EGR klep softwarematig uitschakelen zinvol?

Hallo,

Ik heb de auto ( Karoq 1.5 tsi ) nog niet op de oprit staan maar ik ben me alvast in aan het lezen over een eventuele tuning , eco of stage 1 daar ben ik nog niet uit

Het tunings bedrijf kan ook softwarematig de EGR klep uitschakelen en ik vraag me af of hier mensen zijn die dit al hebben laten doen en wat de ervaringen daarmee zijn.

Ik heb gelezen dat het een hoop voordelen biedt ( o.a. minder vervuiling van de motor, zuiniger, minder kans op allerlei storingen, enz). maar wat zijn de nadelen?

bedankt alvast voor eventuele reacties.
 

Frup

Forumguru
De tuners die ik raadpleegde en waar ik tuning heb laten uitvoeren raden dat sterk af.
Dit was de reactie van VAG-Techniek: "Ons advies is altijd om een correct werkende EGR klep niet weg te schrijven. Omdat bij het uitschakelen van een EGR het diesel partikel filter ook zwaarder wordt belast.
Het uitschakelen van EGR is ook altijd geheel op eigen risico voor de klant."
Bovendien kan het ook maar zo dat dit ook verboden gaat worden en onderdeel van de APK-keuring wordt. Net als de roetmeting, waar mijn auto overigens meer dan glansrijk doorheen kwam.
 

Tees

Donateur
Strikt genomen is het al verboden, omdat je een essentieel onderdeel van de emissiereducerende systemen uitschakelt, en daarmee niet meer voldoet aan de emissienorm die verleend is op basis van de typegoedkeuring. Feitelijk is dat een milieudelict. Maar dit wordt op dit moment niet gecontroleerd tijdens de APK of op enig ander moment, wat eventueel in de toekomst nog zou kunnen komen.

Mijn persoonlijke mening is dat je best je steentje bij mag dragen aan een schoner milieu, zeker nu het hele land in rep en roer is vanwege het stikstofprobleem, en juist dáárvoor is de EGR ingevoerd.
 
In geval van een dieselmotor kan ik me er iets bij voorstellen, en veel topics die ik lees over de EGR klep hebben ook betrekking op een dieselmotor.
Ik heb echter de benzine uitvoering , daar is het misschien niet zo’n probleem. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen specifiek met een benzinemotor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn persoonlijke mening is dat je best je steentje bij mag dragen aan een schoner milieu, zeker nu het hele land in rep en roer is vanwege het stikstofprobleem, en juist dáárvoor is de EGR ingevoerd.
in principe ben ik het met je eens, alleen weet ik nooit of ik nu wel zo goed bezig ben …. We hebben bijvoorbeeld een gasloos huis met warmtepomp en zonnepanelen, lees ik laatst dat een warmtepomp een grote vervuiler is…en de productie van zonnepanelen….idem dito. Hetzelfde met electrisch rijden: de productie van accu’s en het verwerken ervan na dat ze afgedankt zijn is ook niet milieuvriendelijk als ik de deskundigen mag geloven.

waarom zou ik persoonlijk eventueel de EGR klep willen laten wegschrijven? Nou , we maken niet zoveel kilometers per jaar ( ik ga b.v. op de fiets naar mijn werk) maar áls we rijden zijn dat meestal vrij korte stukken. Nu schijnen vooral die korte stukken de TSI motor snel te vervuilen. Ik heb veel verhalen gelezen over het vervuilde inlaat gedeelte, dat vervolgens weer met een nutshell blasting behandeling of chemische reiniging schoongemaakt moet worden ( ook goed voor het milieu ;). ) Ik hoop dat gewoon te kunnen voorkomen.
 

Tees

Donateur
Troost je, die warmtepomp (of zonnepanelen of EV) is prima voor t milieu. Dit nieuws werd alleen door een groot deel van de media helemaal verkeerd gebracht: er wordt in de beoordeling van bouwmaatregelen een wat merkwaardig onderscheid gemaakt tussen de milieubelasting (incl in dit geval t koelmiddel) en de energiebelasting. Milieutechnisch blijkt de productie van een warmtepomp een stuk minder gunstig dan eerder gedacht, maar als je het gebruik meeneemt is t nog steeds een héél goed idee. Je moet kijken naar de volledige cyclus van een product (een zogeheten cradle-to-grave life cycle assessment, nog nog beter: cradle-to-cradle). En niet één aspect daaruit aanhalen, zoals recent gebeurde.

Ik zou me verder totaal geen zorgen maken over vervuiling. Je hebt een behoorlijke moderne auto gekocht, vermoedelijk met niet al te veel km's op de teller, en 99+% van de mensen rijdt met een ingeschakelde EGR rond. Walnut blasting heeft vast enig nut, maar ook daar geldt dat 99+% van de autos nooit een walnoot ziet. Dus ik zou je de kosten besparen, het milieu sparen en die motor gewoon laten zoals ie is.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja zolang we producten willen hebben om ons leven makkelijker te maken zullen we het milieu vervuilen !
Alleen zal je er een balans in moeten vinden voor jezelf zodat je jezelf in de spiegel kunt blijven aankijken.

Waar ik me wel vaak aan kan ergeren is dat als ik naar de chinees ga dan moet ik 10 cent betalen voor een plastic tasje ( milieu heffing ) maar vervolgens gaat het eten wel in plastic bakken waar ik dan weer niets voor betaal ! ( hoe krom )
Of het anders kan ?? Jawel hoor terug naar vloegel, toen ik nog klein was en met me papa naar DE chinees ging en hij een paar pannentjes afgaf die dan gevuld werden met de maaltijd !
En dit was heel gewoon.... en zeer milieu vriendelijk.
 
Tsja zolang we producten willen hebben om ons leven makkelijker te maken zullen we het milieu vervuilen !
Alleen zal je er een balans in moeten vinden voor jezelf zodat je jezelf in de spiegel kunt blijven aankijken.
inderdaad! Maar soms heb je weinig keus , ik zou bijvoorbeeld best een nieuwe auto willen kopen zonder ( bijna) alle electronische poespas die er tegenwoordig veelal standaard opzit. Uiteraard tegen een aangepaste prijs. ;) Maar die vind je niet.

Ik kan me nog herinneren dat de japanse auto’s vroeger luxe waren, want daar zat standaard een radio in, terwijl je die radio er bij een golfje of kadettje zelf bij moest kopen en installeren. En je raampje opendraaien als je je paspoort moest laten zien aan de grens…. of als je wat frisse lucht in de auto wilde hebben. Ah, the good old days .
 
Dacia? Nog niet aan gedacht maar ik heb de goedkoopste nieuwe Duster eens bekeken maar daar zit toch ook Airco, electrische ramen, hill start assist, ABS, bandenspanningscontrole, schakelindicator, lichtsensor, boordcomputer, snelheidsbegrenzer en nog wat dingen op… misschien is dit tegenwoordig wel het minimale pakket. Is ook niet belangrijk, het is tegenwoordig met bijna alles zo.
 

hemi24

Forumguru
@Matheus : zoek vooral niet verder, hier het voertuig wat aan uw wensen voldoet:

amish-deaths.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, afhankelijk van het soort paard, heeft een paard wel iets meer pk dan één pk.

Een stevige Belgisch trekpaard zit gauw tegen de 10-15 pk aan.
En moesten velgen niet altijd zo groot mogelijk zijn? Welnu; dit zijn toch minstens 40" velgen. :D
Nadeel is wel met deze combinatie; je mag er de snelweg niet mee op... En of je een bergpas met 20% stijging omhoog komt? Twijfelachtig.
 
Bovenaan Onderaan