Berichten over defecten aan TSI motoren zijn al geruime tijd te lezen op de fora (of is het forums?) van de autotijdschriften sites. Al zou het percentage fouten slechts laag zijn, bij een groot aantal verkochte motoren is het toch een behoorlijk aantal. En vergeet niet dat er ook een stuk emotie of misschien beter, sentimenten, meespelen. Ik vergelijk het in ons land maar met Ajax en Feijenoord, of in Duitsland Borussia Dortmund en Schalke 04. Er is een grote categorie autobezitters die zweren bij de producten van VAG en er is een fanatieke groep VAG haters. Andersom, als het b.v. om Opel gaat speelt precies hetzelfde. Hoe scherp waren de reacties wel niet op Toyota toen daar dat gaspedaalprobleem in de VS speelde.
Wat VAG, importeur en dealers in dit geval absoluut niet moeten doen: in de ontkenningsfase blijven hangen. Wat ze wel moeten doen: Het probleem (want dat is er wel degelijk) onderkennen, vertellen wat er aan gedaan is en gedupeerden compenseren, ook buiten de garantieperiode. Dit gaat veel geld kosten, Maar (potentiële) klanten verliezen kost nog veel meer. En het repareren van imagoschade duurt heel lang.
En heel eerlijk, als particuliere koper zou ik op dit moment ook geen downsize turbo motor van welke fabrikant dan ook durven kopen.