Fietsendrager welke raden jullie aan..

wimpie33

Senior Member
Hi.

Ik ben op zoek naar een fietsendrager voor op de trekhaak. Moeten 2 of drie fietsen op. Afstand tussen de fietsen moet wel genoeg zijn voor fietsen met een mand voorop. Iemand ervaring met movanext fietsen drager....
 

Cordoba

Forumguru
Moet die fietsendrager achterop een Citigo of....?

Wat betreft mandjes: ga er maar vanuit dat je bij meer fietsen het mandje even los moet halen. Als je drie fietsen met mandjes hebt, krijg je anders zo'n grote hefboom, dat de voorwielen van de auto de lucht in gaan, zodra je uit durft te stappen, en ook de kogeldruk zal dan veel te hoog zijn, zeker bij 3 fietsen.
(3 fietsen met mandje, zullen dus geen lichtgewichtfietsen zijn, reken dan alleen voor de fietsen op zeker 50 kg, en daar komt het gewicht van de drager nog bij)
 

kansberg

Forumguru
Spinder is een goede fietsendrager, helaas is de organisatie al geruime tijd failliet. Thule maakt zeer mooie en solide fietsendragers, evenals Twinny Load. Weliswaar in het duurdere segment, maar een fietsendrager koop je maar één keer in je leven. Een voordeliger alternatief is ProUser, lichter van kwaliteit maar daarmee ook voordeliger, en aangemerkt als 'beste koop' in de consumentengids, voor wat het waard is. Heb er zelf ook een, voor elektrische fietsen, en buiten het feit dat ik hem lomp vind (want niet inklapbaar), voldoet deze zeer goed. Stabiel achter de auto, en eenmaal gemonteerd erg eenvoudig en makkelijk in het gebruik.
 

Cordoba

Forumguru
Achterop een O3 combi kan wel wat, maar je zit met de 'verkeerde' belasting voor de trekhaak. Een trekhaak is in principe ontworpen om een behoorlijk gewicht te trekken, met een beperkte kogeldruk, dat betekent dat de hele constructie van de trekhaak daarop in principe is gebaseerd. Bij een fietsendrager, heb je vrijwel geen krachten in de langsrichting van de auto (waar de trekhaakconstructie dus op is gemaakt), maar wel een forse vertikale belasting, met daarnaast ook nog een fors moment op de trekhaak. Een fietsdrager met 3 fietsen gaat eigenlijk alleen als de fietsen vrij kort naast elkaar staan, om op die manier de arm(ten opzichte van de achteras) kort te houden.

Een rekensommetje, waarbij ik van heel gunstige (geschatte) waarden ben uitgegaan:
- afstand van de achteras tot de kogel van de trekhaak: 90 cm
- afstand van het zwaarte punt van de 3 fietsen en de drager tot aan de trekhaakkogel: 40 cm
- gewicht van drager en 3 fietsen 55 kg

Voor dit geval heb je dus te maken met een arm van 1,3 meter (0,9 + 0,4 m). Stel dat het zwaartepunt van iemand op de achterbank zo'n 15 cm voor de achteras ligt, en de wielbasis is 2,67m. Dat betekent dat voor het inveren van de achteras, deze belasting hetzelfde effect heeft als 505 kg aan passagiers op de achterbank!!
Daarnaast heeft de fietsendrager ook nog een liftend effect op de vooras (waar die 505 kg op de achterbank zelfs de vooras nog ietsje extra belasten).

Als je daarnaast weet dat de bouten waarmee een trekhaak vastzit, gewoon van onder naar boven zijn geschroefd, betekent dit dat het hele gewicht van de fietsdrager aan de bouten van de trekhaakconstructie trekken.
 

kansberg

Forumguru
Wel heel belangrijk: Mocht je overwegen een drager aan te schaffen, let er dan goed op of deze een mistlamp en achteruitrijverlichting heeft, volgens onze wetgever gaan de meeste mensen namelijk fietsen in het donker als het heel mistig is :D

Welterusten allemaal!
 

Berry1912

Forumguru
Ik zou deze nemen :)
eva-longoria-hd-post-in-pixel-of-beautiful-lady-carrying-bike-follow-her-and-take-some-exercise-an-enjoyable-time-tv-movies-post-movies-189711159.jpg
 

jonbongoofy

Forumguru
Ik had toen ik nog trekhaak had een fietsendrager van Eufab. Beviel prima en was iets goedkoper dan Thule. Maar deed er niet zoveel voor onder althans dat zei men bij ATU.
 

Havana

Forumguru
Heb zelf een Spinder Falcon van MP voor 50 euro; ding werkt perfect. De reden dat ik voor Spinder koos is de klem, die is zeer geschikt voor allerhande fietsen incl. mijn carbon racer.

Spinder is overigens weer overgenomen door Tradekar, dat ook eigenaar is van ProUser.

Aan een Thule, Uebler, ProUser doe je ook geen miskoop. Twinny Load is ook prima maar dan wel een recente want die oudere types zijn vreselijk slecht.
 

BenMW

Lid
Heb zelf de movanext vanwege de elektrische fietsen en ik vind het een topding. Uitklappen en het zit als een huis. Ze hebben nu ook een wat lichtere versie van 12 kg ipv 16 kg. Heb zelf de 16 kg versie en dat is wel even tillen. Ze hebben er nu ook een wielen setje voor zodat je de drager naar de auto kunt rijden ipv tillen.
Er is een filmpje op internet van een test met ook andere dragers en dan kun je goed zien hoe de drager zich houd bij abrupte stuur reacties en stevig remmen. Kortom ik vind het op het gewicht na een echte aanrader.


Deze dus:

 
Laatst bewerkt:

jonbongoofy

Forumguru
Zag dat de Aldi ook een fietsendrager in de aanbieding heeft. Voor €99,--
Fietsendrager
Geschikt voor 2 fietsen, maximale belasting 50 kg. Eenvoudig te monteren op vrijwel elke trekhaak. Door kantelmechanisme blijft de kofferbak toegankelijk.
- flexibele frameklemmen
- stabiele verstelbare wielgoten
- verlichting via 7- en 13-polige stekker
- incl. mistachterlicht
 

lean

Lid
Heb zelf een keer een Aldi fietsendrager gekocht. Aldi heeft soms leuke spullen voor weinig geld, dit was een miskoop.
Je krijgt een bouwpakket, lijkt wel Meccano, en als je alles hebt gemonteerd is het geheel niet erg stabiel.
Roest ook snel, dus vooral niet in de regen laten staan.
Mijn Aldi fietsendrager wilde ik niet eens meer weggeven, deze rust nu op de Goudkade in Gouda ( vuilstort )
Kortom: afrader

Leo
 

Patrickme

Senior Member
Ik heb zelf de Thule EuroPower 916 en ben zeer tevreden.

http://www.thule.com/nl-nl/nl/produ...ed-bike-carriers/thule-europower-916-_-916000

Een aantal kenmerken:
  • Gemakkelijke montage van fietsen door afneembare fietsarmen.
  • Het hoge laadvermogen (2x30 kg) maakt vervoer van e‑bikes/Pedelecs mogelijk.
  • Extra grote afstand tussen de wielhouders (25 cm) maakt vervoer van robuuste fietsen met een brede wielbasis mogelijk.
  • Slimme kantelfunctie met voetpedaal om makkelijk bij de kofferbak te kunnen, zelfs terwijl de fietsen erop staan.
 
Bovenaan Onderaan