Distributieketting problemen 1.2 / 1.4 TSI topic

Gisteren de distributieketting vervangen van onze Fabia, 1 jaar oud, door de S-point dealer vanwege de ratel. Garantie en het geratel is weg!
 
Skoda 2011,

Hoelang heb je gewacht?
ik had een afspraak ergens begin mei , die 1dag van tevoren werd geannuleerd, wegens een levering waar oude kettingen tussen zouden zitten.:confused:
Wat een lulkoek verhaal dacht ik nog.
maar goed, de nieuwe bestelling staat vanaf die dag in backorder.
is er nog iemand die al enige tijd is aan het wachten, met hetzelfde backorder verhaal?
 
Ik heb 14 dagen gewacht, omdat wij op vakantie waren. Direct na onze vakantie is de distributieketting vervangen. Ik weet wel dat er niet genoeg kettingen op voorraad zijn! Ik hoop dat jij ook snel een nieuwe ketting krijgt.
 

Toerder

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb sinds een half jaar een Fabia 1.2 TSI met bouwjaar Juli 2010.
Als ik de berichtgeving goed begrijp, zit deze exact in de serie waar de foute ketting in is gemonteerd.
Op de motor zit een plastic buis aan de rechterkant (van voren bekeken), hier staat een M met productiedatum 20-04-2010.
Op deze stikker wordt ook gewaarschuwd de juiste handboeken te raadplegen bij onderhoud (of ik de juiste indicatie hiermee heb van de motor).

Ik hoor net van de dealer dat er geen algemene terugroepactie is, ofwel we moeten eerst een klacht hebben (lees: de motor beschadigen) voor er wordt ingegrepen.

Klopt het dat we midden in de productieperiode zitten waar deze fout in optreed, afgaande op de ervaringen hier in het forum?
Heeft iemand ook exactere bronnen gevonden (bijvoorbeeld motoren met dit serienummer, of deze aanduiding, etc.)
Moet de dealer meer doen, hoe kan ik de dealer aansporen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Skoda 2011,

Hoelang heb je gewacht?
ik had een afspraak ergens begin mei , die 1dag van tevoren werd geannuleerd, wegens een levering waar oude kettingen tussen zouden zitten.:confused:
Wat een lulkoek verhaal dacht ik nog.
maar goed, de nieuwe bestelling staat vanaf die dag in backorder.
is er nog iemand die al enige tijd is aan het wachten, met hetzelfde backorder verhaal?

Ik wacht ook al bijna zes weken op de ketting die in backorder staat !
 

remcee

Lid
60.000KM en toe aan een nieuwe distributieketting

Mijn O2FL maakt met koude motor een ratelend geluid. Vroeger zou je zeggen: 'hij loopt op 2 cilinders'.
Dus even naar de garage en wat blijkt: Mijn distributieketting moet vervangen worden, want dit schijnt een slechte batch geweest te zijn in de productie... komt wel vaker voor volgens de dealer.

Een beetje raar verhaal, en ik kan er ook niks van terugvinden op internet. Het betreft hier een 1.2TSI met 60.000KM op de teller.

Heeft iemand dit vaker gehoord?
 

Cyrus

Actief lid
Een beetje raar verhaal, en ik kan er ook niks van terugvinden op internet. [...] Heeft iemand dit vaker gehoord?

Nou, dan zoek je denk ik niet goed. Het is een issue bij alle VAG-merken waar de 1.2TSI wordt toegepast en er wordt veel over gesproken. Zeker op duitse auto- en Skodafora zijn hier erg veel discussies over, net als de modificatie aan de wastegate bij de 1.2TSI (ook bekend onder werkplaatscode 24W6). Ook Autoweek heeft een aantal weken geleden zelfs in het blad hier ruim aandacht aan besteed.

Begin eens hier met zoeken en lezen.
 

RayDelft

Forumguru
Is iemenad bekend of de distributieproblemen vanaf een bepaald bouwjaar zijn verdwenen? Of betreft het alle bouwjaren t/m heden?

En hebben de 1,8 en 2,0 TSI een ketting of een riem?
 

The bone collector

Senior Member
Een beetje raar verhaal, en ik kan er ook niks van terugvinden op internet. Het betreft hier een 1.2TSI met 60.000KM op de teller. Heeft iemand dit vaker gehoord?

Helemaal geen raar verhaal hoor, zoals Cyrus al aangeeft, juist een heel bekend probleem! Ketting raakt na een tijd 'uitgerekt', met als gevolg dat de motor niet meer mooi op tijd loopt. Van de vervangen kettingen, hoor je niet zoveel problemen meer, maar misschien moet de toekomst nog uitwijzen wat dat brengt.
 
@toerder,

Ik had de vraag voor een serienummer van de betreffende motoren ook al elders gesteld, zonder resultaat helaas.
mijn auto is waarschijnlijk ergens in begin maart 2011 geproduceerd, maar wat het bouwjaar van het blok is, weet ik niet.
Ik had het ratelende geluid tijdens de start, die ik bij de eerste beurt heb aangegeven.
bij deze werden dus de benodigde onderdelen besteld, waarop ik tot op heden aan het wachten ben.
en mijn garantietermijn tikt maar af.:koffie:

@roomster dsg

Je bent dus ook al een tijdje aan het wachten, ik ga al richting de 10 weken.....
 

Cordoba

Forumguru
@RayDelft: het probleem is specifiek voor motoren met distributiekettingen, en bij VAG speelt het voorals bij de 1.2 maar ook bij de 1.4 en ik dacht ook een enkel geval bij de 1.6. Het vervelende is, dat VW niet wil aangeven om welke periode het gaat (en vanaf wanneer het probleem dus is opgelost). Overigens is dit niet een specifiek VW/VAG-probleem, consumentenorganisaties/autojournalisten hebben veel meer automerken gevonden waar dit probleem speelt, en bij VW lijkt het nog relatief onschuldig in vergelijking met sommige andere merken. Ik vermoed dat er bij een toeleverancier van de motorenbouwers iets fout is gegaan bij de fabricage van de distributiekettingen voor de verschillende motorenfabrikanten.
 

hemi24

Forumguru
Is iemenad bekend of de distributieproblemen vanaf een bepaald bouwjaar zijn verdwenen? Of betreft het alle bouwjaren t/m heden?

En hebben de 1,8 en 2,0 TSI een ketting of een riem?

Voor zover ik me herinner: voor de 2.0 TSI beide... :confused:


De oudere versies hebben een riem en de nieuwere hebben een ketting. Of de laatste versie met ketting ook in de Skoda (O2) is toegepast weet ik niet zeker.
 

Vlaar032

Senior Member
Ben wagenparkbeheerder, en heb het volgende ook gehoord...Dat in het najaar de VAG groep met speciale D-riemen terug komt die een "lifetime" in de motor kunnen blijven zitten.

Het is overigens ook bij de PSA (Peugeot/Citroën) groep mis (geweest) met de kettingen.
 

hemi24

Forumguru
Tja, volgens mij monteert PSA al een tijdje distributieriemen die eerst bij 240k vervangen dienen te worden. Bij de 1.6TDI is dit geloof ik 180k, wat ook al niet kinderachtig is...

Wat is "lifetime"? Kan me voorstellen dat er i.v.m. droogtescheuren ook altijd een max. periode aan wordt gehangen?
 

Toerder

Nieuw lid
Raar dat de serienummers niet te vinden zijn, dit zou het een stuk simpeler maken.

Intussen van de dealer antwoord: PON geeft aan dat mijn auto geen probleem met de ketting heeft obv serienummer.

Ik wil dit eigenlijk op papier hebben naar de toekomst toe, blijf hier een raar gevoel bij houden.

Zijn er hier mensen met een even oude TSI, die wel problemen heeft gehad?

wederom dank!
 
Ze houden toch wel het een en ander verborgen.
Degene die niet klaagt,en misschien nu nog geen klachten heeft, die laten ze gewoon in het ongewisse.
Een collega met een yeti van eind 2010 krijgt hem ook vernieuwd.
Ook na aandringen...
 

Rallye

Forumguru
Voor zover ik me herinner: voor de 2.0 TSI beide... :confused:


De oudere versies hebben een riem en de nieuwere hebben een ketting. Of de laatste versie met ketting ook in de Skoda (O2) is toegepast weet ik niet zeker.

Jawel. De RS FL heeft alleen een ketting. In principe dezelfde motor als in de Golf VI GTI, alleen met officieel 10 pk minder.
 

Hetzer

Forumguru
Mijn huidige Fabia, is geproduceerd in april 2011, ook daar staat in het systeem bij de dealer dat de problemen met de distriketting en vaak voorkomend probleem is.
Ik heb overigens nog geen problemen, er staat nu 11K km op
 
Bovenaan Onderaan