Skoda Karoq

Canon-Eye

Forumguru
Een Tiguan zit weer tussen de karoq en kodiaq in qua grootte en qua prijs boven de kodiaq.
De levertijden en looks zijn imho wel beter van de tiguan.
Kodiaq wordt het sowieso niet, die is me veel te groot.
Tiguan / Karoq is qua formaat wel aan mijn limiet (qua hoogte zelfs mogelijk er overheen ivm op de daksteunen tillen van de kajak), of misschien de Seat Arona maar daar heb ik me nog helemaal niet in verdiept.
 

CharlesTucker

Forumguru
Als ik die prijzen zie, ik kwam op een dikke 38.000 uit voor mijn gewenste configuratie, ben ik blij dat ik niet zo'n fan ben van die SUV-achtige auto's, ik weet vrijwel zeker dat de volgende weer een station wordt, nu alleen nog kiezen welke en wanneer. Ik heb toch sterk het vermoeden dat de prijs van die Karoq's, Tiguans, Kodiaqs en zo toch vanwege de enorme populariteit kunstmatig wat te hoog is. De volgende zou wel eens een O4 (nieuw, ergens in 2019), Superb (nieuw of jong gebruikt), Passat (jong gebruikt) of wat momenteel mijn voorkeur heeft, een V70 van een jaar of drie oud kunnen worden. Maar zolang m'n O2 nog betrouwbaar aanvoelt heb ik zeker geen haast. Ik kan misschien ook wel wachten tot er betaalbare V90 occasions op de markt komen, naarmate ik die meer zie, ik werk in de buurt van een Volvo dealer, dus ik zie ze toch nog wel eens, ga ik ze steeds meer waarderen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zou best kunnen. Senioren zitten gemiddeld aardig in de slappe was en dat is denk ik wel de belangrijkste doelgroep
 

CharlesTucker

Forumguru
Als ik hier op de parkeerplaats op het werk rond kijk zie ik inderdaad toch niet veel SUV's, zowel particulier als lease. Ik weet dat er een Kodiaq in bestelling is, maar verder is het veel station (Mercedes wordt populair bij ons, Passat ook wel, Audi A3 begint een beetje uit de mode te raken hier en bij de benedenburen zie ik veel Octavia's). Er staat een XC60, en die is inderdaad van onze oudste medewerker. Maar op de (snel)weg en vooral hier op het forum krijg ik toch wel het idee dat de SUV's erg populair zijn.
 

wakkie

Senior Member
Ik rij ook al jaren station. Maar de jaren verstrijken (je wordt er niet jonger en leniger op) en ga mij toch meer oriënteren op een auto met “hoge” instap en dan lijkt mij een SUV de aangewezen auto omdat er tegenwoordig een ruime keuze is van klein tot groot. Voorlopig speelt dit bij mij nog niet, maar de opvolger van mijn huidige auto, wordt er een met een hoge instap.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja voor grote SUV's ligt het anders. De kleinere versies zijn denk ik vooral gericht op senioren (hoge instap, veel ruimte hoewel we die niet nodig hebben, kijk ons eens hip doen, omdat het kan). Uiteraard speculeer ik hier maar wat.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja de hoge instap. Ik ben 66 en stap met het grootste gemak in en uit mijn verlaagde Fabia. Maar dat is denk ik uitzonderlijk dankzij een ijzeren regime van meer dan 40 jaar dagelijks hardlopen. Bij menig leeftijdsgenoot heeft de stramheid genadeloos toegeslagen en zijn de extra kilo's in ruime mate aanwezig.
 

Nick2203

Forumguru
Skoda is denk ik even de weg kwijt met de prijsstelling. Heb voor de gein een identieke configuratie van de Kodiaq en de Karoq naast elkaar gezet en het verschil is slechts 2500 (style business).

Wat mij betreft is het verschil zo klein dat ze zichzelf uit de markt prijzen ...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik noem €2500 geen kattenpis. En denk dat het juist slim is. Een (senioren) stel zonder kinderen voor wie de ruimte van de Karoq meer dan voldoende is, zal juist redeneren dat men zo mooi een stuk goedkoper uit is.
 

Bakboord1

Forumguru
Jaren terug reden er veel meer mpv’s. Nu is dat deels overgenomen door suv’s. De hoge instap en ruimte die zijn gebleven maar wel in een smakelijker jasje.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb wel voor m'n Octavia zo'n MPV gereden (Zafira), ik vond de hoge instap vooral handig om de kinderen in het kinderzitje te binden. Maar sinds het teenagers zijn hoeft dat niet meer. Zelf vond ik de hoge instap en hoge zit niet belangrijk, en dat is nog steeds zo. Wat ruimte betreft, ik denk (maar heb nooit goed gekeken) dat de SUV's een groter ruimtegevoel creëren, maar dat een station net wat efficiënter is, zeker voor dezelfde prijs, en vooral qua bagageruimte. De vakantiebagage kan ik bijvoorbeeld makkelijker kwijt in de Octavia dan in de Zafira, ondanks dat de bagageruimte van Octavia 60 liter minder is. Ik heb wel eens bij de dealer achterin een Kodiaq gekeken, en daar zou ik de eerste keer voor de vakantie toch best zenuwachtig van worden (waarschijnlijk ten onrechte, dat dan weer wel), het leek wat korter en hoger dan de Octavia.
 

Horkje

Forumguru
Van veel mensen om mij heen die al langer in SUV’s (de duurdere dikke) rijden, weet ik dat zij echt geen lagere auto meer zouden kiezen. Niet eens zo zeer qua in- en uitstap maar voornamelijk het grotere / betere overzicht op de weg.

Zelf vind ik persoonlijk de stationwagens nog steeds het beste bij mijn levensfase passen. Kids, ruimte voor vakantie enz. Kan me voorstellen dat ik in de toekomst ook een SUV zou kunnen overwegen.

Het succes van de kleinere SUV begrijp ik wel. Betere in- en uitstap, overzicht en wellicht veiliger (gevoel). Soms stoere, robuuste looks.

Als ik echter bijvoorbeeld de CX5 zie, is dat naar mijn bescheiden mening inmiddels toch wat meer een “ouwelullenbak”.

De Kodiaq schaar ik trouwens eerder onder de wat dikkere SUV’s. De Karoq niet. Of de Karoq hetzelfde CX5 imago krijgt denk ik niet trouwens....
 

MaxN

Donateur
De Karoq is een 150 pk diesel, style business. De kodiaq is een 150 pk benzine in 'instapuitvoering'. Geef wat euro's uit aan de accessoires die je onmisbaar vind en je bent met een Kodiaq veel goedkoper uit dan ene Karoq 4x4. (wegenbelasting!)

Voor mijn volgende auto neig ik naar een Golf Variant of Leon ST met 4x4 en DSG. Ik hou niet van SUV's en ik vind ze niet praktisch, dus wat mij betreft heeft Skoda zich van mij verwijderd.

Zijn weinig te vinden(in elk geval met 2.0tdi), zelf ook zoekende naar een Golf Variant of O3 met DSG.
Enige Leon is een Xperience uitvoering met veel plastic eromheen.
 

Horkje

Forumguru
Stel je bent in de markt voor een 4x4 met automaat. Hieronder de instapprijzen:

VW T-Roc 37.320
Subaru Forester 38.092
Skoda Kodiaq 38.855
Seat Ateca 39.060
Mitsubishu Eclipse 39.100
Audi A3 Sportback 39.410
VW Golf Variant 39.420
Toyota RAV4 39.730
Seat Leon ST 40.560
KIA Sportage 41.495
Jeep Compass 42.090
VW Tiguan 43.065
BMW 218d 43.976
Hyundai Tucson 44.005
Audi Q2 44.690
Subaru Outback 44.490
Skoda Karoq 46.290
Audi Q3 46.320
BMW 320i Touring 48.590


Ik mis de CX5 waarvan ik denk dat deze wel in het vaarwater van de Karoq zit. Heb deze maar even toegevoegd;

VW T-Roc 37.320
Subaru Forester 38.092
Skoda Kodiaq 38.855
Seat Ateca 39.060
Mitsubishu Eclipse 39.100
Audi A3 Sportback 39.410
VW Golf Variant 39.420
Toyota RAV4 39.730
Seat Leon ST 40.560
KIA Sportage 41.495
Jeep Compass 42.090
VW Tiguan 43.065
BMW 218d 43.976
Hyundai Tucson 44.005
Audi Q2 44.690
Subaru Outback 44.490
Skoda Karoq 46.290
Audi Q3 46.320
Mazda CX5 46.990
BMW 320i Touring 48.590

Zelf denk ik dat ze met de Karoq niet zullen mikken op 4x4 markt maar feit is dat, zeker in dit rijtje de Karoq vrij hoog aan de prijs is.
 

Bakboord1

Forumguru
@G.P. Ik zou eens gaan proefzitten in een Leon. Voor langere mensen zit die auto niet zo fijn. De normale stoelen zijn slap en de sportstoelen te smal. Daarbij zit je vol naast de B-stijl.
De golf heeft dan weer erg weinig ruimte op de achterbank.

Zonder de auto te hebben gereden zou ik de outback kiezen. Echt een mooie auto!
Maar qua bang for buck kan er niets op tegen de kodiaq.
 

Canon-Eye

Forumguru
of misschien de Seat Arona maar daar heb ik me nog helemaal niet in verdiept.
Was zojuist bij de Skoda- en Seatdealer, dus meteen maar even in de Arona gaan zitten.

Teleurstelling: na 5 seconden al klaar.
Ik kan de stoel en het stuur prima instellen, maar de armsteun blijkt, in elk geval bij dit exemplaar, gewoon 3-4 cm te laag te zitten en niet met klikstandjes omhoog te kunnen worden versteld. Dan zit ik met een afhangende rechterschouder, tenzij ik m'n rechterhand niet aan het stuur hou (en dan is de armsteun eigenlijk nog steeds iets te laag om lekker te zitten).
Dus deze kan ook van de shortlist, ondanks de ietsje gunstiger prijs in vergelijking met de Karoq, zoals ik ze had geconfigureerd.
 
Bovenaan Onderaan