Amundsen Het grote Amundsen-topic

Rallye

Forumguru
Ja, en dat kan dus niet. Het werkt bij een MIB Amundsen als volgt: je gooit de originele bestanden van de originele kaart en je zet de nieuwe bestanden op de originele kaart. Op een windowscomputer; liever niet formatteren. Klaar.
 

jongetje

Forumguru
Sterker nog, als je het bestand download van Skoda (deze maand komt er trouwens een nieuwe) dan zorgt die dat je kaart wordt leeggemaakt en de bestanden worden geplaatst. Dus gewoon downloaden en de stappen volgen.
 

Ajwesters

Nieuw lid
Nou ben ik het niet met iedereen hierboven eens. Ik heb voordat ik de nieuwe versie ging installeren alle bestanden gekopieerd en in een map op mijn pc gezet. het enige waar je even op moet letten is dat je het schuifje aan de zijkant van de SD kaart even op unlock zet, anders wil het niet.

Daarna kreeg ik nieuwe versie eerst ook niet op het SD kaartje. Ik kreeg elke keer de melding dat er te weinig ruimte op aanwezig was. Ik heb toe gewoon de bestanden helemaal verwijderd, en toen ging het wel gewoon goed.

Waarom zou het trouwens niet op een "gewone" SD kaart willen. Los van die beveiliging aan de zijkant zit een mogelijke andere bescherming volgens mij gewoon in de software en die kopieer je dan gewoon mee. Waarschijnlijk doet de software wel een check of die in hetzelfde systeem gedrukt wordt als waar die uitkomt om te voorkomen dat een ieder het kaartje (of en kopie daarvan) zou kunnen gebruiken.
 

Rallye

Forumguru
Tja. Als er al bestanden opstaan passen de nieuwe er niet bij. Dat je de (zichtbare) bestanden allemaal moet verwijderen is dus logisch (maar wel eng).

Als je niet gelooft dat het niet werkt om de kaartbestanden op een niet-originele SD-kaart te zettenen te gebruiken om op te navigeren, probeer het dan zelf eens. Mij is het niet gelukt (geprobeerd toen ik nog niet wist wat de juiste methode was). Juist omdat de beveiliging in een bestand zit dat je niet ziet, kopieer je het niet mee.

Mocht het je lukken, dan hoor ik het graag. Hoef ik over drie jaar geen kaarten aan te schaffen.....
 

vinom

Actief lid
Volgens mij moeten ze met een bepaalde clustersize geformateerd zijn, omdat het anders niet past.
 

AndreM

Forumguru
Beste mensen,

Jammer dat er zoveel verschillende topics zijn van de zelfde en of verschillende navigatiesystemen en het hierdoor niet overzichtelijk meer is.
Dit geeft verwarring bij de nieuwkomers, voor diegene die iets op willen zoeken en heel veel vervuiling op dit forum.

Voor wie een O3 heeft, vanaf 2013, met een Amundsen MIB systeem heb ik hier een handleiding om je navigatie te updaten.
Ook al zijn er mensen die er een andere mening over hebben, bij mij werkt deze manier van updaten al 3 jaar zonder problemen met mijn Windows 7 PC.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee! :thumbsup:


Hierbij een UPDATE voor het downloaden en plaatsen van de mappen op een SD kaartje van Amundsen op de nieuwe manier.

Stap 1:
Ga naar de website http:/www.navigation.com/skoda-nl

Stap 2: Klik op "Meer informatie"

Stap 3: Vul het VIN nummer van de auto in, deze is te vinden onderaan de voorruit van de auto aan de bestuurders zijde.

Stap 4: Klik op "Find Updates" en klik daarna op "Download Maps", hiermee wordt een tool gedownload wat je moet gebruiken om de kaarten te downloaden.

Stap 5: Installeer de tool (Downloader.exe) en klik daarna op "Download"

Stap 6: Na het downloaden ga je naar de map waar het bestand is opgeslagen en maak je een nieuwe map aan waar je, in dit geval het P45_N60S3MIBS2_EU_NT_Q1.14.zip bestand in zet, anders weet je straks niet welke bestanden je voor de kaarten moet gebruiken.

Stap 7: Pak het Zip bestand uit met WinRar (± 10 min.) en klaar zijn de kaarten. WinRar is een freeware wat gratis is te downloaden (http://www.winrar.nl/), het werkt goed zonder problemen op Windows7 en is ook voor andere besturings-systemen te verkrijgen.

Stap 8: Neem het SD kaartje van de Amundsen, gebruik geen andere want deze werkt niet (zie uitleg) en maak een backup van het oude kaartmateriaal. Waarom backup, mochten de nieuwe kaarten niet werken, kan je de oude weer terug zetten!

Uitleg: Formatteer NOOIT volledig de SD kaart, wil je dit wel doen doe het dan d.m.v. SNEL formatteren. Beter is de mappen die op de kaart staan op je HDD van je pc te zetten als back-up (knippen - plakken) en de nieuwe mappen op de SD kaart plaatsen zonder te formatteren.
(De rede hiervoor is namelijk, dat er verborgen data op de SD kaart is geschreven waarmee de navigatie de software herkend, dit is niet te zien in de verkenner van je pc. En heb je het toch volledig geformatteerd, dan kan je langs de dealer voor een bezoekje met de eventuele kosten)

Stap 9: Zet het nieuwe kaartmateriaal (de complete map Markets en DBInfo.txt) op de Amundsen SD kaart.

Stap 10: Stop het SD kaartje in de Amundsen navigatie en je kan weer een half jaartje vooruit.


Succes ermee! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 24009

Vraagje: ik heb mijn vakantie bestemming in Italië ingevoerd en kan deze opslaan. Maar de Amundsen stuurt mij door Zwitserland, terwijl ik graag via Oostenrijk wil rijden. Dan kan ik als tussenbestemming bv Innsbruck toevoegen, maar die route kan ik vervolgens niet opslaan? Weet iemand een handigheidje om de route (eindbestemming) op te slaan waarbij de route via Oostenrijk loopt?
 

Okki

Donateur
Vraagje: ik heb mijn vakantie bestemming in Italië ingevoerd en kan deze opslaan. Maar de Amundsen stuurt mij door Zwitserland, terwijl ik graag via Oostenrijk wil rijden. Dan kan ik als tussenbestemming bv Innsbruck toevoegen, maar die route kan ik vervolgens niet opslaan? Weet iemand een handigheidje om de route (eindbestemming) op te slaan waarbij de route via Oostenrijk loopt?

Kon ik ook niet vinden (sommige navigatie systemen hebben een "via" mogelijkheid)
Je kan wel zelf een route aanmaken, dus eerst de plaats aangeven waar je in Oostenrijk doorheen/langs rijdt en daarna het adres in Italie. Dan die route opslaan.
 

Lineasol

Actief lid
Je hebt hier ook al een eigen topic voor aangemaakt. Waar wil je je antwoord hebben?

https://www.skodaforum.nl/forum/i/amundsen-in-o2.33587/

Volgens mij moet het in principe wel passen. Ik weet alleen niet of je de juiste omranding kunt krijgen voor een PFL Octavia. Ook de evt. weergave van PDC zal niet lukken.

Ik heb een afspraak voor vandaag om 12 uur maar als er twijfel is laat ik m gewoon staan en zoek ik verder naar een columbus! Bedankt voor de reactie.
 

Lineasol

Actief lid
Je hebt hier ook al een eigen topic voor aangemaakt. Waar wil je je antwoord hebben?

https://www.skodaforum.nl/forum/i/amundsen-in-o2.33587/

Volgens mij moet het in principe wel passen. Ik weet alleen niet of je de juiste omranding kunt krijgen voor een PFL Octavia. Ook de evt. weergave van PDC zal niet lukken.

Ik heb m erin gekregen. Kan helaas geen foto van posten maar er zat origineel een rns 300 in zonder kleurenscherm en ik heb het kapje er af gehaald en zo weer opgezet. Past naadloos:jaja:
 

Rallye

Forumguru
Fijn dat het gelukt is! Die RNS300 was dus al niet de originele radio, want die is nooit geleverd in de Octavia (die radio was niet van VW en heette Stream). Dan had je dus mooi een oplossing voor de omranding. Heb je wel PDC-weergave op het scherm?
 

Lineasol

Actief lid
Fijn dat het gelukt is! Die RNS300 was dus al niet de originele radio, want die is nooit geleverd in de Octavia (die radio was niet van VW en heette Stream). Dan had je dus mooi een oplossing voor de omranding. Heb je wel PDC-weergave op het scherm?
Nope geen pdc op het scherm. Ik dacht dat die origineel geleverd werd aangezien ik aanzienlijk veel octavia's ben tegengekomen met die radio.
 
D

Deleted member 24009

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij staat er een update op de portal. Omschrijving is ECE 2017/2018. Heb de bestanden nog niet kunnen downloaden en bekijken. Op BriSkoda werd er ook al melding van gemaakt
 
ter info: Heb de kaart via updateportal.skoda-auto.com en VIN nummer opgehaald ( ECE 2017/2018 (6,00GB) STD1_P67_EU_2017_18.zip ) Is uitgepakt bijna 7,5 GB groot en paste bij mij net niet meer op orginele SD kaartje. Een paar landen verwijderd waar ik toch niet kom en rest erop gezet en lijkt te werken.
 
D

Deleted member 24009

Ben m nu via de download tool van Skoda aan het uitpakken naar de sd card. Dat duurt laaang... en ik kreeg een foutmelding maar kon wel doorgaan. Fingers crossed....
 
Bovenaan Onderaan