Brandstofverbruik

turboturbo

Forumguru
Inderdaad, gewoon een paar keer consequent voltanken en dan het aantal km's gereden op die tank delen door het aantal liters wat je er zojuist ingooide.

Des te vaker je dit doet, des te nauwkeuriger het verbruik wordt. Op die 292 tankbeurten van @Canon-Eye zal een paar liter meer of minder (omdat je in de praktijk niet altijd precies je tank even vol gooit) geen ander verbruikscijfer meer laten zien.

Je kunt ook gebruik maken van http://www.spritmonitor.de/en/
Die doet dan het rekenwerk voor je.

Shell maak je minder km's mee, al denken veel mensen het omgekeerde.
Guilty.
Nog nooit eerder gehoord? :crazy:
 

Canon-Eye

Forumguru
Shell maak je minder km's mee, al denken veel mensen het omgekeerde.
Kleine aanvulling op eerdere posts: ik heb vanaf 1995 tot halverwege 2011 uitsluitend Shell getankt - want van dienstwege verstrekt Shellpasje bij de dienstauto. En ik heb toch niet de indruk dat m'n verbruikscijfers zo slecht waren, ondanks een toch redelijk vlotte rijstijl (zonder te scheuren, dat dan weer wel).

Dus: inderdaad - niet eerder van van gehoord, net als turboturbo. Ook niet van het tegendeel, trouwens: volgens mij maakt het nauwelijks verschil. Al was het maar omdat alle benzine van de grote én de meeste kleine merken in basis hetzelfde is, op wat kleine verschillen door de merk-eigen dopes na. 't Zit vooral tussen de oren, denk ik...
 

whalertje35

Actief lid
Wel misschien een beetje off topic aan het worden, maar elk merk benzine komt haast uit dezelfde raffinaderij (ik kan het weten). Het enigste verschil is de dope die toegevoegd wordt, dus voor Shell wordt een andere dope gebruikt als voor Texaco bijvoorbeeld.

Ik kan wel vertellen dat bij mijn Golf 2 GTI ik altijd problemen had met afslaan voor een stoplicht. Ik tankte altijd bij Tango daarna ben ik bij Shell V Power gaan tanken en na een maand draaide de GTI netjes stationair bij een stoplicht, niks meer afslaan. Dus er zit degelijk verschil in de benzine. Of je het merkt in het verbruik zou ik niet weten, niet opgelet eerlijk gezegd.
 

Wilko

Senior Member
@whalertje: Ik neem aan dat je bij Tango geen euro 95 in je auto deed, maar iets met een hoger octaangetal, net zoals V-power?

Ik heb met mijn leaseauto's ook altijd dat getankt wat er volgens de fabrikant in moest, dus 95 of 98. Bij onze huidige 2.0FSI tank ik normaliter euro95. In het begin had ik problemen dat er soms een kort inhouden van de motor was (nog geen seconde), en toen raadde de monteur van de dealer waar ik hem gekocht had aan om er altijd 98 in te doen. Ik merkte echter geen verschil (hij bleef dat inhouden doen: inmiddels is het na het starten soms enkele minuten raak, tot de motor warm is).

Het zou mij overigens bijzonder verbazen als er significante verschillen in verbruik tussen de verschillende merken benzine zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad :ot:
Er zijn diverse benzine draadjes.
Als de dopes toch per merk verschillen, verschilt het uiteindelijke product, de benzine, dus ook per merk. Toch? :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de dopes toch per merk verschillen, verschilt het uiteindelijke product, de benzine, dus ook per merk. Toch?
Vast en zeker.
Maar: die verschillen zijn technisch gesproken niet zo groot - al was het maar omdat de benzine nu eenmaal aan bepaalde specificaties met een beperkte bandbreedte moet voldoen omdat de motorenfabrikanten daar gewoon op moeten kunnen vertrouwen. Of je daar in de dagelijkse praktijk, buiten het laboratorium dus, überhaupt iets van merkt, is m.i. zéér de vraag.
Zoals ik al aangaf: ik vermoed dat het vooral tussen de oren zit - als je weet dat je "een tijger in je tank" hebt gestopt, dan denk je al gauw dat het sneller gaat...
 

Cordoba

Forumguru
Verschil tussen Shell en bijvoorbeeld Tango is niet gebaseerd op 'tussen de oren', maar gewoon keihard gemeten. Is niet alleen een ervaring van mezelf, maar ik ken een 10-tal mensen met soortgelijke ervaringen, en allemaal met verschillende motortypes/auto's. De basisbenzine mag misschien vergelijkbaar zijn, de hoeveelheid bio-ethanol die wordt bijgemengd schijnt wel te verschillen, en dat zou het verschil wel eens kunnen verklaren. Overigens is mijn ervaring dat ik niet alleen op Shell benzine duidelijk minder km's maak, de benzine van de Makro is wat dat betreft hetzelfde, terwijl ik bij Tango en Esso altijd zuiniger rijdt. Overigens gaat het over meerdere pompen per merk, dus niet afhankelijk van één bepaald tankstation, en ik heb het uitsluitend over Euro 95.

Ik heb wel de ervaring dat het verschil tussen Euro95 en 98 bij de Tango niet merkbaar is in prestaties (bij vorige auto), dus de 98 blijft wat dat betreft achter.

Overigens was mijn opmerking in de eerste plaats bedoeld om mensen wakker te schudden, dat Shell niet bij voorbaat de beste benzine is. (vergelijk het met mensen die denken dat Heineken het beste bier is)
 

pansaebr

Actief lid
Ingridje,

Hij rijdt er dan wel heel sportief mee (kort tegen de 4000tr schakelen ???) ikzelf heb de felicia 1.3mpi van 50Kw is een combi die een vergelijkbaar profiel voor de afgelegde weg zo'n max snelheid van 70km/u en en korter dan 10km enkel en heb nog geen slechter resultaat dan 11km op 1liter ( met 2 personen in de wagen ( beetje carpoolen naar het station )Niet dat ik mijn exemplaar zacht behandel maar schakel wel aan 3000 tot 3200 toeren.

Groetjes
Bruno
 

Rosinfield

† In Memoriam
Niet om het een of ander, maar ik zou daar dan wel eens ipv anekdotische "evidence" een gecontroleerde studie over willen zien, waaruit blijkt dat je met Shell minder ver komt. Een van de belangrijkste voorwaarden is dan dat de proefpersonen noch de proefleider weten welke brandstof in welke auto zit. Alleen zo zijn al dan niet bewuste "tussen-de-oren-effecten" echt uit te sluiten.
 

whalertje35

Actief lid
@whalertje: Ik neem aan dat je bij Tango geen euro 95 in je auto deed, maar iets met een hoger octaangetal, net zoals V-power?

Ik heb met mijn leaseauto's ook altijd dat getankt wat er volgens de fabrikant in moest, dus 95 of 98. Bij onze huidige 2.0FSI tank ik normaliter euro95. In het begin had ik problemen dat er soms een kort inhouden van de motor was (nog geen seconde), en toen raadde de monteur van de dealer waar ik hem gekocht had aan om er altijd 98 in te doen. Ik merkte echter geen verschil (hij bleef dat inhouden doen: inmiddels is het na het starten soms enkele minuten raak, tot de motor warm is).

Het zou mij overigens bijzonder verbazen als er significante verschillen in verbruik tussen de verschillende merken benzine zijn.
Bij de Tango waar ik tankte was helaas geen euro 98 aanwezig, alleen euro 95. V power heeft geen octaangehalte van 98 maar 97 dacht ik.
 
hallo,nou we tanken om en om,eerst shell dan bij maxis,even kijken hoe of wat,zoonlief heeft zn rijstijl aangepast en we doen er nu al wat langer meer,nu nog even rekenen als we weer gaan tanken.
bedankt voor jullie reacties,heb er wel veel aan gehad.
 

R.Heikamp

Forumguru
Ik zelf vindt 1 op 9 Indd erg onzuinig ik heb vandaag een gemiddeld verbruik van 20,2 km/L gehaald met onderstaande auto
2ysepyga.jpg
 

R.Heikamp

Forumguru
@turboturbo dat valt wel mee ik ree alleen vandaag 200 km snelweg 100 heen en 100 terug ongeveer (Ede naar Hillegom en terug) en dat gaat gewoon lekker met 100 op de cruise control (snelheid op de tomtom 100) en over het algemeen trek ik hem nog redelijk door bij de 3500 rtm schakelen etc. ik vondt het toch knap had de airco koplampen etc. aan

Ik ben echt niet echt een hyper miler het enige wat ik doe is de auto uit laten rollen maar niet echt tot 0 zeg maar het nieuwe rijden alleen trek ik aardig sportief op maar de rest gewoon goed anticiperen en spelen met je rechterpedaal. over het stukje Veenendaal naar Ede (12km) wat ik vrij regelmatig rij staat hij gemiddeld op 1 op 16 ongeveer.

PS. ik heb de 50kw dus 68PK
 
Bovenaan Onderaan