Gedrag Climatronic

ronald_j

Actief lid
Hallo Allemaal,

Sinds kort heb ik een Fabia met Climatronic. Ik moet zeggen dat de Climatronic een beetje tegenvalt.
Wat ik onaangenaam vind is dat je één temperatuur instelt en dat hij tot extremen gaat om die instelling te bereiken. Terwijl er voor mij een heel bereik aan temperaturen is wat ik nog aangenaam vind. In de ochtend als het buiten nog koud is dan vind ik 18-20 graden warm genoeg. In de middag als de zon erop staat dan vind in 24 graden nog acceptabel.
Als ik nu in de ochtend ga rijden dan staat de temperatuur nog op 24 graden van de dag ervoor. Dan begint hij als een gek te blazen om het zo warm te krijgen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Zet ik hem dan op 18 graden, dan gaat hij weer als een gek blazen om het zo koud te krijgen. Dit terwijl de temperatuur in de auto op dat moment volkomen acceptabel is. Ik moet dan dus precies de temperatuur instellen die het op dat moment is. Als het door de dag warmer wordt, krijgt hij het weer op zijn heupen en gaat weer tekeer. Dan moet ik de temperatuur weer bijstellen, totdat ik uiteindelijk op het instelpunt 24 graden komt, waarbij ik ook wil dat hij gaat koelen.
Daarbij zijn climatronic en ik het vaak niet eens over wat belangrijker is. Een prettig volume (niet teveel wind), of exact temperatuur X halen.

Mijn oude Fabia I had een airco met temperatuurinstelling.
Daar stelde ik in de ochtend in: temperatuur 18 graden, blower stand 2, airco uit. Als ik het warm begon te krijgen stelde ik in: temperatuur 22-24 graden, blower nog steeds stand 2, airco aan.
Nu moet ik continu aan knoppen draaien om te voorkomen dat ik volkomen onnodig een orkaan aan koude/warme lucht krijg.

Is het mogelijk om bepaalde instellingen te wijzigen waardoor het gedrag wat meer lijkt op dat van mijn oude systeem? Het zou al veel doen als hij niet automatisch het vermogen van de fan aanpast.
Zijn er systemen voor de fabia II waarbij je zowel een ondergrens als een bovengrens in kunt stellen?

Canon-Eye

Forumguru
Zodra je de snelheid van de fan handmatig wijzigt (rechter knop), houdt hij op met volautomatisch te wezen. Maar hij koelt of verwarmt nog wel, naar gelang de werkelijke temperatuur verschilt van jouw wenstemperatuur - oftewel: de door jou ingstelde temperatuur. En als ik me niet sterk vergis blijft de ingestelde fansnelheid hetzelfde, ook als het contact uit is geweest; maar dat zou ik nog eens even moeten proberen om het zeker te weten. Dat geldt overigens wel voor de ingestelde temperatuur: die blijft op dezelfde waarde staan. *)
Minder herrie betekent wel dat het langer duurt voordat de gewenste (= ingestelde) temperatuur wordt bereikt.

Dat het ding niet helderziende genoeg is om uit zichzelf te weten welke temperatuur jij op een bepaald moment aangenaam vindt, is redelijk logisch. Die linker knop zit er nou eenmaal op om hem dat te laten weten - het is niet zijn schuld dat jij 's ochtends iets heel anders wil dan 's middags...

*)
<edit> Met één rare uitzondering: Als je om de een of andere reden een keer het contact aan- en uitzet zonder de motor te starten (bv. om een raam te bedienen), dan wil het wel eens gebeuren dat bij de volgende keer starten de insteltemperatuur uit zichzelf op 22 graden springt. Ik heb niet kunnen achterhalen wat daar nou achter zit, te meer omdat het zich niet altijd voordoet. Maar vaak genoeg dat he me storend opviel.

0ri0n88

Forumguru
Heeft deze climatronic niet ook 2 auto standen?
1 is gewoon en de andere eco. Als je die gebruikt blaast die ook rustiger, althans in mijn o2 is dat zo. Weet niet of dit voor de fabia ook geldt.

EdK

Forumguru
Gewoon een hersenlezer koppelen an je climatcontrol..... zo simpel...

Ohja Conrad zal het zeker al verkopen of er binnenkort mee komen...

:dankje::dankje::banghead::banghead: :deuk::deuk::cheers:

Mark69

Senior Member
Ik gebruik de climatronic geheel handmatig. In mijn O2 stel ik zelf de uitblaas openingen in en de snelheid. Soms als het erg warm is laat ik hem even zijn gang gaan maar stel hem zelf na verloop van tijd bij. In mijn lease golf 7 was het ook al niet echt te doen met de climatronic. Ik ben er inmiddels achter dat de VAG airco gewoon niet zo'n heel erg beste is. In mijn C5 uit 2001 zat destijds een geweldig systeem. Die maakte het op een heel prettige manier de juiste tenperatuur.

EdK

Forumguru
in winter met verwarmen en zomers met koelen gewoon beginnen in stand recirculatie zodat je snel naar de gewenste temperatuur komt en dan weer in gewone circulatie stand zetten....

Spierings

Forumguru
Heeft deze climatronic niet ook 2 auto standen?
1 is gewoon en de andere eco. Als je die gebruikt blaast die ook rustiger, althans in mijn o2 is dat zo. Weet niet of dit voor de fabia ook geldt.
Met hoge temperaturen zal hij hem in de eco stand niet op temperatuur krijgen... De airco werkt dan namelijk niet..

ronald_j

Actief lid
Dat het ding niet helderziende genoeg is om uit zichzelf te weten welke temperatuur jij op een bepaald moment aangenaam vindt, is redelijk logisch. Die linker knop zit er nou eenmaal op om hem dat te laten weten - het is niet zijn schuld dat jij 's ochtends iets heel anders wil dan 's middags...

Volgens mij hoeft hij daarvoor niet helderziend te zijn. De regel lijkt me simpel:
1. alles tussen 20-24 graden is volkomen acceptabel
2. fan snelheid: alleen doen wat ik zelf instel
3. airco aan alleen als je het anders niet voor elkaar krijgt.

Lijkt me allemaal geen rocket science.

Het enige is dat er dus eigenlijk idealerwijze 2 knoppen op zouden zitten.
1. niet kouder dan x
2. niet warmer dan y

Rallye

Forumguru
Tja. Tenzij je het, zoals ik, gewoon altijd 20 graden wilt hebben en een paar minuten geblaas niet erg vindt. Heb je een apparaat waar je precies de temperatuur kunt instellen, wil je een "zo ongeveer" temperatuur. Tja.

Overigens kun je de snelheid van fan wel aanpassen als je het geblaas te hard vindt. Ik open op warme dagen met de sleutel vast even alle ramen. Dan is de ergste warmte uit de auto als ik wegrij. Scheelt ook wat geblaas....

0ri0n88

Forumguru
Met hoge temperaturen zal hij hem in de eco stand niet op temperatuur krijgen... De airco werkt dan namelijk niet..
Dat zou kunnen, bij mij blijft de ac knop gewoon aan en komt er zeker wel koude lucht alleen trager.

Zelf gebruik ik hem ook altijd volautomatisch in de minst zuinige variant en kan me er niet aan storen dat die het heel snel heel goed op temperatuur krijgt.

Laatst bewerkt:

edero

Forumguru
Tja. Tenzij je het, zoals ik, gewoon altijd 20 graden wilt hebben en een paar minuten geblaas niet erg vindt. Heb je een apparaat waar je precies de temperatuur kunt instellen, wil je een "zo ongeveer" temperatuur. Tja.

Yep, hier hetzelfde :jaja:! En dat geblaas, tja gewoon de muziek ff een tandje hoger ;)! Mijn climatronic doet het prima (naar mijn zin) en ik ga niet de hele dag aan knoppen zitten draaien of drukken! Wat hadden we het vroeguh dan slecht :cry:...

edero

Forumguru
En zat je bij -10 nog met zweet op je voorhoofd omdat je toen nog moest werken in een auto...
En je 2 standen had, of heel warm, of heel koud :deuk:

• Leuk
Waarderingen: EdK

ronald_j

Actief lid
Tja. Tenzij je het, zoals ik, gewoon altijd 20 graden wilt hebben en een paar minuten geblaas niet erg vindt.

Ik vind dat niet zo gewoon. De wens om altijd maar precies 20.0 graden te hebben vind ik juist erg onnatuurlijk. Noem me 1 land waar de buitentemeperatuur altijd precies 20.0 graden is.

Als het in de zomer buiten 28 graden is dan vind ik het niet realistisch om binnen 20 graden te hebben. Je moet toch een keer uitstappen. En het temperatuurverschil is dan erg groot. Met 24 graden binnen en een beetje koele lucht uit de luchtroosters ben ik dan al dik tevreden.

Als het buiten kouder is dan 5 graden dan heb ik zeker een dikke jas aan. Ik zit er dan niet op te wachten dat er als bij een soort haardroger hete lucht uit de roosters knalt. Dan wordt ik in die jas gestoofd. Met 3 streepjes ventilatie ben ik dan dik tevreden.

Uit de reacties begrijp ik dat Climatronic dus gewoon niet voor mij bedoeld is.

Rallye

Forumguru
Daar lijkt het wel op: temperatuur(-beleving) is ook erg persoonlijk. Ik vind het juist een voordeel dat de temperatuur in ieder geval in de auto (redelijk) constant is, onafhankelijk van de temperatuur buiten. Dat ik dan af en toe een '"klap" krijg als ik uitstap, heb ik voor het hogere comfort in de auto over. Ook daarover verschillen trouwens de meningen, zie https://markvanprodrive.com/2014/05/18/bewust-aircogebruik/

Nog een extra voordeel (ook dat wordt door sommigen als nadeel gezien) is de droge lucht die een airco geeft. Daarom heb ik hem ook altijd aan: ik vind een auto zonder airco al snel "muf".

Als het buiten koud is draag ook ik buiten een jas. In de auto echter nooit. Niet alleen om het door jou genoemde effect te voorkomen, maar ook omdat een dikke jas je gordels minder effectief maakt. Zie https://markvanprodrive.com/2013/10/05/gordel-om-dikke-jas-uit/

Wel vraag ik mij af of je de roosters in de auto goed hebt staan, juist omdat je zo'n last van de koude of hete luchtstroom lijkt te hebben. De uitstroomopeningen horen niet op de passagiers gericht te zijn, maar juist daarvandaan, om de omgeving van de passagiers te koelen/op te warmen en niet henzelf. Worden zo delen van het interieur gekoeld/verwarmd, die hun koelte/warmte uitstralen.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik vind dat niet zo gewoon. De wens om altijd maar precies 20.0 graden te hebben vind ik juist erg onnatuurlijk. Noem me 1 land waar de buitentemeperatuur altijd precies 20.0 graden is.

(...)

Uit de reacties begrijp ik dat Climatronic dus gewoon niet voor mij bedoeld is.

Mag ik hieruit concluderen dat u thuis ook geen thermostaat heeft..?

:nono:

ronald_j

Actief lid
Mag ik hieruit concluderen dat u thuis ook geen thermostaat heeft..?

:nono:

Zeker wel. Maar helaas dan weer geen airco. En dus zeker geen een die potent genoeg is om het hele huis onder alle omstandigheden op 20 graden te houden. Ik heb dus alleen de knop met "minimaal x graden". Overigens had ik op mijn oude besrijfslocatie wel beiden verwarming en airco. Ook daar stond de verwarming altijd op 20 graden en de airco op 24 graden. Het is eigenlijk meer de frisse, droge bries die uit de airco kwam waardoor het aangenaam werd dan de feitelijke temperatuur.

reeseend

Forumguru
Het fijne van de climatronic is de constante temperatuur die wordt gerealiseerd. En dat probeert het systeem zo snel mogelijk te realiseren. Als je dat even de tijd gunt dan is het zo gepiept en heb je echt geen last van een langdurig blazend systeem. Wil je zelf alles in de hand houden dan kun je ook lekker draaien aan alle knoppen totdat je gewenste resultaat is bereikt. Mijn advies is dat je niet teveel aan de temperatuur gaat draaien zodat het systeem dit moet bijregelen. In geval van TS zou ik de temperatuur op 22GR zetten en niet meer aankomen. Dit werkt veel relaxter dan steeds je temperatuur veranderen.

Bovenaan Onderaan