Afremmen op motor weinig

Kogamyata

Senior Member
Hallo Lui,

Weet iemand hoe 't komt dat de 1,2 diesel Greenline zo weinig afremt op de motor na terugschakelen e/o inhouden? Bovendien is er ook verschil bij koude motor en warme motor. Koud: Remt wel flink af Warm: Remt nagenoeg niet af. M.a.w. slecht te doseren.

Heel lang geleden was er 'n Morris Oxford diesel tussen ca 1956 en 1966 en die had 'n motorrem. Bestaat zoiets nog en hoe werkt dat?

Ben benieuwd! Groeten,
Joop.
 

Joske

Forumguru
Door de kleine motorinhoud heb je veel minder compressie. Plus dan nog eens banden met verlaagde rolweerstand.. Het is nét de bedoeling dat ie goed "uitrolt" zou ik denken ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Vergeet de aloude regel maar, die zegt dat je berg-af in dezelfde versnelling moet gaan als berg-op. Dat was vroegâh...
Thans gaat dat echt niet meer op :nono: , hebben we in Noorwegen wel gemerkt met al die lange en diepe tunnels: in z'n 4 ontspannen naar boven knorren, maar als je diezelfde helling in z'n 3 afdaalt dan loopt-ie er dwars doorheen en moet je om de 15 à 20 seconden toch echt eventjes stevig bijremmen.
 

Kogamyata

Senior Member
@Canon-Eye @Joske Hallo,

Ja die ervaring met veel moeten bijremmen heb ik ook. Maar wordt dan die compressie bij uitrollen ineens losgelaten. Dat kan toch niet zomaar? Staan dan de kleppen plotseling open? Wat gebeurt er dan? Weet iemand dat? En die motorrem bij Oxford?
Bvd,
Joop.
 
motor rem is niet meer mogelijk daar heeft het motortje te wijnig capasitijd voor en de spruitstukken zijn er niet op berekend en je turbotje gaat het ook niet leuk vinden
het is een 3cilinder motortje die heeft zoizo al wijnig weerstand dus zal daarom ook niet goet kunnen afremmen op de motor
de kleppen worden nog steet meganische bediend dus dat de kleppen open blijven staan gaat ook niet op
sommige motoren (vooral met grotere motoren) hebben ook een dat ze niet helemaal zonder brandstof lopen omdat anders de wiellen zullen blokeren in dat geval zal de ecu de motor toch iets blijven aansturen
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee @Helmond42 , het ligt niet aan openstaande kleppen of zo.
Het komt door het downsizen van de motoren (nog maar 1,2 liter, 3 kleine cilindertjes) die vervolgens weer opgepept worden met een turbo om toch voldoende power te leveren. Dit alles in het kader van de zuinigheid...
Vroegere motoren met vergelijkbare output hadden een groter slagvolume en dan kostte het meer moeite om ze "door hun compressie heen te drukken" (oftewel: sterker remmend vermogen).

Ik zou me kunnen voorstellen dat er een optie zou komen in de vorm van een elektromechanische "retarder" die je ook in plaats van de voetrem kunt gebruiken: kan elektriciteit opwekken ter ondersteuning van de dynamo terwijl meteen ook de remmerij wordt ontlast, vooral in de bergen (maar wel uitkijken bij gladheid, want alleen de aangedreven wielen worden geremd!)
Is al jaaaaren beschikbaar voor vrachtauto's en bussen - zou toch ook mogelijk moeten zijn op personenauto-schaal?
 

Kogamyata

Senior Member
Mijn zoon had jaren terug 'n Daihatsu Charade (200.000 km mee gereden en gekocht bij 105.000) 3 cylinder 1000 cc Turbo diesel. Die remde veel, veel harder af op de motor dan mijn 1,2 tdgl. Die had 'n top van 147 km en 48 pk en geen interkoeler.
Met die electricitei opwekken, eens, mits voldoende opslagcapaciteit. Kleinere motor niet helemaal, zie Daihatsu. Ik dacht dat er misschien 'n speciaal iets uitgehaald was om dat te bewerkstelligen. Als je 'n 1,2 td hebt merk je smorgens of beter bij koude motor, dat er wel flinke afremming bij gas los is, tenminste dat is mijn ervaring.
Weet je ook nog hoe 't zit met die motorrem? In Frankrijk bij Nancy en waarschijnlijk op veel meer plaatsen, zijn vrachtwagens en bussen verplicht te "motorremmen". De dynamo van die vrachtwagen kan die 40 ton bij daling van 6% toch niet in bedwang houden? Je hoort die motoren flink ronken op die hellingen.
Maar in ieder geval bedankt voor jullie uiteenzetting.
Groeten,
Joop.
 

Import Yeti

Forumguru
Ik heb hetzelfde met de 1.6 TDI in de Yeti. Berg op in z'n 3 of 4e, maar naar beneden in de 3e continu (pompend) bijremmen. Beter gaat dat in de 2e maar dan maakt de motor een hoop toeren. Beter ging dat bij de good old 1.9 Pumpe Düse TDI.De had veel meer compressie verhouding....
 

CDK

Forumguru
Bovenstaande kan ik mij wel in vinden, ik kan echt heel goed op de motor afremmen, soms sta ik er gewoon van versteld hoe weinig ik moet bijremmen als ik m'n gas los laat, komt puur door de relatief grote motorinhoud. Hoe kleiner het volume hoe minder motor-remvermogen er aanwezig is.
 

Cordoba

Forumguru
Door de kleine motorinhoud heb je veel minder compressie....

Joske compressie is de verhouding tussen het volume in een cilinder als de zuiger in de bovenste stand staat, en als ie in de onderste stand staat. De motorinhoud heeft niets te maken met de compressieverhouding. De cilinderinhoud heeft wél invloed: dat heeft namelijk te maken met de benodigde kracht voor de compressie (meer lucht comprimeren is ook meer (rem-)kracht).

@Helmond42 Een ander effect: Joop, die Charade zal een heel ander gewicht gehad hebben dan de Fabia, dus bij eenzelfde remmend vermogen van de motor merk je dat bij een lichtere auto wel veel meer.
 

CDK

Forumguru
@Helmond42, Joop, bij vrachtwagens werkt dit anders, die hebben daadwerkelijk een knop op het dashboard of in de vloer om de motorrem te activeren, hier worden de nokkenassen gedeeltelijk gelicht en sluit er een klep gedeeltelijk de uitlaat af, waardoor extra compressie ontstaat, gebruikelijk tot 1000rpm boven het normale schakel rpm.
 

Canon-Eye

Forumguru
Weet je ook nog hoe 't zit met die motorrem? In Frankrijk bij Nancy en waarschijnlijk op veel meer plaatsen, zijn vrachtwagens en bussen verplicht te "motorremmen". De dynamo van die vrachtwagen kan die 40 ton bij daling van 6% toch niet in bedwang houden
Een retarder is niet de dynamo - het is een afzonderlijk apparaat met een draaiend en een vast deel die vanwege inductie maar moeilijk willen bewegen t.o.v. elkaar zonder dat er wrijvingswarmte ontstaat - om het maar effe simpel te houden. Dát remt af...
En het is ook niet hetzelfde als de aloude motorrem - als ik me goed herinner was dat vooral een klep die de uitlaat afsluit (maar ik ben nooit vrachtwagenmonteur geweest, dus vraag mij niet naar de details).

<edit> En zie, terwijl ik schreef komen de details vanzelf al van de vaklui...
 

CDK

Forumguru
Retarders en Intarders en Thelma's zijn idd alternatieven voor de motorrem en ook als bijrem te gebruiken, maar op onze Skoda's zit dit niet ;)
 

Joske

Forumguru
Joske compressie is de verhouding tussen het volume in een cilinder als de zuiger in de bovenste stand staat, en als ie in de onderste stand staat. De motorinhoud heeft niets te maken met de compressieverhouding. De cilinderinhoud heeft wél invloed: dat heeft namelijk te maken met de benodigde kracht voor de compressie (meer lucht comprimeren is ook meer (rem-)kracht).

@Helmond42 Een ander effect: Joop, die Charade zal een heel ander gewicht gehad hebben dan de Fabia, dus bij eenzelfde remmend vermogen van de motor merk je dat bij een lichtere auto wel veel meer.
Ja.. Dat bedoelde ik é :lezen:
 

skodaboy

Forumguru
Beter ging dat bij de good old 1.9 Pumpe Düse TDI.De had veel meer compressie verhouding....

en dan ligt het er nog aan welke versnellingsbak aan de motor is gekoppeld,
je hebt versnellingsbakken met 'korte' en 'lange' versnellingen.

ik durf gerust de motor wel wat in de toeren jagen om een (steile) helling af te dalen...;)
 

Kogamyata

Senior Member
@skodaboy Hallo,
Maar als het max toerental bv 3700 is, dan zul jij hem toch niet in 't rood bv 4500 tpm laten draaien he of wel? Lijkt me nogal gevaarlijk nog afgezien van jankende motor. Maar dat weet ik niet!

Joop.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Hallo Allemaal, een motorrem op een vrachtwagen is de uitlaatbuis afsluiten met een vlinderklep zodat de motor als hele grote compressor gaat werken. De vlinderklep in de uitlaat laat bij een bepaalde druk een beetje uitlaatgas = lucht ontsnappen zodat de boel niet uit elkaar barst. Tegenwoordig is dit ook allemaal elektronisch geregeld, al dan niet met perslucht ondersteund.
Daarbij is nog een combinatie met een retarder mogelijk, je praat dan over ongeveer 700 pk als remvermogen samen met je motorrem.:)

Een personenauto diesel heeft dat allemaal niet en alleen het beetje compressie moet de remwerking verzorgen bij elke slag van de motor en kan geen volume opbouwen in de uitlaatbuis.
Heeft je dieseltje nog een smoorklep in de inlaat dan scheelt dat al behoorlijk in het remvermogen.:)

Bij een benzine motortje is het heel anders.
Bij oudere auto's had je een gaskabel of stang naar de smoorklep (ook gasklep of vlinderklep genoemd) als je het gaspedaal intrapte dan kon de motor vol een mengsel van benzine en lucht aanzuigen. Als je het gas losliet dan begon de auto op de motor af te remmen.
Waarom: de smoorklep staat 98% dicht en hij remt omdat er onder de smoorklep een hoog vacuüm ontstaat. precies andersom als bij de vrachtwagen zou je kunnen zeggen.:)

Bij de nieuwere benzine motoren kreeg je milieueisen zoals uitlaatgasreiniging en moet de smoorklep een stukje open blijven staan en wordt langs elektroniche weg de brandstoftoevoer afgesloten zodat er lucht door de motor en katalysator kan stromen. Hierdoor neemt het remvermogen af omdat het vacuüm lager is.
Als je dan nog een turbo gaat monteren, oeps, die zal het niet leuk vinden als je bij volgas opeens het gas loslaat. Hij kan dan zijn lucht niet meer kwijt en er ontstaan drukgolven die in korte tijd de turbo naar het graf verwijzen. Dus moeten er weer elektronisch geregelde omloopkleppen gemaakt worden zodat de lucht rond kan spoelen.:)

Een koude motor remt beter door de hogere weerstand van de koude olie in motor en de rest van de aandrijvig zoals ook de wiellagers.:)

Veel plezier met dit verhaal en er mogen vragen gesteld worden.:tegek:
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Canon-Eye @Helmond42 Dat idee van elektriciteit opwekken is een hele goede manier om te remmen en is je opslagcapaciteit vol dan kan je de stroom naar massa afvoeren via weerstanden. is een regeling die al zo oud is als de weg naar Rome. Denk aan tram en trein de Thelma rem op vrachtauto's en bussen werkte ook zo.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan