Automaat olie peilen

waziman

Nieuw lid
Even een vraagje, kan het niet vinden op het forum...
Ik wil graag de olie peilen van de automaatbak van mijn Superb 2.8 V6 automaat.
Iemand enig idee waar de peilstok zit, meestal vind je die ergens onder de motorkap en moet die met draaiende motor gepeild worden.....in ieder geval dus redelijk bereikbaar....
 

turboturbo

Forumguru
Hoe kan nu de olie gepeild worden dan, of is dat niet mogelijk en moet er ververst worden om zeker te zijn van een juist oliepijl?
 

ertromp

Forumguru
Zo'n tiptronicautomaat heeft op de versnellingsbak (onder de auto) op een speciale positie een plug die je los kunt draaien en waarmee je de check doet of het oliepeil goed is. Het oliepeil moet dus precies tot de rand van het gat van die plug staan. Dat checken moet je met bij 35-45 graden olietemperatuur doen. Dat kun je weer meten met bijvoorbeeld VCDS. Probleem is altijd stel je wilt de bakolie verversen dan blijft altijd een groot gedeelte van de olie in de koppelomvormer.
De fabrikant van zo'n bak geeft aan dat verversen nooit hoeft maar bij een hoge km stand is het echt raadzaam om te doen
 

turboturbo

Forumguru
Typisch zo'n dingetje (automaat olie verversen) wat ik Ed China van Wheeler dealers echt vaak heb zien doen in hun programma's, en bijna altijd 100% resultaat opleverde (probleem danwel storing mee op kunnen lossen)
 

Joske

Forumguru
Inderdaad, klopt wat @ertromp zegt ;)

zie hier een paar plaatjes, zoals @Corné de Kluijver vroeg :)

Op onderstaande afbeelding zie je waar je de ATF (automatic transmission fluid) controlebout moet losmaken aan de carterpan. De testtemperatuur moet tussen de 35°C en 45°C zijn. Waarom? Om de volgende reden: Het peil wijzigt met de temperatuur, een controle van het peil van een lage temperatuur leidt tot te veel bijvullen. Een controle van het peil bij een te hoge temperatuur leidt tot te weinig bijvullen.

N37-0483.png

Onderstaande figuur toont de controlebout met bijhorende peiling, als er transmissievloeistof uit de boring druipt, is de stand ok.
Bij draaiende motor mag slechts een klein beetje uit de boring te voorschijn komen. De controlebout met nieuw o-ring op moment aantrekken.


N37-0486 (2).png
 

andrehj

Forumguru
De testtemperatuur moet tussen de 35°C en 45°C zijn. Waarom?
Ik denk dat er nog wat redenen voor deze temperatuur zijn: Bij een lagere temperatuur dan 35°C zal de olie te dik zijn, waardoor de olie moeilijker uit de bak stroomt en er dus meer olie in de bak achterblijft, en bij een hogere temperatuur is er een veiligheidsprobleem voor de monteur: Hete olie geeft flinke brandwonden!
 
Bovenaan Onderaan