Chippen van Fabia 1,2tsi

db74827233

Nieuw lid
Hallo ik heb een skoda fabia 1.2tsi uit 2014 momenteel 145.000 gelopen en in maart gekocht met 130.000 km op de teller maar ik ben de laatste tijd in de neiging op hem te laten chippen van 86pk naar 130pk (stage 1) alleen een van me vrienden die een golf uit 2010 had met dezelfde motor hweft problemen gehad met de versnellingbak en hem erna bakken met geld gekost en vroeg ik me af is het wel waard heeft iemand ervaring met deze auto die ook gechipped is en is het waard of niet
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Je even voorstellen in de Meet & Greet wordt door velen hier erg gewaardeerd. Net als het gebruik van leestekens (een stuk of 100 woorden zonder punt of komma leest niet zo lekker), en het gebruik van de zoekfunctie. Er is namelijk volop kennis en ervaring hierover te vinden hier op het forum.
 

Chrisjemol

Forumguru
Chippen zal niet tot schade vd versnellingsbak en ‘bakken geld’ kosten.
Stage 1 is gewoon hartstikke veilig en binnen alle marges. Rijden hele volksstammen mee rond waaronder ikzelf al met 4 auto’s
Nooit een versnellingsbak probleem gehad en al die wagens naar de 2 ton gestuurd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Same here, zelfs met vijf auto's, al ben ik nooit tot een dergelijke hoge km stand gekomen. Heb zelf ook een Fabia 2 gehad en die laten chippen. Geen enkel probleem, als je er een beetje verstandig mee omspringt, dwz altijd eerst goed warm rijden en niet voortdurend planken
 

Canon-Eye

Forumguru
Schade aan de versnellingsbak zal nooit ontstaan doordat de motor gechipt is, maar vooral doordat er (veel) té enthousiast met die gechipte motor wordt omgegaan.
Dat heb je dus helemaal zelf in de hand voet... :pardon:
 

Pindasaus

Forumguru
Als je tot 130 pk laat chippen, stijgt het koppel tot voorbij de 200 Nm. Dat is meer dan de 200 waar de versnellingsbak en koppeling op zijn berekend.

Er is ook een middenweg waarbij je meer vermogen krijgt en binnen de marges blijft die Volkswagen aanhoudt. Dat kan met een fabrieksupdate tot 105 pk. Je krijgt dan de software die af fabriek op de 1.2 TSI motoren met 105 pk is geleverd.
https://www.vagtechniek.nl/werkplaats/tuning-methodes/fabrieksupdate/

Rood: fabrieksupdate 105 pk
Blauw: chippen tot 130 pk
Plaatje is afkomstig van https://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-volkswagen-polo-1-2-tsi-105-pk.html
vermogenstest-dynoplot-chiptuning-volkswagen-golf6-1.2-tsi-105pk_18.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan