Bijzonder reservewiel

Chrisjemol

Forumguru
Goedemorgen
Gisteren bij in de wagen stappen helaas geconstateerd dat er een dikke schroef inzat en band dus geheel plat was…

Geen probleem, ff reservewiel eronder leggen. Ik pak het reservewiel eruit en zie op de velg gele stickers staan ‘80km/h’
Zou dus een thuisbrenger zijn
Enkel is het een volwaardige breedte velg en ligt een 205/60/16 band op met snelheidsaanduiding V (dus t/m 240km/h).

Wat kan de reden zijn een aangepaste snelheid á la thuisbrenger op de velg te noteren en dan een volwaardige band te plaatsen?
 

Chrisjemol

Forumguru
Nee is exact dezelfde maat. Breedte, omtrek, diameter, alles identiek
V aanduiding op band maar wel gele 80km/h sticker op velg

Ik snap hem niet
Is nieuw vanuit skoda zo
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de velg zelf een gewone standaard (stalen?) velg is, zou je de hogedrukspuit erop kunnen zetten om die sticker eraf te spuiten. Dat voorkomt mogelijk ge-O.H. met geüniformeerde ambtsdragers, mocht je er ooit eens pakweg 100 km/u mee rijden...
 

hemi24

Forumguru
Grapje (of luiigheid) van de afdeling inkoop…

Idee is inderdaad dat het veilig is als je auto standaard op andere maat wielen staat, alleen krijg je ook een dergelijke sticker in het geval dat de auto toevallig af fabriek op dezelfde maat geleverd is.
Heel verwarrend voor de getroffen gebruikers, maar scheelt waarschijnlijk weer een artikelnummer in het systeem…
 

Tees

Donateur
Is de velg ook exact hetzelfde qua velgmaat (breedte en ET-waarde)? Als alles hetzelfde is, dan is t idd vrij onzinnig...
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet is de ET waarde en de velgbreedte hetzelfde, is puur een waarschuwing indien de auto af-fabriek met bredere banden en grotere velgen is geleverd…
 

Chrisjemol

Forumguru
Idd alle maten exact zoals de lm velgen die er opliggen
Vind het best onzinnig dat de max van 80 erop staat
 

Tees

Donateur
Goede kans dat alle typen van deze wagen met hetzelfde reservewiel uitgerust zijn, ongeacht de velgen die eronder gezet zijn. En dan heb jij 'toevallig' de velgen die hetzelfde zijn, maar als je 17" of 18" zou hebben, zou die sticker weer terecht zijn.
 

EdK

Forumguru
zou je de hogedrukspuit erop kunnen zetten om die sticker eraf te spuiten.
Helemaal niet nodig, stikker trek je er ook zelf zo vanaf
Excact hetzelfde gehad met me Fab3 , gewone band en zelfde maat als alle 4 banden die erom heen zaten
Vond ook beetje vreemd en stikker er gewoon afgetrokken
 

auto-maat

Nieuw lid
Ik heb vorige maand net hetzelfde vastgesteld onderweg in Oostenrijk. Nu zijn mijn gewone velgen wel 17" en de reserve 16". Gezien de omtrek van beide wielen identiek is, vind ik de sticker ook onzin. Ben dan ook met 130 rustig doorgereden naar huis in BE, zonder enig probleem. Ik zou het wel onder die omstandigheden niet in mijn hoofd halen even een sprintje te trekken op de Duitse Autobahn...
De wegenwachter van ÖAMTC die me hielp met de reserve opleggen bevestigde ook dat ik mij geen zorgen hoefde te maken tegen 130.
 

hemi24

Forumguru
Sterker nog: constructief gezien kan en mag je met een thuisbrenger ook gewoon 130 rijden.

Het is puur uit veiligheidsoogpunt (en stabiliteit) dat er een sticker 80 km/h max. op geplakt wordt.
 
Bovenaan Onderaan