geluid koppeling

Ted

Forumguru
Jokie,

Ik ben graag benieuwd wat nu de oorzaak was van het hele koppelingsprobleem!!
 

Jokie

Nieuw lid
De wagen is binnen van maandag en vrijdag mag ik er weer om, ik zal laten weten wat het probleem was en wat er gedaan werd om het op te lossen.
 

Jokie

Nieuw lid
Zaterdag de auto opnieuw opgehaald. De versnellingsbak is eruit geweest en die hebben ze nagekeken maar niets mis eraan gevonden. Uiteindelijk hebben ze er een nieuwe ingestoken en ondertussen ook het vliegwiel vervangen. Ze hebben dus niets mis gevonden aan de auto. Ik heb er ondertussen al redelijk wat kilometers mee gereden en het geluid lijkt verdwenen.
Een mysterieuze oplossing maar het werkt. Ik blijf toch wat achterdochtig aangezien het spoorloos verdwenen is zonder echte oorzaak. Het heeft ongeveer 5000 km geduurd vooraleer het geluid zich de eerste keer voordeed, dus blijf ik nu op mijn hoede.
Aangezien ze beide dingen vervangen hebben en uiteindelijk niets gevonden hebben, kan ik dus ook niet echt zeggen wat het probleem juist was...
 

Ted

Forumguru
Typisch garage, vernieuwen zonder de oorzaak te achterhalen. Ikzelf denk dat het een combinatie is van factoren en dan met name spelingen van de bak in combinatie met het massavliegwiel. Ofschoon op de Duitse site wordt hier ook melding van gemaakt van een benzine versie zonder 2e massavliegwiel. Anderzijds verwacht wel dat de auto hier oud mee kan worden. Die van mij is inmiddels 5 jaar met 150dkm en nadat ik de versnellingsbakolie ververst heb, is dit fenomeen juist toegenomen en het schakelen gaat ook veel soepeler. Vandaar dat mijn conclusie is dat een spelingskwestie is. Overigens hebben mijn homokineten ook al lichte tangentiale speling en mijn massavliegwiel laat zich ook al een beetje horen. Dus dat past allemaal bij mijn theorie.

Verder bedankt voor je respons en veel succes met je auto!!
 

Jokie

Nieuw lid
We zijn een week verder en hetzelfde probleem doet zich weer voor. Dinsdag gaat hij terug naar de garage. Aan de telefoon lieten ze uitschijnen dat het misschien mijn schuld is, dat ik er te bruusk mee rij... Dit is niet het geval, maar ik begrijp dat ze het probleem er ondertussen bijna beu zijn, want het is nu al de vijfde keer dat ik ervoor zal langsgaan en het is nog steeds niet opgelost. Het is voorlopig zeer minimaal en zelden dat ik het hoor, maar zo is het de vorige keer ook begonnen, dus vandaar snel terug binnen en niet wachten tot het zich voortdurend voordoet. Hopelijk nu meer geluk...
Het grootste probleem is, dat ze niet vinden waar het vandaan komt. Noch met de bak, noch het vliegwiel werden problemen gevonden, hoewel ze beide vervangen hebben, en het probleem is er dus niet mee opgelost.
Het is een nieuwe wagen, dus wat mij betreft gaat hij net zolang terug tot het opgelost is!
 

Gieliovd

Forumguru
Ze kunnen wel 10 keer niet blij zijn met het feit dat je steeds terugkomt. Benadruk bij het volgende bezoek eens hoe ziek JIJ er van bent dat een wagen van dit kaliber jou er steeds toe dwingt tijd en energie te steken in een probleem dat door hen niet opgelost kan worden.

Laat ze eens zien dat JIJ er niet blij mee bent al voor de zesde keer op de stoep te staan voor een probleem.

Het is een auto die door hen geleverd is. De rol van de dealer is de rol van een leverancier welke aangesproken kan worden op gebreken.

Als het gebrek niet opgelost kan worden bestaat er altijd nog het recht om een bedrijf in gebreke te stellen en een pakket aan eisen te stellen zoals de eis voor een nieuwe auto of vergelijkbaar vervangend vervoer tot het probleem structureel opgelost is.

Desondanks hoop ik dat je er met de dealer uit gaat komen in goede vriendschap.
 

skodaboy

Forumguru
dat is idd een vreemde zaak met dat geluid dat jou auto produceerd...
ik zou eigenlijk dat geluid waarover jij het wel eens willen horen..
ik rij namelijk met een gelijkaardige auto en met dezelfde motor en hoor of merk niks speciaals van "rare" geluiden tijdens het rijden. het enige wat mij opvalt is dat de 1.9 tdi motor nogal "rauw" klinkt in het algemeen,de gewone 02 met dezelfde motor klinkt even "rauw". aan een te "brute" rijstijl zal het bij jou wel allicht niet liggen,mijn 02 4X4 is gechipt na 135pk en bij mij gaat bijna dagenlijks stevig het gas erop en tot nu toe niks speciaals te merken van rare geluiden of zo...:xyxthumbs:
overigens blijf ik toch benieuwd na dat misterieus geluid van jou van waar het komt en wat het is en een mogenlijk oplossing ervan. :D
jokie,probeer anders eens dat geluid te beschrijven zoals het volgens jou klinkt,dan ik hier eens luisteren of ik zoiets gelijkaardig hoor of merk.:winkie:
 

EdK

Forumguru
Tja een storing kan in 5 minuten pgelost zijn maar je kunt er ook dagen mee bezig zijn !

In mijn vakgebied los ik 99% van de storingen ook in 1 a 2 uur op (vinden oorzaak ) maar in die 1% gevallen heb ik ook eens een 3 dagen lopen zoeken eer ik het gevonden had !

Maar om dan de klant in jou geval te betichten gaat erg ver !! Dit zou je in ergste geval pas kunnen doen eer je de oorzaak achterhaald hebt !! En dat is nog niet gebeurd, maar ik begrijp het wel , het gebeurd allemaal onder garantie en tja de kosten voor de dealer lopen uiteraard flink op ! Maar dat is jouw probleem niet !!

Met andere woorden hou je been stijf en indien ze je weer betichten als veroorzaker van het probleem dan even laten merken dat je daar niet gediend van bent !
Met als reden wat ik bovenstaand al vertelde mbt betichten van
 

Jokie

Nieuw lid
Een geluid omschrijven is niet zo evident maar oke, ik zal het proberen. Ten eerste, met een koude motor heb ik het nog nooit gehoord, dus het doet zich alleen voor met een motor op bedrijfstemperatuur. Sowieso gaat dat vrij snel bij een diesel, maar toch. Bij het vertrekken, zowel hard als zacht, doet hij het wanneer ik de koppeling bijna volledig heb laten komen, dus van volledig ingedrukt, naar volledig los, enkel de laatste fractie manifesteert het geluid zich. Ook wanneer er dan verder opgeschakeld wordt, van 1 naar 2 en zelfs verder naar 3. Of bij 2 de koppeling inhouden om over een drempel te rijden, en dan het toerental wat op peil houden om niet op de motor af te remmen wanneer je weer verder rijdt. Dat zijn dus de momenten wanneer ik het hoor. Wanneer de koppeling enorm snel gebruikt wordt, dus enkel gas geven op het moment dat hij volledig aangrijpt, dan hoor je het niet, het is precies alsof hij niets van "slip" toelaat. Maar op die manier kun je dus niet zacht/aangenaam rijden.
Het geluid zelf is een soort geratel, net alsof de de koppeling aangrijpt en dan weer lost om weer brutaal aan te grijpen. Het is een springerige slag precies, geklop van mechanische onderdelen. Hij doet het zolang die laatste centimeters overbrugd worden, dus meestal heeft hij maar 1 à 3 keer de tijd om zo te slaan. Ik ondervind wel geen verandering in het rijgedrag, dus de koppeling slipt niet door, want hij trekt wel normaal door, alleen is het alsof er iets onder teveel spanning komt dat elk moment kan springen. Het is eigenlijk, wanneer je net wel bruusk rijdt, zonder vloeiend te rijden dat hij het niet doet... Het is moeilijk te bewoorden, maar zo is het ongeveer. Morgen rijdt er dus een andere mechanieker mee en dan zullen we wellicht meer weten.
 

Gieliovd

Forumguru
Let wel dat een mechanieker er vaak een bruuske rijstij op nahoudt, dus niet dat het dan plots niet meer voorkomt.

Ik ben benieuwd.
 

Ted

Forumguru
Bij mij treedt het op als je opschakelt en de motor draait langzamer dan de koppeling en je laat koppelingspedaal redelijk snel los tot op het moment dat hij net licht aangrijpt (doch niet voelbaar) dan hoor je een klak geluid. De motor dient weliswaar warm te zijn.

Jouw verhaal gehoord te hyebben neig ik er naar dat het bij jouw meer een koppelingsplaat probleem is. Jij verklaarde dat je 2e massavliegwiel vervangen is echter met de oude koppeling. Of is deze ook vernieuwd?

Bij mij denk ik meer aan de koppelingshevel die een soort stick slip-effect vertoont en zodoende een metaalachtig klak geluid produceert. Of tangentiale speling van de homokineten van de aandrijving. Deze hebben enide speling doch wel verdoende vet in de hoezen. Houd ons alsjeblief op de hoogte, ofschoon ieder geval niet geheel hetzelfde is. Op het Duitse forum is ook een rijder met soort gelijk probleem.
 

Jokie

Nieuw lid
Er is blijkbaar nies mis met mijn auto... Onder maximale belasting zijn de veren aan de vliegwielen volledig ingedrukt waardoor korstondig het geratel hoorbaar is... Het is geen fout en zou geen kwaad kunnen. Niet zoals bij de touran in 2004 toen ze hem teruggeroepen hebben wegens te zwakke veren. Als het weer de spuigaten uitloopt, moet ik hem weer binnensteken...

Ik heb mijn twijfels. Dan moet elke skodarijder dit toch horen/hebben?
 
Nou, 3 a 4 duizend kilometer verder na vervanging van het tweemassavliegwiel is het weer terug. Het begon vorige week en nu is het weer duidelijk hoorbaar. Precies hetzelfde als de vorige keer, alleen al na een paar duizend kilometer.

Voornamelijk wanneer er een groot verschil zit in het toerental van de koppeling en de motor op het punt dat de koppeling bijna los is. Heel raar, ga maar weer eens bellen. Update volgt na het bezoek aan de garage, dit zal over drie weken zijn zodat ik de beurt en het probleem kan combineren.
 

Ted

Forumguru
Vandaag mijn olie ververst en daarbij constateerde ik (speling v/d spline van de homokineetassen) dat de moeren van de homokineetassen in de naven niet voldoende aangetrokken waren. Aan beide zijden aangetrokken en vervolgens is hij muisstil bij het overschakelen.

Wellicht heb jij een analoog probleem, succes!!
 

Jokie

Nieuw lid
Ondertussen bijna een jaar verder en nog steeds geen oplossing en het probleem blijft zich voordoen. Vandaag is een kennis meegereden en die merkte meteen op dat het meer dan waarschijnlijk de veren zijn die in de koppelingsplaat zitten. De veren zouden niet sterk genoeg zijn en bij volledige belasting volledig ingedrukt zijn en zo het ratelend geluid voorbrengen omdat de buffer die de veren creëren volledig opgebruikt is. Iemand iets gelijkaardigs of weet van zo'n probleem? Is dat dan zo met alle 1.9 TDI 4x4 wagens met 105 pk aan boord? Indien ja, volgend jaar is de wagen uit garantie, dus kan ik doodleuk zelf telkens opdraaien voor de kosten. De dag dat die veren het begeven en breken, wordt het wel een heel dure grap...
 

skodaboy

Forumguru
wel mijn 02 4X4 1.9 tdi heeft soms ook last van "euhhh" geluid als je de koppeling laat opkomen en schakelt van 1e naar 2e of van 2e naar 3e versnelling.
het geluid is ook hoorbaar als je stilstaat en de motor stationair loopt en je vervolgs 'pompt' met het ontkoppelingspedaal,dus indrukken en laten opkomen terwijl de auto is zijn vrij staat.
als je rustig vertrek aan de stoplichten en schakelt rond de 2500 rpm hoor je het geluid ook,
ik verdenk die veren hiervan,maar ben niet zeker,ben hier voor ook al bij de dealer geweest,maja dan doet de auto het natuurlijk net niet...:smiley29:
dus blijf ik maar door rijden,het geluid is in die tijd ook niet verergerd dus...;)
 
Bovenaan Onderaan