Belgische politie neemt ‘getunede’ auto’s in beslag

MarcoO2

Forumguru
Maar inbeslagname van iets wat niet illegaal is vind ik heel vreemd. Op het moment dat ie met z'n spullen onder z'n arm het politiebureau binnen wandelt zijn die spullen niet illegaal toch?. Maar goed, ik ben geen jurist en ook geen Belg (dus al helemaal niet op de hoogte van de Belgische wetgeving).
Die redenering gaat niet op. Ik heb hier thuis ook messen liggen, volledig legaal, die echter direct in beslag genomen worden als ik me ermee op straat begeef. En ook een eenvoudige bandenlichter wordt, als je ermee op de verkeerde plek wordt gepakt, in beslag genomen. Oftewel: het hangt juist van het gebruik af of iets legaal is of niet.

In Nederland gebeurt overigens hetzelfde. Sowieso met brommers, maar ook met auto's. Meestal is het niet de eerste sanctie, maar als je vaker gepakt wordt of hele zware overtredingen begaat, ben je vroeg of laat de sjaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

MarcoO2

Forumguru
Zo'n systemen van Bonhof en Airlift zijn topmateriaal dewelke aan de strengste Europese normen voldoen, overal in Europa word dit aanvaard als legale modificatie, wat kan je er ook tegen hebben? Je zet hem laag bij parkeren en rijdend zet je hem zo hoog als je wilt op een uitgelijnde rijstand, niemand die er last van heeft, rijd zoals een gewone auto en het is velig, het is EU goedgekeurd, alleen in België zeggen ze mag niet.
Ik snap wat je bedoelt, maar het enige waar je mee te maken hebt zijn de laatste 6 woorden van je bijdrage.
 

leon-cupra

Forumguru
Als je die bmw ziet dat is gewoon vragen om problemen. De lichten alleen al. Getint en dan bestickerd. Dan lach je eigenlijk de wetgeving uit. Dan geef je aan dat veiligheid jou niet interesseert. Dat ze dan dergelijke gevallen eruit nemen en als voorbeeld stellen is geen pestgedrag van de blauwe vrienden maar een punt maken.
En het in beslag nemen van de goederen is puur omwille dat het gros van de tuners lachen met de controle. In orde zetten en dezelfde dag na controle staat de wagen terug zoals voor de controle. Tja, onze blauwe vrienden zijn ook niet (allemaal) dom. Spijtig voor die man dat hij als voorbeeld wordt gesteld maar hij wist het wel op voorhand.
 

JeSko

Forumguru
Ja klopt @leon-cupra , haal die stickers eraf en op hoge rijstand zou je als agent nog kunnen denken hmm laat maar, die stickers pakken natuurlijk enorm de aandacht. Btw ik heb nergens gezegd dat dit pestgedrag is van politie, even voor de duidelijkheid, ik begrijp het tegengehouden en beboeten, het is wat het is, maar de maatregelen zijn zwaar overtrokken, het kan anders zoals elders, en dan is iedereen blij en hebben agenten minder onnodig werk, imo.

Trouwens, met goede folie hoeft zelfs je lichtbeeld niet te veranderen, maar ik wil het nooit meer op mijn auto's, (Mazda van mijn vrouw heeft het jammer genoeg nog wel vooraan) zeker met gewone halogeenlampen neem je alle lichtsterkte weg, zo wil ik zelf ook niet rondrijden, wij hebben/hadden het altijd op auto's met Xenon/ LED en met topfolie die lichtdoorlatend is, maar dit mag ook niet, terecht want de meesten plakken er natuurlijk goedkope Ali folie op, trekt op geen kl*ten en je kan dan evengoed met de zwarte verf je lampen dichtsmeren, zelfde effect, en voor politie heel moeilijk om daarin onderscheid gaan te maken.
 

MarcoO2

Forumguru
... maar de maatregelen zijn zwaar overtrokken, het kan anders zoals elders...
Maar elders is het niet anders. Althans, in Nederland gebeurt dit ook in voorkomende gevallen.

Dit is natuurlijk niet zomaar een simpel gevalletje tuning he, dit is er één die erop en erover gaat. Wil je aandacht, krijg je aandacht.
 

MarcoO2

Forumguru
Specifiek de airride @MarcoO2 , die mag tg gewoon in NL? Daar doelde ik op. Lichten is logisch dat ze hem daarop pakken.
Nee, je had het niet over de aanpassingen, maar over de maatregelen. Er zit wel een verschil tussen NL en BE als het gaat om toegestane aanpassingen, maar niet als het gaat om te nemen maatregelen.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko in de tuningwereld wordt hetgeen ji omschreef als pestgedrag van onze blauwe vrienden bevonden, vandaar dat ik pestgedrag zei.
Moest de overheid morgen alles toelaten, mits keuring zou er nog altijd zever zijn rond tuning. Dan is het niet meer van “de blauwe vrienden” maar dan gaat het weer over de willekeur in de keuringcentra en het schandalige bedrag dat er betaald moet worden. En dan nog zal je tuners vinden die het onnodig vinden om zich in regel te stellen omdat het toch niet zo een groot verschil is met het origineel en in de keuring zien ze het verschil toch niet. Tja , dan sta je daar als overheid met je regelgeving. Overlaatst zo nog een gevalletje gelezen … :D

Tuners doen het zichzelf ook grotendeels aan. Jaren geleden heeft de overheid een toegeving gedaan. Verlagen mag, iedereen blij. Eindelijk je wagen tegen de grond op een reglementaire manier. Neen, air is in en dan kan hij letterlijk op de grond liggen. Laten we dat doen. Lichten tinten, velgen die uitsteken, spoilers aan alle kanten , … komt de veiligheid ten goede maar neen, het show gehalte is belangrijker.
Tja , dat de overheid dan een dikke vette neen geeft , niet verwonderlijk. En ook dat is geen prioriteit bij de overheid.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Klopt, meerdere bedrijven, professionele bedrijven raden ook gewoon aan om het niet te doen en zo is het me ook telkens gelukt, zowel met de Sprb als met de Mazda. Waarom zou ik het dan doen? Maar je hebt gelijk hoor, regels zijn regels.

En verlagen mag niet echt hoor, er is geen evenredige lijn in te trekken, je mag een schroefset steken, maar eigenlijk mag hij niet veel lager, weet je nog hoe mijn Superb stond als erkend verlaagd voertuig? Met zen neus de lucht in, vooraan stond ie gwn hoger dan standaard, en dan vraag je aan de keuring is dit nu hoe jullie het willen? Ja wij maken de regels niet, nee oke fair enough, maar echt veilig was dat ook niet en een verlaging kon je het ook niet noemen :D kwam geen antwoord op. Onze Mazda ligt nu ook te laag volgens hen, als je maar 2 cm mag zakken vervalt het nut van zo'n set ook compleet.
 

leon-cupra

Forumguru
Wil jij mij even adviseren om straks tegen 250km/u over te autostrade te mogen racen ?? Dan mag het … :banghead:;)
Eerste gedeelte is zware bullsh*t.

Betreft de hoogte, tja, als een schroefkit geen nut meer heeft is het toch gemakkelijk … dan koop je dat toch niet meer ?? :pieker: En al hetgeen je bespaart stop je in die A6 met legale air … iedereen happy toch ??
;)

we gaan nog een keer niet overeenkomen ;)
Maar snap je wel hoor. Als liefhebber is het k*t om niet te mogen doen wat je graag zou willen, maja , regel is regel hé
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Eerste gedeelte is mijn ervaring ermee, nu weet ik wat meer maar toen was ik er ook groen in, als dan zo'n vakman die 30 jaar in de stiel zit zegt, gho die Eibach veren die laten wij nooit keuren en hebben er nog nooit gehad die terugkwamen met rode kaart, ja dan ben je geneigd om die extra 100 euro in de zak te houden en een ritje nr de keuring uit te sparen, het is niet juist, maar wie is er roomser dan de paus? Niemand toch.

Zo'n A6 heeft legale air maat die mag je ook niet lager leggen he, dat gebeurt dmv illegale foolers die het laagste fabriekspunt omzeilen. Is eigenlijk hetzelfde.

Ja klopt als liefhebber is het jammer aan beperkingen te zitten, sommige snap ik maar sommige ook totaal niet. Ach het zei zo.
 
Bovenaan Onderaan