Distributieriem

Vlaar032

Senior Member
Hallo allemaal, :530:

ik heb sinds kort een Skoda Octavia I hatchb. benzine, 1984cc GLX uit bouwjaar 03-2000. Weet iemand van deze motor de vervangingstermijn van de distributieriem? De km-stand is 78000km.

Ook vraag ik me af of de carrosserie van deze wagens verzinkt is.

Groeten, Arnold
 

purk

Senior Member
staat geen interval voor, maar ik zou als ik jou was deze wel vervangen om de 120.000 km of 6 jaar. vergeet de waterpomp niet mee te vervangen.

En als het goed is, is deze auto verzinkt. maar waarom de twijfels het verzinkt zin van de auto.
 

Ron

Lid
staat geen interval voor, maar ik zou als ik jou was deze wel vervangen om de 120.000 km of 6 jaar. vergeet de waterpomp niet mee te vervangen.

Natuurlijk staat hier een interval voor. Hoe groot dit interval is staat in het onderhoudsboekje. In het onderhoudsboekje van mijn O1 uit 2002 zit een sticker voorin met een aantal codes. Afhankelijk van die code voor de motor verschilt het onderhoudsinterval. Dus het kan best zo zijn dat het interval voor dezelfde motor uit een ander jaar anders is.

Kijk dus even in je onderhoudsboekje en als je dit niet meer hebt ga je naar de dealer. Als die je kenteken in het computersysteem klopt kan hij e.e.a. ook zo zien. Bij mijn 1.6 MPI uit 2002 is het overigens 120.000. Maar dit kan bij jou dus anders zijn.

Zo heb ik ook een variabel onderhoudsinterval en dat zal die van jou beslist niet hebben.

Succes...
 

Vlaar032

Senior Member
Nou, op de carosserie zaten 2 krasjes, en daar was het niet gaan roesten. En eigenlijk wist ik het gewoon niet. Bij mijn vorige auto, een Nissan Almera, moest je er snel bij met de lakstift, anders kon het snel roesten.
De plekjes op de Skoda zijn nu inmiddels wel bijgewerkt.
En wat de distributieriem betreft, het onderhoudsboekje is netjes afgestempeld, maar achter "getande riem vervangen" staat steeds een vinkje in de "nee" kolom, maar de garage die hem verkocht heeft zegt dat hij wel vervangen is. En dat ze dat aan de riem konden zien.
Is er een misschien een mogelijkheid om dat zelf aan de riem te zien? (Ik heb nu nog 6 maanden Bovag garantie)
 

redfoxert

Senior Member
Nou, op de carosserie zaten 2 krasjes, en daar was het niet gaan roesten. En eigenlijk wist ik het gewoon niet. Bij mijn vorige auto, een Nissan Almera, moest je er snel bij met de lakstift, anders kon het snel roesten.
De plekjes op de Skoda zijn nu inmiddels wel bijgewerkt.
En wat de distributieriem betreft, het onderhoudsboekje is netjes afgestempeld, maar achter "getande riem vervangen" staat steeds een vinkje in de "nee" kolom, maar de garage die hem verkocht heeft zegt dat hij wel vervangen is. En dat ze dat aan de riem konden zien.
Is er een misschien een mogelijkheid om dat zelf aan de riem te zien? (Ik heb nu nog 6 maanden Bovag garantie)


Eventueel even bij een andere Skoda dealer binnen rijden en navragen?

Voor zover ik weet worden alle auto's gewoon centraal opgeslagen met gegevens van wat er aan gebeurt is.
 

purk

Senior Member
Natuurlijk staat hier een interval voor. Hoe groot dit interval is staat in het onderhoudsboekje. In het onderhoudsboekje van mijn O1 uit 2002 zit een sticker voorin met een aantal codes. Afhankelijk van die code voor de motor verschilt het onderhoudsinterval. Dus het kan best zo zijn dat het interval voor dezelfde motor uit een ander jaar anders is.

Kijk dus even in je onderhoudsboekje en als je dit niet meer hebt ga je naar de dealer. Als die je kenteken in het computersysteem klopt kan hij e.e.a. ook zo zien. Bij mijn 1.6 MPI uit 2002 is het overigens 120.000. Maar dit kan bij jou dus anders zijn.

Zo heb ik ook een variabel onderhoudsinterval en dat zal die van jou beslist niet hebben.

Succes...

Er staat zelfs voor bijna alle benzine motoren geen vervangings interval voor de tandriem, alleen voor diesels en 1.8 en 1.8 turbo motoren kennen ze een interval voor de tandriem.
 

Ron

Lid
Er staat zelfs voor bijna alle benzine motoren geen vervangings interval voor de tandriem, alleen voor diesels en 1.8 en 1.8 turbo motoren kennen ze een interval voor de tandriem.

In mijn boekje staat voor alle benzinemoteren een vervangingsinterval van 120.000 en voor de 1.8 en 1.8 turbo 90.000. Maar dat gaat dus over Octavia's uit 2002.

Dus ik zou toch maar even navragen bij de dealer. Ik meen dat ze voor de oudere O1 modellen standaard 90.000 aanhouden voor alle motoren.
 

purk

Senior Member
je gaat een volkswagen monteur die al 14 jaar in de vag motoren zit toch niet tegen spreken hoop ik..... turbo motoren BENZINE hoeven pas om de 180.000 voor het eerst vervangen te worden, wat ik lang vind en ik adviseer om het om de 120.000 te doen, en je hoeft alleen bij benzine motoren vanaf 90.000 km deze te controleren en indien nodig te vervangen.
 

Ron

Lid
je gaat een volkswagen monteur die al 14 jaar in de vag motoren zit toch niet tegen spreken hoop ik..... turbo motoren BENZINE hoeven pas om de 180.000 voor het eerst vervangen te worden, wat ik lang vind en ik adviseer om het om de 120.000 te doen, en je hoeft alleen bij benzine motoren vanaf 90.000 km deze te controleren en indien nodig te vervangen.

Oeps, sorry, wat betreft de turbo motoren heb je gelijk. Wat betreft de overige bezine motoren staat er in mijn boekje:

Elke 90.000 getande riem controleren, daarna elke 30.0000

Elke 90.000 getande riem vervangen ATD benzine motor.

Elke 120.000 getande riem vervangen AMX benzinemotor.

Elke 180.000 getande riem vervangen voor 1.8l benzine motoren.
 

Vlaar032

Senior Member
Ik heb gisteravond in het boekje gekeken, daar zit die sticker inderdaad voorin, en de motorcode is geloof ik QTY en dat kom je in het boekje niet tegen. Denk dezelfde motor als Purk. 't Is niet echt duidelijk en dit komt nog het meest dichtbij: "je hoeft alleen bij benzine motoren vanaf 90.000 km deze te controleren en indien nodig te vervangen". Daarbij bepaalt de monteur dus a/d hand van de staat van de riem of dat het nodig is. Er staat niets bij over jaren, alleen in km's. Als ik er niet uit kom laat ik hem gewoon preventief vervangen en dan gelijk die waterpomp erbij. Want ik wil er zo'n beetje nu eens proberen 4 jaar mee te rijden.
 

Vlaar032

Senior Member
Morgen (16/10/07) worden distributieriem, rollen, waterpomp+multiriem preventief vervangen, op basis van de leeftijd van 7 jaar. Kan de wagen er weer een paar km's/jaartjes tegen.
 

purk

Senior Member
Morgen (16/10/07) worden distributieriem, rollen, waterpomp+multiriem preventief vervangen, op basis van de leeftijd van 7 jaar. Kan de wagen er weer een paar km's/jaartjes tegen.

Heb je goed, voorkomen is beter dan genezen.
 

Vlaar032

Senior Member
Heb je goed, voorkomen is beter dan genezen.
Die oude waterpomp was nog lek ook...Bij krap 80Kkm. De garage die me de O1 verkocht is een universeel, die de waterpomp niet gelijk met de riemen besteld had. Ondanks het advies dat gelijk te doen. Ik had een mailtje van de dealer uit Utrecht. Gelukkig zag de monteur het wel, en werd de pomp alsnog besteld. De wagen moest wel een nachtje blijven staan.
 

oscar2

Nieuw lid
Vandaag mijn Octavia 2002 1.6 mpi opgehaald; km-stand 220.000 km. Bij 119.000 is de getande riem vervangen; dat was in december 2004. Uiteraard gevraagd: en wanneer is de riem weer aan de beurt? Frappant antwoord! Tegenwoordig om de 180.000 km of vijf jaar. Wie weet het nu beter dan de Skoda-man, zou je zeggen? Graag reacties!
 

Gieliovd

Forumguru
Wat zegt u? Was dit niet 90.000 km?

Heeft hij het soms over een ketting?

Ben benieuwd wat de echte kenners te melden hebben. 180.000 km met een riem, dat zou wel heel mooi zijn.
 

skodaboy

Forumguru
bij mijn 01 destijds werd de distributieriem om de 90.000km vervangen
als ook de waterpomp,spanrollen enz...
destijds hoorde ik ook van de dealer dat er 01's zijn waar dit om 60.000km nodig was..dus een skoda-dealer kan je hier omtrent wel vertellen wanneer dit nu moet worden vervangen. :smiley29:
 

Vlaar032

Senior Member
Al je de wagen koopt om er nog minimaal een paar jaar mee te rijden... Die van 220 kkm zou ik blind vervangen als je het niet weet. En als-tie dan toch open ligt, gelijk de waterpomp verwisselen.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zou het risico niet nemen. Gewoon vervangen dan weet je zeker dat het snor zit.
 
Bovenaan Onderaan