Overweging

Rosinfield

† In Memoriam
Ik wil nog een tijd met deze auto doen, mede gezien de nodige investeringen.
Nu was er net een kennis op bezoek met een Golf 1.2 tsi dsg. Ik vraag me af of ik er tzt niet beter aan doe zo''n Golf met 20 000 km of minder aan te schaffen dan een nieuwe Skoda. Je vindt die nl te kust en te keur, ook met dsg. Ben wel benieuwd hoe men hier tegenaan kijkt.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het is maar net wat je zelf graag wil met je centjes.
Gezien de km standen in de verschillende lijstjes zijn die 1.2 motoren zeker niet slecht dus zou het in hoofdzaak om de carrosserie gaan.
Let wel dat een Golf veel diefstal gevoeliger is :maakmegek:
 

EdK

Forumguru
ach in een golf pas geen enkele hond in de kofferbak, en zolang als je die hebt is het een miskoop.
Of je moet de hond de voorstoel gunnen........
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heel scherp Ed. Tegen de tijd dat er een nieuwe auto moet komen, is er hooguit nog 1 over vermoed ik. En aan nieuwe beginnen we niet meer. Die ene is 16 en de ander 13.
Genoeg honden kleinkinderen om op te passen ;)
 

Cordoba

Forumguru
Golf is qua gewicht en buitenmaten een groter formaat dan de Fabia. Dat betekent dat ie ook harder moet werken om alles in beweging te krijgen (merk je dus ook aan brandstofverbruik) en belasting en verzekering zal ook duurder zijn van zo'n Golf.

Skoda wordt tegenwoordig ook in behoorlijke aantallen geleased (ook de Fabia), dus die moet makkelijker als occasion te vinden zijn, dan bijv. 5 jaar terug, anders kun je bijvoorbeeld ook nog een Seat Ibiza ST overwegen. Hierbij ga ik er vanuit dat een Audi A1 als occasion geen reële optie is.

Overigens kun je natuurlijk ook de Golf in Variant versie nemen, dan heb je toch ruimte voor de hond(-en).
 

Noord26

Forumguru
Ik wil nog een tijd met deze auto doen, mede gezien de nodige investeringen.
Nu was er net een kennis op bezoek met een Golf 1.2 tsi dsg. Ik vraag me af of ik er tzt niet beter aan doe zo''n Golf met 20 000 km of minder aan te schaffen dan een nieuwe Skoda. Je vindt die nl te kust en te keur, ook met dsg. Ben wel benieuwd hoe men hier tegenaan kijkt.
Wat is het voordeel van switchen van een Fabia DSG naar Golf DSG? Op kleine punten na identieke auto's toch?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gewoon veel en veel meer keus in jonge occasions. Zoek er maar eens op. En wat betere afwerking dacht ik toch ook.
Maar goed, komt tijd komt raad ;)
 

Noord26

Forumguru
Nogmaals: wat doet de keuze er toe in jonge occasions? Je hebt nu toch ook een jonge auto met weinig kilometers?

Als hij nu over de 2ton zou lopen, zou ik denken: interessante optie. Maar dan nog alleen als de huidige kuurtjes begint te vertonen. Jong gebruikt (of nieuw) is geen garantie dat je geen kuurtjes hebt overigens. Anders kun je niet goedkoper rijden. Hoef je ook niet weer opnieuw langs Lochem.

Of de situatie mocht veranderd zijn waardoor je een andere auto nodig hebt (meer ruimte, of veel meer kilometers > diesel)?

@Cordoba: mijn ervaring na proef gereden te hebben in diverse auto's is dat een Rapid vergelijkbaar is met een Golf. Een Fabia is nihil kleiner (zo niet ruimer op bepaalde punten) als een Golf. Een Polo is echt een stuk kleiner als een Fabia. Ik begrijp niet waarom je een Polo tegenover een Fabia zet. Waarom 'moet' men een Polo tegenover een Fabia zetten en niet een Golf? Prijstechnisch?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Denk dat je wat gemist hebt dan. Ik bedoel ook pas over een hele tijd wanneer deze weg gaat. Zeker meer dan drie jaar. Vroeg me af of dat dan wellicht een goeie optie zou zijn versus weer een nieuwe Skoda.
Dus geen actuele kwestie maar zomaar wat theoretiseren.
Ben op zich uiterst tevreden over de Fabia met de nodige aanpassingen/investeringen
 

sitechris

Donateur
Wat is het voordeel van switchen van een Fabia DSG naar Golf DSG? Op kleine punten na identieke auto's toch?

Zeker niet. VW Golf moet je vergelijken met Octi, Seat Leon en Audi A3. De Golf is in (bijna) alle opzichten superieur aan de Fabia. Veel mooier interieur, ruimer, stiller, comfortabeler, verfijnder etc. Echt een andere klasse.

Ik kan je de Golf van harte aanraden, maar een Seat Leon is weer net wat goedkoper te verkrijgen en ook een hele fijne auto. Ik zou die 2 auto's altijd verkiezen boven een (te dure) Fabia.
 

Noord26

Forumguru
Denk dat je wat gemist hebt dan. Ik bedoel ook pas over een hele tijd wanneer deze weg gaat. Zeker meer dan drie jaar. Vroeg me af of dat dan wellicht een goeie optie zou zijn versus weer een nieuwe Skoda.
Dus geen actuele kwestie maar zomaar wat theoretiseren.
Ben op zich uiterst tevreden over de Fabia met de nodige aanpassingen/investeringen

Ooohw...

Je bedoeld die glazen bol? Daar zij hele boeken theorieën over.

@sitechris
De een is gevoeliger voor minimaal betere afwerking als een ander. De ander gaat liever voor wat meer ruimte. Of juist weer voor die top motorisering.

Het gras bij de buren is altijd groener. Waarmee neem je genoegen. Wat is je budget, welke opties wil je zeker, of zoek je naar een bepaald gevoel wat een auto je geeft? Merken voorkeur? Allemaal toekomstmuziek.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
@Noord26, het verschil is heel wat groter als "minimaal" hoor. Op vrijwel alle fronten.

En inderdaad Menno, vergeet niet naar de Seat te kijken. Kon je nog wel eens verrassen ;)
 

Noord26

Forumguru
@MarcoO2

Ik zei dat specifiek zo, omdat iedereen ziet dat de afwerking beter is. Maar degene die er minder gevoelig voor is dat als minimaal zal ervaren.

Toch eens proef rijden in een Leon ST..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is precies hetgeen @sitechris aangeeft wat me met deze premature overweging doet spelen. Een nieuwe Fabia of een heel jonge Golf met zelfde motor en dsg en "meer auto"
 

EdK

Forumguru
Menno weet je welk merk ook heel leuke wagens met weinig kilometers heeft en veel luxe ??
Juist de Lexus.
Ja misschien vloeken in de moskee / kerk hier maar mijn Yeti begint ook wat ouder te worden en ik kwam door kennis die 2e hands een lexus heeft aangeschaft ook op wat site's met leuke lage kilometerstanden en acceptabele prijzen...

Tsja en als het zover is dat de Yeti er uit gaat dan mag de Fab3 / Rapid strijden tegen de Lexus CT200
 

Wijnand850

Forumguru
Een Polo is echt een stuk kleiner als een Fabia.

Wij hebben een Polo van 2013 en ik heb diverse keren in een Fabia II gereden. De Polo doet qua binnenruimte niet onder voor een Fabia. De Fabia is misschien wat hoger, de Polo is duidelijk breder. Bij de Fabia zit ik steeds met mijn knie tegen de onderste punt van het dashboard, wat zeker op wat langere ritten niet prettig is, bij de Polo heb ik daar geen last van, is net even wat ruimer. Kijk ook maar eens op Autoweek.nl, waar je de maten kunt vergelijken. De verschillen zijn minimaal.
De Polo en de Fabia zitten op alle andere aspecten ook in hetzelfde segment, dus het is logisch dat die met elkaar worden vergeleken.
 
Bovenaan Onderaan