1.4 TSI minder vermogen foutcode P30C0 / inhouden na terugschakelen of gas los

mbs01

Nieuw lid
Hoi

PROBLEEM1:
Ik heb een vaag probleem met Octavia II 1.4 tsi met zo'n 60.000 op de teller.
Een paar dagen geleden merkte ik dat de auto veel minder vermogen had, gewoon alsof er 20 PK miste. Duidelijk te merken bij acceleren en ook topsnelheid was zo'n 20 Km/h lager dan normaal (rijdt vaak in Duitsland). Vervolgens moet ik tanken omdat hij echt leeg was.
Hierna rijd ik weer verder en na zo'n minuut gaat hij ineens weer als de brandweer.

Navraag gedaan bij benzinepomp of er iets met de benzine was maar dit werd ontkend uiteraard. Aan de andere kant tank ik daar ook al jaren en nog nooit iets gehad. Vervolgens naar de dealer die een foutcode 12480 P30C0 uitleest. Een onbekend code maar PON heeft wel antwoord: 'Brandstof kwaliteit onvoldoende Sporadisch' . Geef idee wat het betekent maar blijkbaar iets met de benzine. Lijkt ook te kloppen met mijn probleem.

Echter vandaag rij ik naar mijn werk, eerst getankt bij dezelfde pomp, en merk niks op de heenweg. De auto rijdt eigenlijk als een speer.
Terugweg merk ik ineens weer dat hij niet vooruit te branden is. Dit keer niet tussendoor getankt.
Ra ra wat kan dit zijn mensen?

PROBLEEM2:
Een ander probleempje wat ik heb (of denk te hebben) is dat de auto lijkt iets in te houden nadat je zeg maar van zijn 6 naar 5 terugschakeld en veel vol gas geeft. De auto accelereert, maar niet vol overtuiging. Hetzelfde als je in zijn 5 het gas loslaat en weer gas geeft. Pas na een seconde of 4-5 komt hij echt los. Dit gebeurt eigenlijk bij iedere toeren. Dit komt dus niet doordat ik te laag zit in de toeren en de turbo nog aan moet slaan.
Wie heeft hier nog meer las van? of is dit gewoon standaard? turbogat? (al weet ik niet precies wat dit inhoudt)

Bougies zijn al 2x vervangen maar maakt niks uit.

groetjes
 

x-ray

Lid
Bekend probleem bij de 1.4 tsi.
Door een vastzittende regelstang van de wastegate kan de turbo geen druk meer opbouwen of afblazen.
Laat je auto maar uitlezen, weet bijna zeker dat er 2 storingen aanwezig zijn 1e turbodruk overschreden en de 2e turbodruk onderschreden.
Als dit zo is zit er niets anders op dan de turbo te laten vervangen.

Gr Raymon
 

Fabia

† In Memoriam
Hoi


Wie heeft hier nog meer las van? of is dit gewoon standaard? turbogat? (al weet ik niet precies wat dit inhoudt)

Een turbo werkt niet goed bij lage toerentallen. Dit wordt het "turbogat" genoemd. De turbo heeft enige tijd nodig om op toeren te komen, dit is duidelijk merkbaar bij het optrekken. Eenmaal over het keerpunt heen zal een auto met turbo veel sneller accelereren dan een auto met supercharger
 

mbs01

Nieuw lid
Hoi Rayon,

Wat is precies een bekend probleem? mijn eerste (tijdelijk missen van 20PK of tweede minder trekken bij schakelen/na gas los?

De enige foutcode die ooit uitgelezen is was iets met de turbodruksensor, deze is vervangen. De auto klapte toen een keer in safe mode bij optrekken en had ik helemaal geen turbo meer.
Dit was weer weg na uit/aan van de motor.




Bekend probleem bij de 1.4 tsi.
Door een vastzittende regelstang van de wastegate kan de turbo geen druk meer opbouwen of afblazen.
Laat je auto maar uitlezen, weet bijna zeker dat er 2 storingen aanwezig zijn 1e turbodruk overschreden en de 2e turbodruk onderschreden.
Als dit zo is zit er niets anders op dan de turbo te laten vervangen.

Gr Raymon
 

mbs01

Nieuw lid
Ik heb dit ook bij de dealer aangedragen, dat de turbo wel eens kapot zou kunnen zijn. Misschien heeft probleem 2 hier ook mee te maken. Echter volgens de dealer kan er niks met de turbo zijn omdat er dan altijd een foutcode moet zijn.
 

x-ray

Lid
Ik heb deze klacht al een aantal keer mee gemaakt (ben zelf monteur Audi) bij de A3 met de zelfde motor.
Wanneer je wil accelereren in bvb de 5 of 6e versnelling is al het vermogen weg. Bij het uitlezen van het storingsgeheugen komen de 2 door mij eerder benoemde storingen naar voren. Als je met de testkast (vas voor dealers) gaat storing zoeken kom je uit op de actuator regelklep van de wastegate, helaas is dit niet de oorzaak maar wel de regelstang die hij aan stuurt, deze gaan na verloop van tijd stroef of zelfs vast zitten.

Ik weet niet of jij je auto heb laten tunen? want dan moet je de slag van deze stang veranderen, eerst moest je hem losmaken en verdaaien maar tegen woordig zijn daar afstandsbusjes voor.

Raymon
 

mbs01

Nieuw lid
Hoi, het heeft dus niks te maken met de benzine? Vind de foutcode en het fenomeen wat ik had erg raar dat na het tanken hij ineens weer goed liep.
Heb dit nog een keer getest toen hij niet goed liep en de tank bijna leeg was, toen geen verschil.
Heb nu overigens al 2 dagen achter elkaar dat hij niet vooruit te branden is.
Mijn auto is niet getuned, het is een leaseauto.
 

x-ray

Lid
Je auto staat in noodloop, na het uitzetten van het contact reset je de noodloop totdat de turbodruk te hoog oploopt of niet kan opbouwen.

Laat je auto uitlezen bij je dealer zodat de storing verholpen kan worden en jij weer kan genieten van je octavia.

Gr Raymon
 

bobby45

Actief lid
moet je deze stang zo nu en dan smeren met wd40?


Raymon

gaat storing zoeken kom je uit op de actuator regelklep van de wastegate, helaas is dit niet de oorzaak maar wel de regelstang die hij aan stuurt, deze gaan na verloop van tijd stroef of zelfs vast zitten.:ahum:
 

x-ray

Lid
moet je deze stang zo nu en dan smeren met wd40?


Raymon

gaat storing zoeken kom je uit op de actuator regelklep van de wastegate, helaas is dit niet de oorzaak maar wel de regelstang die hij aan stuurt, deze gaan na verloop van tijd stroef of zelfs vast zitten.:ahum:

Ik weet niet of het helpt om de stang te smeren, heb tot nu toe bij deze storing de turbo moeten vervangen (onder garantie)


Raymon
 

mbs01

Nieuw lid
Nou daar ben ik weer.
Probleem 1: is inmiddels opgelost nadat de auto in een noodloop schoot op de snelweg. aantal dingen vervangen bij de dealer: ketting, bougies, opnieuw ingelezen, ....

Probleem 2: Nog steeds niet weg en heb het maar aangenomen dat het zo hoort. Echter gister reed ik in zijn 6 zo'n 160km/h. Vervolgens moet ik van het gas af voor een auto. Op moment dat ik weer gas geef verwacht ik dus dat het een paar seconden duurt voordat ik weer trekkracht voel. Echter er gebeurd niks meer. Auto trekt niet meer maar blijft hangen op snelheid zelfs met volgas. Op dit moment kijk ik naar het verbruik. 9.3 l/100km. vervolgens snelheid nog verder laten zakken naar 140 km en weer volggas. Weer niks, snelheid blijft gelijk en verbruik komt ook weer terug op 9.3. Verbruik normaal bij volgas zit op zo'n 23 l/100km.
Vervolgens nog eens koppeling ingetrapt en vol toeren , remmen, airco uit maar niks krijgt hem weer to leven. Enige manier om op te lossen is terugschakelen naar 5. Na een paar seconden 5-10 komt hij weer los. daarna in zijn zes ook weer ok.
Ik snap er geen zak meer van. Geen foutmeldingen volgens de dealer maar er is toch wel zeker iets niet ok.
klopt deze omschrijving met die stang naar wastegate.
Iemand anders die die langzaam loskomen ook heeft. Ik las ook nog vervuiling van gasklephuis, kan dit het zijn???

HELP
 

Bakkertje

Forumguru
Is er al naar de EGR klep gekeken? Dat baseer ik even op soortgelijke met onze 2.0 aqy motor in onze new beetle.
Je kunt nog even google-en naar problem car en dan je probleem, wellicht dat je daar nog wat wijzer van wordt?
 

mbs01

Nieuw lid
Geen idee. Vandaag een keer of 10 in de noodloop geschoten op de snelweg. contact uit en aan werkte even waarna hij weer in de loop schoot.
om gek van de worden.!
 

EdK

Forumguru
Gooi eens even de min pool van je accu voor een minuut los en probeer het dan weer eens na deze weer aangekoppeld te hebben en goed vastgezet te hebben.

Heb bij toeval met een slopel dombo begin deze week het ook gehad dat hij steeds in noodloop ging, ook na herstart
En toen uiteindelijk op een parkeer terrein in zuiden des lands de minpool losgegooid en na een minuut er weer op gezet
en sindsdien de gehele verdere week zonder verdere problemen gereden.

Nadeel: je moet alle radiozenders weer in de radio zetten en het klokje weer op tijd zetten
 

mbs01

Nieuw lid
HOERA het is opgelost.
De laatste weken werd het steeds slechter, de auto sprong op een rit van 200 km wel 6x in de noodloop.
Naar een andere garage geweest (Eric Boom, H'sum) ivm verhuizing en die lazen inderdaad foutcode mbt de turbo (onderdruk/bovendruk overschreden)
Ik heb dus eindelijk een nieuwe Turbo gekregen en voila, helemaal als nieuw.
Wat ik erg vreemd vind, is dat de vorige garage die meldingen niet is tegengekomen. wel een paar andere die dus niet op de turbo duidden.
Kan dit aan de meetapparatuur liggen? Hoewel het een echte Skoda dealer was (Eric Bollen, Maastricht)

Oorzaak is dus een staafje in de turbo zit en moet kunnen bewegen. Deze blijft dan af en toe hangen omdat hij vast is gaan zitten (iets met die wastgate dus inderdaad)
De turbo zelf is dus eingelijk niet defect maar moet wel geheel vervangen worden.
Ik weet alleen niet of dit onderdeel in de turbo nu een verbeterde versie is, de dealer wist dit ook niet.

Anyway , ik kan weer even vooruit :eek:)
 

x-ray

Lid
Goed om te lezen dat het is opgelost, alleen wel balen dat je een half jaar heb moeten rijden met een probleem waarvan ik in Februari al de oplossing gaf.
Een vast zittende regelstang van de wastegate was een groot probleem bij de 1.4 tsi bij zowel Audi, VW, Skoda en Seat en moet al lang bekend zijn geweest bij je dealer zo niet hadden ze contact op moeten nemen met Pon afdeling techniek.

Maar het is gelukkig opgelost, dus nu weer genieten van je Octavia.
 
Bovenaan Onderaan