1.4 tsi 140 pk

Joske

Forumguru
jd wijzigt deze vanaf het begin al of kan het eerder als nog fijner afstellen zien of mogelijks meer kunnen(kennis)

dat laatste is zeker niet het geval bij VagTechniek ;)

Wat ik eerder denk/weet is dat JD meer de extremen opzoekt en daardoor ook meestal iets hogere waardes kan neerleggen.

Voor alle duidelijkheid: ik ben er van overtuigd dat JD nog steeds binnen een veilige marge werkt maar dat deze nauwer is dan de marge waar Vag Techniek binnen opereert. Ik vind dat je dit ook ziet aan het cliënteel van JD, dit zijn vaak mensen die echt het alleruiterste uit hun motor willen persen :)
 

oco1979

Forumguru
prijsverschil bij tuners moet ergens zitten.

niet dat ne duurste de beste is,zeker niet.

laten we zeggen dat vag in de super veilige marge werkt en jd in de veilige ;)

want buiten de turbodruk gebied wijzigingen doen is zeker kennis van toepassing.

ieder toerental de gepaste waarde geven, is een werkjes die mogelijks niet te onderschatten is.
 

Schippersss

Forumguru
In hoeverre is het nu aan een auto te zien (wanneer ze hem aan een diagnose kast hangen) of hij getuned is of niet.?

Lijkt me toch super om een beetje extra onder het pedaal te hebben, maar het is een lease auto.
Dit is altijd te zien. Als ze het blok uitlezen met de turbo druk waarden. Deze zal hoge zijn dan orgineel. Maar de vraag is, in hoeverre zal een dealer dit doen tijdens onderhoud? Wel is het zo dat als het en garantie kwestie is dit wel wordt bekeken en uitzocht.
 

Joske

Forumguru
Zijn dit wel dezelfde motoren @koreaan ?

Heb geen verstand van Seat dus weet niet welke generatie 3 en of 5F zijn?

Maar wel dat 1.4 al langer in de Skodas ligt. :)
 

koreaan

Forumguru
@Joske je hebt gelijk, dit is de correcte (scheelt niet de wereld) sheelt overigens weinig met elkaar (JD/VAGTechniek), een keer 98 of 102 tanken en er is al verschil bij dezelfde auto.

1_4TSI ACT 140pk 150pk.jpg
 

Fean

Forumguru
Toch blijft het vreemd dat er standaard (zonder tuning) een dipje zit bij +-2700rpm, je zou zeggen dat dit standaard toch veel netter kan.
 

oco1979

Forumguru
Toch blijft het vreemd dat er standaard (zonder tuning) een dipje zit bij +-2700rpm, je zou zeggen dat dit standaard toch veel netter kan.
;
Dat zal te maken hebben met veel factoren waar merken rekening moeten meehouden,
verschillende landen met wisselende brandstofkwaliteit,onderhoud,warm-koud gebied enz...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Geef het weer in een grafiek met een iets andere schaalgrootte en je ziet er niets meer van. Denk trouwens ook dat je er 0,0 van merkt
 

Fean

Forumguru
Verschillende landen waarmee ze rekening moeten houden dat zou best kunnen inderdaad. Maarja wat is het nut van een dip, na de dip is het weer full-pull.
Als je gewend bent de auto flink op zijn staart te trappen dan merk je wel dipjes, dat voel en hoor je zelfs, net of deze even te weinig lucht krijgt en inhoudt. Hartog tuning (Audi) schreef de dipjes altijd op zijn hand (chip op maat).

Zijn er trouwens al mensen die problemen hebben gehad met de 1.4 nadat ze hebben gechipped?

Waar ik met een 1.8tfsi bij 61dkm al 14x bij de dealer was geweest heb ik met de 1.4 nada problemen! Een beetje olie..maar dat heeft iedere motor als je wat ruwer rijdt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je zo'n grafiek nog meer uit elkaar trekt, schrik je je rot van de dipjes ;). Waar het natuurlijk om gaat is de relatieve grootte in meeteenheden van zo'n dipje. Dat stelt weinig tot niets voor
 

Fean

Forumguru
Klopt inderdaad dit het niet teveel voorstelt, we moeten trouwens toch ergens over miauwen;). Maar je kan dit wel voelen als je goed oplet en met een klompvoet op Ron98 rijdt. Een 2500-2950 dipje is een significant relatief verschilletje in grootte, waarover de meningen eveneens kunnen verschillen:D

Ik heb overigens wel eens mijn beklag gedaan (forum en dealer) over de vermogensloop van de 1.4 en de terugval of doodloop na 3100rpm. Destijds ook tuning overwogen vanwege dit euvel.. maar ja lease..:pieker::nono:. Ik was ook meer verwend met een 1.8 en 2.0 blok die juist pas bij 3800rpm echt begonnen te leven.

Nu na m'n 1ste grote beurt (2 weken geleden) zijn er dingen veranderd, ik bespeur dat alles veel beter en soepeler loopt ook na 3100rpm, met name in de vermogensloop lijkt er wat veranderd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat je het voelt wanneer je het weet. Interessant zou zijn te onderzoeken in hoeverre het ook gevoeld wordt indien men terzake onwetend is. Ik vermoed van niet
Bovendien, het toeren bereik waarover het dipje zich voordoet, zegt toch niets over de grootte er van?
 

Fean

Forumguru
Inderdaad ik denk dat het gros van de mensen het niet zal opmerken, het gebruik (of misbruik);) van de auto is verschillend. Zo ook ongetuned RON98 rijden.. dan voor 50% het gaspedaal indrukken en roepen dat er duidelijk verschil in zit.. tussen de oren is veel te vinden.

Inderdaad de grootte is wel belangrijk.. immers bij de toerentallen waarbij de koppelkromme vlak verloopt loopt de vermogenskromme omhoog: bij een toegenomen toerental neemt het vermogen toe, dit bij gelijkblijvend koppel. Als het koppel weer naar beneden gaat, loopt het vermogen nog steeds omhoog, maar wat minder sterk dan waar de koppelkromme meer vlak is. Dit ga je wel voelen als het dipje een groot bereik heeft en ongeacht waar het dipje zich voordoet. Motoren hebben zullen een dipje waarschijnlijk eerder opmerken. Trouwens.. aan het verloop van het koppel kun je veel beter zien wat het karakter van een motor is.

Iedere motor is verschillend.. zelfs met dezelfde software. Fiat en Alfa had zo een mooi dipje met de 1.4.. de Mito QV in sportstand, daar was gewoon niet mee te rijden, vreselijk. De dealer gaf het zelfs doe en stuurde je vaak door naar Savali.. die lost dit heel netjes op.
 
Bovenaan Onderaan