Bandenmaat op 16 inch

piair1982

Forumguru
Beste dames en heren,
Ik verwacht binnenkort minimaal twee zomerbanden te moeten vervangen.
Nu rijd ik 's winters op 185/60r15 en zomers 205/45r16. Nu heeft de zomer bandenset een kleinere diameter dan de winterset.

Kan je zonder problemen uitwijken naar 215/45r16 (polo maat) of eventueel 195/50r16? In het laatste geval heb ik een zeer goede band op het oog volgens zeggen maar ik heb er geen ervaring mee.

Namelijk deze.
http://www.tirendo.nl/dunlop-sport-bluresponse-xl-mfs-195-50-r16-88v-834001.html

Wie heeft er tips of zaken waar ik op letten moet?
 

CDK

Forumguru
Persoonlijk heb ik zeer slechte ervaringen met Dunlop, allemaal hoogteslag (niet rond) de ene band wat meer als de andere.....
 

piair1982

Forumguru
Daarom zei ik ook 'van horen zeggen' ANWB test kwam deze dunlop blu response als beste uit de test. Nu is het niet dat ik de ANWB niet vertrouw, maar ik hecht veel meer waarde aan persoonlijke ervaring. Ik kom nu van Bridgestone turanza ER300 af. Ik zoek wat stiller en energiezuinigere banden.

Nu zijn dat volgens mij tegenstrijdige zaken.
 

CDK

Forumguru
Hopelijk zijn er andere Fabia 2 rijders met positieve ervaringen met een bepaald merk en type, ik ben vooral fan van het merk uit mijn avatar, maar moet wel eerlijk bekennen dat hoe lager de band hoe meer je voelt. Met de breedte / hoogte verhouding die jij voor ogen hebt valt het waarschijnlijk wel mee.
 

andrehj

Forumguru
Ik kom nu van Bridgestone turanza ER300 af. Ik zoek wat stiller en energiezuinigere banden.
Dan zou ik niet twijfelen en blind de Michelin Energy Saver+ kopen. Die kun je in de maat 195/50R16 krijgen volgens de website van Michelin.

Edit:Hm, even de prijs opgezocht: blijkbaar is dit een nogal exotische maat, want die band kost zomaar 125 euro (incl montage), bij de goedkoopste aanbieder uit de regio.

Dan is een standaard 205/55R16 toch een stuk goedkoper.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Energy Savers zijn idd prettige stille zuinige banden. Ik heb ze onder mijn Fabia I liggen... (195/50/15)
 

laagvlieger

Forumguru
Bridgestone Turanza die jij hebt, heb ik ook. Erg lawaaiige banden maar wel extreem slijtvast. Ik zou stiekem ook nieuwe banden willen maar na 40.000 km heb ik nog steeds 4 a 5 mm profiel ... Zonde dus.

Maar als ik een band zou kiezen, zou ik niet te breed gaan. 215 is aardig breed voor een Fabia, en brengt ook weer extra geluid en verbruik met zich mee. 195 is voor deze auto een ideale mix tussen rijeigenschappen, looks en verbruik.
 

Huibert

Forumguru
Rij met de standaardmaat 205/45-16 Vredestein Ultrac Cento. Dit is in vergelijk met mijn vorige banden een zeer comfortabele en veilige band. Volgens diverse testen scoort hij ook op zuinigheid goed.
 

piair1982

Forumguru
Intussen al wat setjes verder, waaronder goodyear Eagle F1, en continental eco contact 5 verder.
215/45r16 van goodyear efficiëntgrip performance 2 erop gegooid en rijd toch comfortabeler dan de 205 conti's.
 
Bovenaan Onderaan