijven gloeien na start ???

Hallo,

Ik heb een skoda octavia combi van 2000, De Gloeibougie krijgt geen spannining als hij moet voor gloeien, wel als hij gestart is. Lampje van voor gloeien gaat snel uit.

Als ik de sensor van de koelvloeistof los doe blijft het lampje langer aan en hij gloeit ook 20 sec, maar als hij dan gestart wordt relais 103 terug aangetrokken en krijgen de gloeibougies weer spanning. Zou de sensor van de koelvloeistof kapot zijn ?
 

Pindasaus

Forumguru
Dat klinkt normaal. Je motor is een 1.9 TDI. Zie de SSP 209, pagina 47.

Voorgloeien hoeft alleen als het kouder is dan 9 graden. Als je de sensor van de koelvloeistof losneemt, heeft de auto geen idee of het zo koud is. Wie weet sta je ergens in Siberië. Om te garanderen dat ook daar de motor start, gloeit hij voor. Zodra de motor loopt, gloeien de bougies na. Dat gebeurt altijd, ook als er niet is voorgegloeid. De motor loopt daardoor mooier en de schadelijke uitstoot wordt verminderd.

De grote vraag is of het inderdaad minstens 9 graden was én de auto niet meer warm was van de vorige rit.
 
Laatst bewerkt:
Merci voor de informatie ,
Merci voor de informatie, Hoeveel ohm mag de gloeier zijn, ik meet met mijn fluke multimeter 0.1 ohm voor twee gloeiers andere meet ik 4 ohm en 9 ohm. Mijn vermoeden die 2 laatste kapot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan