Even voorstellen: Octavia 1 Kombi Elegance 1.9TDI 110pk

eriktv

Forumguru
Gegroet,

na een aantal maanden meelezen heb ik mij even aangemeld. Ben sinds een paar maanden in het bezit van een Octavia 1 Kombi Elegance 1.9 TD(rode)I. Tot nu toe zeer tevreden over de auto. Voor het gemak plak ik hieronder mijn ervaringen uit mijn autoweek.nl review (Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Elegance (2003) gebruikerservaring | Autoreviews - AutoWeek.nl).

Ben van mijn andere auto gewend om kleine mankementen zelf te verhelpen en ben benieuwd of dit mij bij deze nieuwere auto ook nog lukt. Tot nog toe is dit gelukkig niet nodig, mede door de BOVAG-garantie. Wellicht dat ik wat onderhoud in Tsjechië kan laten verrichten, aangezien mijn schoonouders niet ver van de fabriek wonen waar onze octavia in 2003 uitrolde :)

gr. Erik

De review:
[h=4]Aankoop 2011 (198.250km)[/h]
We hebben lang rondgekeken naar een auto ter aanvulling op onze Nissan Sunny, omdat 30.000km op benzine in een auto van 16 jaar oud toch wat teveel gevraagd was. We zochten naar een stationwagen diesel tot €10.000 en 180.000km. Keuze ging eigenlijk tussen een Skoda Octavia Kombi model 2004, BMW 3 Touring model 1999 of een Focus Wagon 2005.

Uiteindelijk kwam ik toevallig bij de Skodadealer in Groningen (v. Heukelem) een Octavia Combi uit 2003 tegen met 198.000km op de klok. Eigenlijk te oud, teveel kilometers, maar als je gevraagd wordt of je een proefrit wilt maken weiger je dat niet zo snel. Uiteindelijk heeft deze rit mij zo overtuigd dat we voor ongeveer de helft van het budget een oudere auto met veel meer km's hebben gekocht. Maar wel met alles erop en eraan. In de Elegance-uitvoering zitten standaard verwarmde voorstoelen, ECC, CC, PDC, 4 electrische ramen en zijairbags. Niet verkeerd voor zo'n bedrag. En uiteraard de 110pk 1.9 TD(rode)I.

Wat er aan mankeerde:
* wat lelijk weggewerkte kras rechtsachter
* rolhoes ontbreekt (kost €300, maar heb er in Tsjechië één gekregen voor nop)
* krik ontbrak (van dealer gehad)
* kapje gordelversteller ontbrak (van dealer gehad)
* ruitenwisser achter liep stroef (door dealer gratis verholpen)
[h=4]Overzicht 2011[/h] (204.850 km)
De auto bevalt tot nu toe zeer goed. Bij het starten en de eerste kilometer daarna klinkt de motor erg rauw, maar daarna is dit snel over. Alle luxe bevalt erg goed en alles werkt naar behoren. Verbruik is wellicht ietsje hoger dan verwacht, maar we hebben ook al zo'n 2000km Autobahn onder de banden, met bijpassende snelheden (cruise control op 180 kmh is nog steeds zeer comfortabel).

**Vredestein Snowtrac 3 met set stalen velgen en montage €650 en wieldoppen van Marktplaats €30

**Puntjes voor de Bovaggarantie;
1 Elektrische koplampverstelling werkt niet. Motortje draait wel maar lamp gaat maar heel klein beetje naar beneden.
2 Als de climate control op een lage blaasstand staat gaat er bij een lage snelheid (veel trillingen) iets trillen/piepen.

Laat ik binnenkort eens nakijken
[h=4]Overzicht 2012[/h]
(208.000 km)
Weinig nieuws, met de kou van afgelopen weken soms 2x voorgloeien en even wat dieselwalm in de straat achterlaten, maar deed het steeds goed.
 

eriktv

Forumguru
Laatste update van onze eerste Skoda, de O1 verdwijnt uit de famile. Na 100.000km van 2011-2014 bij ons hebben mijn schoonouders er in Tsjechie nog 70.000km bijgedraaid in 2,5 jaar. Enige mankementen in al die tijd waren een kapotte dynamo en directe gevolgen daarvan. Hij staat na 14 jaar en 370.000km nog altijd op de originele veren/dempers, de originele uitlaat hangt er nog onder, het interieur ziet er nog prima uit en er is geen spatje roest te vinden. Onverwoestbaar!
image.jpeg image.jpeg
Foto's van mijn laatste (mini-)detailbeurt, vorige week:
image.jpeg image.jpeg
image.jpeg image.jpeg
En uit de oude doos:
image.jpeg

Vaarwel vriend!!! :wavecry:
 

ertromp

Forumguru
Absoluut mee eens dat de O1 echt de mooiste is tot op heden. Ook kwa afwerking gewoon super en dat is in de loop der jaren helaas steeds minder geworden
 

eriktv

Forumguru
Mijn schoonouders nemen de auto van mijn schoonzus over, een O2C-FL, 2.0 FSI 4x4 Scout. Zal even slikken worden bij de pomp :arghh:

Zowel qua betrouwbaarheid, zuinigheid als power was de 110pk ASV fantastisch, daarvoor namen we de dieselbroem graag voor lief. Heerlijk ook dat je heel veel aan de auto zelf kon repareren, monteurs in CZ vinden het nog steeds de fijnste Skoda om aan te werken.
 

Cordoba

Forumguru
Wat mij opvalt aan de foto's is dat de voorstoelen er nog zo fantastisch uitzien na 14 jaar en 370.000 km. (dan kunnen ze nog wel wat doorgezakt zijn, dat is op een foto moeilijk te beoordelen)

De O1 wordt in Tsjechie verkocht aan de volgende gebruiker?
 

eriktv

Forumguru
Klopt, de auto blijft voorlopig in CZ. Wellicht neemt de Wit-Russische koper (wonend in Praag) hem later weer mee verder oostwaarts. De bekende weg :)

Op de bekleding van de bestuurdersstoel zit enkel lichte slijtage aan de stof, de wang is verder nog prima. Alleen de manchet van de pook wordt wat lelijk, verder geen zichtbare slijtage :thumbsup:
 

CDK

Forumguru
Bye Bye Octi, die kwaliteit hebben de huidige Octavia's (lees Skoda's in het algemeen) niet meer helaas.
 
Bovenaan Onderaan