Achterop een O3 combi kan wel wat, maar je zit met de 'verkeerde' belasting voor de trekhaak. Een trekhaak is in principe ontworpen om een behoorlijk gewicht te trekken, met een beperkte kogeldruk, dat betekent dat de hele constructie van de trekhaak daarop in principe is gebaseerd. Bij een fietsendrager, heb je vrijwel geen krachten in de langsrichting van de auto (waar de trekhaakconstructie dus op is gemaakt), maar wel een forse vertikale belasting, met daarnaast ook nog een fors moment op de trekhaak. Een fietsdrager met 3 fietsen gaat eigenlijk alleen als de fietsen vrij kort naast elkaar staan, om op die manier de arm(ten opzichte van de achteras) kort te houden.
Een rekensommetje, waarbij ik van heel gunstige (geschatte) waarden ben uitgegaan:
- afstand van de achteras tot de kogel van de trekhaak: 90 cm
- afstand van het zwaarte punt van de 3 fietsen en de drager tot aan de trekhaakkogel: 40 cm
- gewicht van drager en 3 fietsen 55 kg
Voor dit geval heb je dus te maken met een arm van 1,3 meter (0,9 + 0,4 m). Stel dat het zwaartepunt van iemand op de achterbank zo'n 15 cm voor de achteras ligt, en de wielbasis is 2,67m. Dat betekent dat voor het inveren van de achteras, deze belasting hetzelfde effect heeft als 505 kg aan passagiers op de achterbank!!
Daarnaast heeft de fietsendrager ook nog een liftend effect op de vooras (waar die 505 kg op de achterbank zelfs de vooras nog ietsje extra belasten).
Als je daarnaast weet dat de bouten waarmee een trekhaak vastzit, gewoon van onder naar boven zijn geschroefd, betekent dit dat het hele gewicht van de fietsdrager aan de bouten van de trekhaakconstructie trekken.