Distributieriem

hekko

Lid
Ik zou het risico niet nemen. Gewoon vervangen dan weet je zeker dat het snor zit.


Ik zou ook om de 90.000 doen. Hij gaat vast langer mee, maar als je te laat bent heb je kans op dure schade. Hoor dat ook van de Skoda dealer.
 

oscar2

Nieuw lid
Op de site "problemcar" vond ik het volgende bericht over de vervanging van de distributieriem van een Skoda Octavia 1.6 mpi:
"tot 05/2001 moet die bij de 90.000km
vanaf 05/2001 tot 05/2002 moet die bij 120.000 km
vanaf 05/2002 moet die bij de 150.000 km

Alle inclusief spanrol vervangen.

Gr J Weegerink".
 

oscar2

Nieuw lid
Ik heb de vraag over de vervanging nogmaals - en deze keer per mail - voorgelegd aan de Skodagarage. Het antwoord is helder. Inderdaad: vervanging van de riem bij 180.000 km of 5 jaar met dien verstande dat vanaf 90.000 km bij iedere beurt of 30.000 km de riem wordt gecontroleerd. Het antwoord hierboven vermeld wordt dus zelfs overtroffen. Tja, en als meneer Skoda het zelf zegt, wie zijn wij dan nog hier op dit forum?
Dit betekent wel, dat meneer Skoda dus ook verantwoordelijk is voor dit antwoord en dus ook voor eventuele schadegevallen binnen de genoemde termijnen. Of zie ik dit te optimistisch?
 

purk

Senior Member
mist je hem dan wel door meneer skoda laat onderhouden, anders vervalt iedere garantie.

Ik zou hem gewoon om de 120.000 km vervangen of 5 jaar bij een 8 klepper en bij een 16klepper om de 90.000 of 5 jaar. ( Alleen bij BENZINE motoren )

Diesels zou ik gewoon de aangegeven termijnen aanhouden of 5 jaar.


Dit is gewoon uit ervaring.............
 

oscar2

Nieuw lid
Vandaag de distributieriem, de spanrollen, de waterpomp en de multiriem laten vervangen bij mijn Skoda Octavia 1.6 mpi van 2002 (de spanrol van de multiriem lag niet op voorraad; volgende week wordt deze geplaatst). Kilometerstand: 283.000 km. De veorige vervanging was bij 119.000 km. Er zit dus ruim 160.000 km tussen de vervangingen. "Meneer Skoda" houdt vol dat het om de 180.000 km kan; de monteur houdt het op 120.000 km of 5 jaar.
De kosten beliepen vandaag overigens zo'n 515 euri; vervanging is uitgevoerd door de Skodadealer in Nijmegen. En deze bracht de laagste offerte uit; dat had ik niet verwacht.
 
Bovenaan Onderaan