Distributieketting problemen 1.2 / 1.4 TSI topic

Yup, bij de 60K beurt (in juli) en onlangs bij het vervangen van de verlichting. Overigens is het niet naar laten kijken maar aangegeven. Oftewel, ik ben er niet speciaal voor heengeweest.

Inmiddels ook bevestiging dat alles onder garantie valt. Als oorzaak is aangegeven dat de distributie versprongen is en daardoor schade aan de motor is ontstaan.

Heel vreemd dat de dealer je door laat rijden met een ratelende ketting .( probleem en gevolgen zijn al geruime tijd bekend)
Gelukkig is het garantie .

Succes
 

deusjevo

Forumguru
Dit ziet er niet uit inderdaad.
Dat kapje is het werk van een boer en die krukasbout is inferieure kwaliteit als hij er na 1 x afdraaien zo uit ziet.
Zal er bij gelegendheid bij mijn auto eens naar kijken, is het ook vervangen maar heb er verder niet naar gekeken.
 
@deusjevo,

als je eens wil kijken, graag zelfs.

dit kreeg ik als antwoord via de mail, van de dealer: Inzake de krukas bout moet ik u helaas vertellen dat dit een normaal patroon is dat word veroorzaakt door dekracht waarmee wij de nieuwe bout moeten vastzetten.
Deze bout is dus vernieuwd bij het vervangen van de dist. ketting.

Mijn antwoord hierop was:

Om terug te komen op de krukas bout. Ik ben dagelijks werkzaam bij ......(werkplaats voor onderhoud/herstellingen aan NS treinen).
Verder ben ik niet geheel onbekend in de autotechniek.
Ik word dagelijks geconfronteerd met materialen vergelijkbaar met die van auto's.
Ik ben het met u eens dat de bout die met grote krachten moeten worden vastgezet, contactvlakken kunnen vertonen. Maar als u de foto inzoomt, kunt u zien dat in de vertanding stukjes eruit/ verwrongen zijn.
De bout zou immers op deze krachten berekent moeten zijn.
Ik heb dit in de jaren van mijn werk, waarbij ik tal van deze werkzaamheden zie,nog niet gezien.
Zelfs niet bij de vele gereviseerde onderdelen waarbij grote krachten een rol spelen.

Hier heb ik geen reactie meer op gekregen, in de vorm van een tegenargument.
Ik ben dus geheel over de zeik,aangaande deze kwestie.
Zo ga je niet met spullen van klanten om,en dan al zeker niet op deze manier erom heen draaien.
Daarom zoek ik vergelijkbare klachten, die er na alle waarschijnlijkheid niet zijn.
Kortom, als er goed gewerkt wordt, kom je dit niet tegen.

 

The bone collector

Senior Member
Nu, dat van die bout zou in feite niet mogen. Maar zo erg is dat nu ook weer niet? Die bout moet in theorie nooit meer los, toch? En hij kan volgens mij nog terug los, waarna er toch weer een nieuwe geplaatst wordt. Of denk je dat hij zal terug loskomen of zo?
 
Ik heb niets zwart op wit maar een beetje vertrouwen kan toch geen kwaad ?
Gewoonlijk koop ik om de drie jaar een nieuwe auto maar deze bevalt zo goed dat ik 'm wanneer hij probleemloos blijft een paar jaar langer wil houden , een goede auto en een goede dealer geven zo goed als zeker de volgende keer weer een nieuwe Skoda .
Wanneer ik er toch ellende mee krijg wat niet wordt opgelost komt er in 2014 een nieuwe Golf 7 :eek: oeps...die hebben ook TSI blokken....
 
Nu, dat van die bout zou in feite niet mogen. Maar zo erg is dat nu ook weer niet? Die bout moet in theorie nooit meer los, toch? En hij kan volgens mij nog terug los, waarna er toch weer een nieuwe geplaatst wordt. Of denk je dat hij zal terug loskomen of zo?

het feit dat er maar wat word aangemodderd met zulke dingen vind ik al erg genoeg.
je zou de bout eens in het echt moeten zien...
het feit dat het geluid nog steeds hoorbaar is, is er ook.
dus ook de kans dat deze weer los moet.
los komen zal hij niet vanzelf, maar of ze hem nog op een normale manier los krijgen betwijfel ik.
het is gewoon niet netjes...
 

Sijm

Nieuw lid
Ik ben ook aan de beurt. Een paar weken geleden begon het met af en toe heel zachtjes rammelen, ik dacht dat er misschien een hitteschildje los zat of zoiets. Even voor de duidelijkheid, de km teller staat op 19.000 en net op en neer naar Oostenrijk geweest en het werd steeds erger. Vanochtend bij de dealer achter gelaten en mocht geen meter meer rijden en jawel de distributieketting was het probleem (Had nog mazzel gehad dat ik het gehaald heb....geloof je toch niet!). Echt waanzin dat ze dit bij nieuwe auto's niet van te voren oplossen, rij ik weer een week in een of andere geleende grafbak rond, klasse hoor.
 

van_der_P

Senior Member
Het lijkt erop als of de garage niet het juiste gereedschap heeft of heeft gebruikt. Als je toch een goed passende sleutel hebt krijg je deze beschadigingen niet aan die bout. Het ziet er niet erg professioneel uit in ieder geval. En dan ook nog wat om de pot heen draaien, jonge, jonge, jonge.
 
wat jij denkt dacht ik ook, en het erge is dat ze het ook nog als normaal beschouwen.
zoals ik al eerder schreef, je zou het eens in het echt moeten zien.
dan valt je mond pas echt open, want op de foto lijkt het niet zo erg.
distributiekap is wel vervangen, maar de bout dus niet.
ook niet na aandringen van de verkoper, die destijds de auto verkocht.
de ratel is nog af en toe aanwezig, maar deze werd uiteindelijk afgedaan als een geluid van de turbo versteller.

ja hooooorrrrr.....
 

OscarB

Nieuw lid
Nu het al een tijd stil is hier toch een vraag. Ik heb een Octavia Combi 1.2 TSI van januari 2011.

Mijn distributieketting en spanner zijn vorige week vervangen bij een km stand van 95000. Omdat ik bekend was met dit probleem heb ik bij de aanschaf ervan in mei 2012 (32000km) speciaal gevraagd of dit specifieke blok in aanmerking kwam voor vervanging wat destijds niet het geval was. Wel is de auto toen bij de dealer (Skoda Century Groningen) geweest voor een vulring bij de turbo (ook een 'klacht' die destijds te vinden was). Dat weet ik omdat ik van de week contact met ze heb gehad.

Als ik alle berichten op het forum mag geloven gaat het om motoren die in een bepaald deel van 2010 gebouwd zijn. Op Duitse sites vind ik echter info dat het probleem ook bij motoren met bouwjaar 2011 te vinden is.

Mijn motor heeft als code: CBZ 319 934 en lijkt op 23 december 2010 'gebouwd' te zijn (zie foto hieronder)

WP_20150216_004 (2).jpg

Alles is deels onder coulance gerepareerd. 50% op arbeid en 30% op onderdelen maar totaal toch een rekening van 400 euro. Volgens de dealer in Oosterhout omdat ik een stempel in mijn boekje had van Bosch Car Service Autoborg Groningen (waar de afleverbeurt in 2012 is gedaan). Als deze stempel er niet in had gestaan had ik mogelijk meer coulance gekregen.

Mijn vraag is of jullie een idee hebben of dit blok niet toch in 2012 (toen ik hem kocht) gerepareerd had moeten worden. Met andere woorden, waren deze 400 euro me dan bespaard gebleven? Een distributieketting zou toch onderhoudsvrij moeten zijn, althans, niet bij 95000km al aan vervanging toe...

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet Oscar
 

ertromp

Forumguru
Helaas @OscarB vervangt het VAG concern niet preventief kettingen of spanners. Er is ook geen terugroepactie op.
Het is echt zo dat er pas actie ondernomen wordt na klachten van de eigenaar van de auto. Dus reparatie in 2012 was niet aan de orde als er toen geen klachten waren van de bezitter destijds.

En ja natuurlijk moet een ketting langer meegaan dan 95.000 km maar helaas zijn er door een toeleverancier kettingen aangeleverd die oprekken.
 

dj.verhulst

Forumguru
wat ik me afvraag,, die dealer was niet de verkopende partij toch ?
maar die Bosch dealer ? was daar niks mogelijk ?
 

OscarB

Nieuw lid
Ik heb de auto bij Autoborg gekocht als ex-lease auto. De afleverbeurt is gedaan door Bosch Car Service Autoborg, die zit er namelijk naast. Daar heb ik (nog) niks geprobeerd maar ik betwijfel of dat iets gaat opleveren. Er zat toen geen klacht op de auto.

Rest nog steeds de vraag of mijn motorblok niet in de batch zat waarvan bekend was dat er slechte kettingen in zaten. Als dat namelijk wel is had ie bij het reguliere onderhoud vervangen moeten zijn in de tussentijd...
 

Bram_O2

Actief lid
Ik ben bang dat ik ook aan de beurt ben. Gisteren mijn 2009 Octavia ingeleverd bij de dealer met een brandend uitlaatgas storing lampje. Krijg zo bericht wat het is en wat het kost. Ik weet niet zeker of mijn motor een ketting of een riem heeft, dat hoor ik dan ook wel. In geval van ketting, kan ik dan aanspraak maken op coulance? In geval van riem vind ik het raar dat deze de afgelopen 3 jaar en 75K kilometers voor zover ik weet niet vervangen is, auto is bij Skoda in onderhoud...
 

Bram_O2

Actief lid
Zou ik dan in aanmerking komen voor coulance? Auto is ex-lease, heeft toen een keer een terugroepactie gehad (iets met rollen, spanners, of nokkenas of zo, kan ik nog nakijken) en sinds ik deze aangeschaft heb altijd in onderhoud geweest bij Skoda in Den Bosch. Kan me herinneren dat VW aardig diep door het stof gegaan is met al dit gezeik.
 

Spierings

Forumguru
Met een wagen uit 2009 zal de kans op coulance minimaal zijn.. eerst maar eens de diagnose afwachten...

De oorzaak van een brandend lampje kan vele andere oorzaken hebben.e en ketting merk je meestalaan het gerammel bij de start...
 
Bovenaan Onderaan