Distributieketting problemen 1.2 / 1.4 TSI topic

Hetzer

Forumguru
Vind veel van het aw verhaal toch stemming makerij.
Ik bedoel alle problemen nu, zijn door vw aangepast of herstelt onder garantie.
En geef nu eens aan hoeveel motoren echt daadwerkelijk in de soep zijn gedraait.
En ter info, er zijn reeds 2 miljoen 1.4 en 1,2 miljoen 1.2 Tsi motoren gefabriceerd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
geheel mee eens, vervelende is alleen dat dergelijke stemmingmakerij wel degelijk negatieve gevolgen kan hebben en zelfs uiteindelijk zou kunnen leiden tot moeilijker inruil. Wat daarbij een rol speelt is n.l. niet zozeer wat er objectief gezien aan de hand is (niet veel), maar wat zich in de grijze massa afspeelt van de potentiele occasion kopers. Wat zich daarbinnen afspeelt wordt voor een groot deel bepaald door dit soort tendentieuze berichtgeving, zie b.v. de reacties van reageerders.
 
E

Ex-lid 2926

Berichten over defecten aan TSI motoren zijn al geruime tijd te lezen op de fora (of is het forums?) van de autotijdschriften sites. Al zou het percentage fouten slechts laag zijn, bij een groot aantal verkochte motoren is het toch een behoorlijk aantal. En vergeet niet dat er ook een stuk emotie of misschien beter, sentimenten, meespelen. Ik vergelijk het in ons land maar met Ajax en Feijenoord, of in Duitsland Borussia Dortmund en Schalke 04. Er is een grote categorie autobezitters die zweren bij de producten van VAG en er is een fanatieke groep VAG haters. Andersom, als het b.v. om Opel gaat speelt precies hetzelfde. Hoe scherp waren de reacties wel niet op Toyota toen daar dat gaspedaalprobleem in de VS speelde.
Wat VAG, importeur en dealers in dit geval absoluut niet moeten doen: in de ontkenningsfase blijven hangen. Wat ze wel moeten doen: Het probleem (want dat is er wel degelijk) onderkennen, vertellen wat er aan gedaan is en gedupeerden compenseren, ook buiten de garantieperiode. Dit gaat veel geld kosten, Maar (potentiële) klanten verliezen kost nog veel meer. En het repareren van imagoschade duurt heel lang.
En heel eerlijk, als particuliere koper zou ik op dit moment ook geen downsize turbo motor van welke fabrikant dan ook durven kopen.
 

ertromp

Forumguru
Ik sluit me aan bij Hetzer: als je kijkt naar de 1.4TSI dan zou het gaan om de 140pk versie die m.i. Niet eens geleverd is bij Skoda. Kijk je naar de 1.2 TSI dan gaat het om 900 auto's waarvan 85% al vervangen is. 900 auto's binnen de in Nederland geleverde 1.2 TSI's waar hebben we het over!?
 

Witte Yeti

Actief lid
Problemen met VW TSI-motoren

door Theo Kuijpers
AMSTERDAM - Importeur Pon in Leusden bevestigt dat er met bepaalde types van de TSI-motoren zich problemen met de distributieketting kunnen voordoen. In het ergste geval kan de schade aan de motor in de duizenden euro's lopen.

ONDERZOEK

In Duitsland wordt Volkswagen al enige tijd overstelpt met klachten over onder meer de 1,4 liter TSI-motoren, die onder meer in de Golf, Touran en Tiguan liggen. Bij het Duitse autoblad Autobild hebben zich al tientallen gedupeerden gemeld met problemen die door een te slappe distributieketting zouden zijn veroorzaakt. Het ging daarbij vooral om de 1,4 liter TSI motoren (140 pk) die in 2006 en 2007 zijn gebouwd. De problemen blijken tussen de 40.000 en 70.000 kilometer aan het licht te komen. Bij het starten van de koude motor klinkt er een ratelend geluid en kan er tevens een waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel gaan branden. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat er sprake is van een opgerekte distributieketting. De oorzaak hiervan is nog onbekend. Volgens VW moet een distributieketting een motorleven lang meegaan. Ook in ons land hebben zich al de nodige gedupeerden gemeld.

BESLOTEN

Volgens een woordvoerder van Pon gaat het niet alleen om de 1.4-versie maar ook om de 1.2 TSI-motor. Van deze laatste motor gaat het om zo'n 900 exemplaren waarvan inmiddels 85% van een nieuwe distributieketting is voorzien. Bij de 1.4 gaat het om ruim 50.000 motoren en de importeur heeft inmiddels besloten dat er een coulanceregeling geldt voor auto's vanaf 2006.

Bron: De Telegraaf Autovisie ma 07 mei 2012, 11:35
 

Hetzer

Forumguru
Ook mijn eigen dealer heeft al een aardige hoeveelheid distri kettingen vervangen van de 1.2 TSI, allemaal de eerste modellen, veelaal in de o-2 en Yeti.
Toevallig heb ik vanochtend mogen luisteren bij een O-2 met een versleten ketting, en mijn God wat een kabaal maakt dat ding.
problemen met de 1.2 en 20. TSI zijn anders van aard dan de 1.4 TSI, bij de eerste zouden al geruime tijd andere kettingen worden gebruikt en zou het probleem alleen bij de eerste modellen (2010??) voorkomen
 

Hetzer

Forumguru
kijk een coulance regeling voor de 1.4 TSI, dat is netjes kun je dus ook gebruik maken als de garantie voorlopen is, lijkt mij een goede en nette service van Pon
 

Hetzer

Forumguru
video is alweer wat ouder, met zelfde info als het eerste AW bericht, weer niets concreets..
 
Tot vandaag nooit gerammel of gereutel vanuit het vooronder. Auto gestart bij de dealer (na 30.000 beurt) en lawaai als een oude trekker. Distributie wordt alsnog vervangen!
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken in elk geval zowel mensen met een 1.4 TSI als een 1.2 TSI waar ie óf al vervangen is, óf dat mogelijk vrij snel gaat gebeuren. Er lijkt dus echt wel iets aan de hand te zijn, maar zover ik weet nog geen in elkaar gelopen motoren, door dit probleem.
 

baldy

Nieuw lid
Vandaag is bij mijn octavia 1.2 TSI de nokkenas ketting vervangen en de turbo gemodificeerd, beide natuurlijk onder garantie. km stand: +/- 45000km, 11 maanden oud
de ratel was regelmatig te horen bij het starten, verder geen schade oid

mvg

René
 

Maarten

Forumguru
Bij aflevering van mijn OII is de volgende actie uitgevoerd:
24W6: De Turbo update
Distributieketting is vervangen.
De dealer vertelde me dat dit een soort van terugroepactie is geworden. Men plaatst een nieuwe ketting op het moment dat de auto's voor onderhoud binnen komen. Dit geldt voor de motoren zoals hier al eerder genoemd.

Ergens heb ik gelezen dat de recall van de distributieketting 15D9 zou kunnen zijn.
 

Ridley

Forumguru
Volgende week gaat auto van mijn pa naar garage om te overnachten (Faab 1.2 TSI 2010), bij koude start jaagt die de toeren enorm omhoog, terwijl die van mij dat niet doet. Ben benieuwd naar de afloop.
 

john3010

Nieuw lid
Weet iemand toevallig de motorcodes van de 1.2 TSI waar de distributieketting van vervangen moet worden. Ik vraag dit omdat mijn OII in januari 2011 op naam is gezet maar hij is wel in 2010 gefabriceerd. (km stand 16500) Bij de dealer werdt ik niet veel wijzer. Hier zeiden ze gewoon uw auto komt niet in aanmerking voor de terugroepactie. Wel is er pas een opvulring geplaatst bij de turboinlaat.(terugroepactie)
Alvast bedankt.
 
Bij mijn Roomster 1.2 TSI van Mei 2011( 13000 km) wordt ook de distributieketting vervangen , ik had de auto voor zijn eerste onderhoudsbeurt gebracht en gemeld dat hij soms ratelde bij het starten , de monteur heeft een kleine ratel gehoort en vertelde dat hij de ketting gaat vervangen , de ondelen zijn nu in bestelling en als ze binnen zijn kan ik een afspraak maken om het te laten monteren, ik vroeg aan de monteur of mijn auto voorkwam op de lijst met auto's waarvan ze wisten dat de distributie ketting problemen kan veroorzaken , wat blijkt mijn auto komt niet voor op deze lijst maar hij gaat de ketting gewoon onder garantie vervangen! hij vertelde al eerder soorgelijke gevallen te hebben gehad en dat alles gewoon door Pon vergoed wordt.
 
Bovenaan Onderaan