2 CV, Ami, GS, Dafjes t/m de 46 en NSU Prinz-4

Kogamyata

Senior Member
Graag zou ik meer willen weten over de interieurverwarming van deze luchtgekoelde motoren. De een zegt dat ze pima voldeden en de ander juist het tegendeel. Wie heeft er ervaring mee.
B.v.d,
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die in de besteleenden (twee van gehad) had twee standen: ofwel uit, ofwel zoolverschroeiend heet.
De voorruit condensvrij houden wilde wat minder, als ik me goed herinner. Maar dat was een mooi vlak ruitje direct binnen handbereik, dus ik had een klein trekkertje liggen en dat ging ook prima.

Ik heb twee NSU's Prinz-4 gereden - die hadden een prima en heel snel werkende verwarming.
Als ik me goed herinner, was daarvan de uitlaat dubbelwandig uitgevoerd om te kunnen dienen als warmtewisselaar. Een tamelijk bijzondere constructie trouwens. Warmde in de winter stúkken sneller op dan mijn huidige F2 GL...
 

Kogamyata

Senior Member
In een der topics wordt geklaagd over heel langzaam warm wordende motor en dus verwarming. In de winter moet ik soms wel 4 km rijden eer het blauwe lampje (Fabia 1,2tdgl) uitgaat.
Wat ik mij dan afvraag waarom laten ze de huidige verwarming niet ook dmv mantel om de uitlaat lopen. Want het uitlaatspruitstuk is juist wel meteen heet. Iemand daar 'n idee over?
 

Joske

Forumguru
Omdat, volgens mij, op bedrijfstemperatuur je het water niet meer voldoende gekoeld krijgt op een normale manier. Mits je een secundair circuit aanmaakt dat enkel bij koude motor open gaat zou het wel kunnen, maar dat zal duurder uitvallen.

Uiteindelijk doet de motor dit nu ook, dmv de thermostaat. Maar niet over het spruitstuk.
 

Kogamyata

Senior Member
Ja Canon-Eye, er zit 'n blauw lampje in dat uitgaat zodra de motor op die temperatuur is dat er gas gegeven mag worden. Daarvóór word je geacht 'n fluwelen voetje te hebben. Er zit geen watertemperatuurmeter in. Mogelijk kan ik dat oproepen op zo'n minidot scherm, maar dat heb ik nog niet ontdekt. Wel zooi maar het noodzakelijke niet. Alhoewel de auto sinds EGR-vervanging naar tevredenheid functionneert, dat weer wel. Je weet wel,in de Renault 4 en 6 destijds zaten ook alleen maar lampjes en geen temp. meter. Ik heb toen op de sloop uit 'n oude Ford of Opel 'n ether gestuurd temp. metertje gehaald, in de plug op 't blok gedraaid en langs afdichtingsrubbers in het interieur bevestigd. Dat werkte perfect, maar in de bergen met volop bagage liep de temp op tot tegen kookpunt Fernpas en oude Bennerpas.
 

EdK

Forumguru
Staat welliswaar niet in je lijstje maar toch ook een oudje.
Hadden meerdere bedrijfswagens bij mijn eerste werkgever met de naam VW T2.
Toen al een perfecte bus, alleen in den winter met vorst begonnen we te krabben aan den buitenzijde en als we dan klaar waren dan konden we rijdend de binnenkant krabben terwijl de chaffeur zijn ogen op de weg hield.
Zelf zaten we met dikke truien en jassen aan en als we dan bijna op werklocatie waren ( 35 a 40 Km verder ) waren de ramen geheel schoon en wij werden wat warmer....
 

Kogamyata

Senior Member
@Joske Je zegt het goed;via 'n secundair circuit. Een standkachel is toch ook secundair, dat is duur van aanleg en verbruikt brandstof. Zoals ik het bedoel en jij ook gesnapt hebt, combineer je het beste van die 2 en kost geen brandstof. En toch zijn het ingenieurs die autotechnieken zoals HillHold en nog veel meer, ontwikkelen. Misschien worden jullie nu moe van mij, maar dat is ook de bedoeling. Het houdt je scherp, nietwaar?
Groeten en bedankt voor de inbreng,

Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@EdK Dus het eerder geopperde bleek bij VW-busjes niet te werken. @Canon-Eye is juist enthousiast over die snelle hete verwarming, zie NSU. Overigens weet jij wat dat betekent NSU?
Bedankt voor je bijdrage.
Joop.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je de verwarming allereerst moet plaatsen in de tijd Joop. Mijn vader heeft een kever en een VW 1600 Variant gehad, dus beide luchtgekoelde motoren. Verwarming was nooit een probleem (tenminste niet erger dan bijv. de Passat die ie later heeft gehad), maar je moet wel in gedachten houden dat een carrosserie in die tijd echt niet 100% winddicht was bij alle raampjes en andere lastige plaatsen. In de winter stapte je dus ook dik aangekleed in de auto, en niet in je overhempje, ik denk dat daar het grote verschil zit.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik denk dat je de verwarming allereerst moet plaatsen in de tijd Joop. Mijn vader heeft een kever en een VW 1600 Variant gehad, dus beide luchtgekoelde motoren. Verwarming was nooit een probleem (tenminste niet erger dan bijv. de Passat die ie later heeft gehad), maar je moet wel in gedachten houden dat een carrosserie in die tijd echt niet 100% winddicht was bij alle raampjes en andere lastige plaatsen. In de winter stapte je dus ook dik aangekleed in de auto, en niet in je overhempje, ik denk dat daar het grote verschil zit.

Ja met alle respect, maar het gaat er toch om: "Hoe snel krijg ik mijn auto op temperatuur, ruiten sneeuw- en vorstvrij en vanbinnen behaaglijk warm"? Dat heeft toch niets met die tijd te maken. Immers er is 'n topic over de Webasto-standverwarming en die verbruikt 1/3 tot 1/2 l p/uur en kost met inbouw mede over de € 1000,-
Zoals ik 't zie zijn we in die tijd met supervermogende en snelle auto's alleen maar terug gereden, nietwaar? Daarom mijn stelling:"Waarom niet in den beginne profiteren van die superhete uitlaat". Die motivatie heb ik nog niet voorbij zien komen, helaas.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Helmond42
1- De warmte is nodig voor katalysator dan wel roetfilter (zo snel mogelijk naar minstens 250 graden minimaal krijgen )
2- Waar laat je het overtollige hete water als je het niet meer nodig hebt. (zomer)
3- Als je daardoor een grotere radiator moet monteren neemt gewicht en kosten toe.
4- Grotere ventilator vraagt stroom, dus grotere dynamo, accu en dat kost brandstof en extra kosten.
5- Duur uilaatspruitstuk met grote kans op waterlekkage vanwege grote temperatuur verschillen.
6- Beperkte ruimte in motorcompartiment.
8- Algemene betrouwbaarheid vermindert

Bij elkaar zo duur dat een vooverwarmingsapparaat (Webasto, Spheros) veel aantrekkelijker is.
 
Bovenaan Onderaan