Brandstofverbruik

Goedenavond,
ik wil weten hoeveel km op een liter mijn auto hoort te rijden.
Ik heb een Skoda Fabia uit 2001.

Er zitten nieuwe bougies in,en nieuwe bobine hij is uitgelezen.

Ik rijd merendeels in de stad,korte stukjes en kom niet verder als 1op 9 km.

Wat is jullie ervaring?

Groeten,
Ingridje
 
Hoi monteurtje,eh..er zit een 1.4 mpi motor in...het kan ook aan d rijstijl liggen,maar 1op 9 vind ik wel n beetje weinig..Dank je
 

Noord26

Forumguru
Dat is idd wel erg veel. Persoonlijk haal ik tussen 1:12 en 1:13,5 (afhankelijk van rijstijl) met een 1.8 TSI en 1450kg zware auto..
 

Bakkertje

Forumguru
Onze golf IV met volgens mij dezelfde motor reed met gemak 1 op 14. Hebben ze de auto al eens uitgelezen om te zien of er niet een storing inzit?
Net nog even op autoweek.nl gekeken, daar kun je jouw type Fabia even opzoeken en kijken bij de specificaties naar het verbruik. Er zijn zo'n 4 smaken 1.4's met allen een verschillend verbruik (vermogen ook variërend van 60 tot 100 pk).
 

turboturbo

Forumguru
De fabrieksopgave van de 1.4MPI (die zijn er in 2 'smaken') is 6,7L/100 km (ongeveer 1:15)
Is het de 60pk variant, of de 68pk?

In ieder geval kan 1:9 een signaal zijn, dat er iets mis is. Is het verbruik plotseling zo veranderd, of was het altijd al zo? En hoe heb je dit gemeten?

Als het altijd al zo was, probeer dan eens een (paar) langere rit te maken van minimaal 30 minuten en bekijk eens wat je verbruik dan is (via boordcomputer, maar liefst aan de pomp gemeten)

Als je moet korte ritjes écht korte ritjes bedoelt (minder dan 10 minuten, en niet harder dan 60 km/u), zou het misschien kunnen, hoor, dat hoge verbruik:

Fabrieksopgave:
verbruik binnen beb. kom
spacer.gif
9,6 l/100km
(68pk variant)
spacer.gif
1 op 10,4

praktijkverbruik
praktijkverbruik verbruiksmonitor
spacer.gif
spacer.gif
7,8 l/100km (1)
spacer.gif
6,7 l/100km (1)
spacer.gif
spacer.gif
1 op 12,8
spacer.gif
1 op 14,9
(1.4 60PK)(1.4 68PK)

(bron)
 

mikehotel

Actief lid
Veel stadsverkeer (optrekken, stationair voor verkeerslichten) en korte afstanden (veel koude starts) is dodelijk voor je brandstofverbruik en dan zuipt ook een kleine auto met dito motor, vooral als deze al wat ouder is. Vergelijking met een 1.8TSI in een Superb is wat dat betreft ook niet eerlijk, aangezien die motor veel moderner en door allerlei snufjes daardoor ook zuiniger is. Ga maar eens met een 1.6 Octavia door de stad wrijden en veel korte afstanden maken, kom je op hetzelfde hoge verbruik uit.
 

Noord26

Forumguru
Een 1.8TSI + gewicht is op papier lang niet zo zuinig als de TS zijn motor. 1:9 moet echt niet kunnen?
 
hij is 50kw comfort,er zit pas een nieuwe thermostaat in, kan het ook aan de rijstijl van me zoon liggen,snel optrekken,op het laatst pas afremmen?sportief rijen zoals hij dat noemt.We rijden eigenlijk altijd in de stad,kleine stukjes,drempels,stoplichten,maar ik vind 1op9,erg veel.Ligt het er ook welke benzine je tankt?shell of witte pomp?wel euro 95 natuurlijk.
 

turboturbo

Forumguru
Ja, de rijstijl kan een heleboel uitmaken.

Waarom is er een nieuwe thermostaat in gekomen? Was die eerst stuk? Wordt de motor goed warm en komt het naaldje van de koelvloeistof meter netjes in het midden te staan tijdens het rijden?

Als de motor bijv. te koud blijft en niet goed op bedrijfstemperatuur komt (omdat de thermostaat stuk is), dan wordt er langdurig te veel benzine ingespoten. En dat nekt o.a. het verbruik. Feitelijk komt de motor natuurlijk ook niet op bedrijfstemperatuur als je er uitsluitend alleen maar korte ritjes mee maakt.

Nu is die 1.4MPI een verouderde motor, de oudste uit de reeks van de Fabia I als ik het goed heb (afstammeling van de 1.3 van de Felicia). Met een even zo verouderd verbruik.
De latere 1.2 en 1.4 16 kleppers zijn modernere motoren met betere EU norm, een lagere CO2 uitstoot en lager verbruik. Dus dat moet je je wel realiseren.

Daartegenover staat dat het een fijn motortje schijnt te zijn, vanwege het max koppel wat al heel vroeg in het toerengebied vrij komt. En ik zie ze nog veel rijden :xyxthumbs:
 

Bakkertje

Forumguru
Ga er maar vanuit dat het aan de rijstijl van je zoon ligt. De MPI's zijn al niet de aller zuinigste met gemiddeld 1 op 12, als je dan veel korte stukken en ook nog sportief rijdt, dan is 1 op 9 best realistisch.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd en het lijkt me trouwens ook niet erg jofel voor dat motortje, die korte ritjes en de"sportieve" rijstijl van zoonlief. Zeker als het niet de kans krijgt eerst warm te lopen
 

Cordoba

Forumguru
Shell maak je minder km's mee, al denken veel mensen het omgekeerde. Overigens als je kijkt op http://www.spritmonitor.de/ dan kun je zelf ook kijken wat het normale verbruik is.
Ik zie daar als hoogste verbruik voor een vergelijkbare auto 1:11,5. Overigens maakt het ook uit of je een combi of een hatchback hebt (verschil in gewicht).

Ik vind dat mijn Fabia combi al niet zuinig rijdt, maar haal wel 1:16, waarbij ik weinig lange ritten rij, en veel in spits- en stadsverkeer. Overigens ben ik wel een zuinige rijder, maar geen langzame rijder.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb met een Fabia Combi Elegance 1.4 mpi 8-klepper gereden van 26 april 2002 tot 4 oktober 2007.
De 292e en laatste tankbeurt was op 2 oktober 2007, bij 168635 km. Het overall gemiddelde was 6,75 liter/100km, oftewel 1 op 13,466.
Woon/werkverkeer was in die tijd 8,3 km enkele reis. Privé ook heel wat korte ritjes, geen verre autovakanties. Wel zakelijk regelmatig langere ritten (400/500 km per keer flink doorgaan). Kortom: een afwisselend bestaan, zonder speciale aandacht voor zuinig rijden.
 

Skoody Boo

Actief lid
Wel balen als je moeder zo snugger is om op een autoforum vragen te stellen over het verbruik.

Maar zonder dollen, hij moet wel stoppen met sportief rijden met koude motor.
 

Wilko

Senior Member
Tja, "sportief" rijden zorgt normaliter voor een flink hoger verbruik evenals een hogere slijtage van banden, remmen e.d..
Kortom: een dure grap!

Misschien eens bijhouden hoe hoog het verbruik is als hij de auto mee neemt en dat naast je eigen verbruik leggen?
Dan kun je er hem mee confronteren, wijzen op de kosten van zijn rijgedrag en eventueel de kosten op hem verhalen...
 
balen doet ie niet,want hij vindt toch dat hij gelijk heeft.......maar t is ook mijn auto.
ehhhhhh hoe rekenen jullie de benzine uit,op hoeveel hij rijdt dus.....
in iedergeval bedankt voor jullie reakties en zoon lief zal ze heus wel lezen hier...
 

Wilko

Senior Member
Ik zou op een stuk papier bijhouden wat de km-standen zijn als jij rijdt en daar naast zetten wat het verbruik is volgens de boordcomputer. Dan krijg je al snel inzicht in wie hoeveel verbruikt. Het helpt misschien ook om af te spreken om na gebruik altijd de auto vol getankt terug voor de deur zetten.
 

Canon-Eye

Forumguru
hoe rekenen jullie de benzine uit,op hoeveel hij rijdt dus.....
In principe is het niet meer of minder dan: het getankte aantal liters gedeeld op het aantal daarmee gereden kilometers. Dit is het gemiddelde per tankbeurt.

Ik noteer al heel lang bij elke tankbeurt datum, km-stand, getankte liters en het gemiddelde verbruik sinds de vorige tankbeurt volgens de boordcomputer op het bonnetje. Die gegevens gaan thuis in een excelbestand, tegenwoordig ook met het bedrag erbij.

Dat excelletje is door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. Alleen het verbruik per tankbeurt bijhouden geeft geen goed beeld omdat je de tank normaal gesproken niet elke keer precies even vol zult doen. Daardoor ontstaan afwijkingen, en die kunnen worden geëgaliseerd door over langere tijd alle bij elkaar getelde kilometers te delen door alle bij elkaar getelde liters.
Het excelletje laat beide cijfers zien - en dan komen incidentele grote verschillen natuurlijk luid en duidelijk naar voren: bv. een flinke rit met caravan en/of dakkoffer (of veel kilometers gemaakt door zoonlief) zijn dan goed zichtbaar in de cijfers.

Als het verbruik van 1 op 9 (dat je noemde) het resultaat is van een mix van jullie rijstijlen, dan is er toch iets vrij fundamenteel mis want dat betekent dat je zoon blijkbaar kans ziet om er nog meer benzine doorheen te jagen. Dit is m.i. regelrechte "automishandeling" en dat zou voor mij aanleiding zijn om voor de betrokkene een voorwaardelijk gebruiksverbod uit te vaardigen: ofwel onmiddellijke en drastische verbetering, ofwel voortaan met de bus of fiets...
 
Bovenaan Onderaan