Antennespriet vervangen

Hoi allemaal, ik ben Robert en ik rij een Skoda Fabia 1.4 16v 74kw Elegance uit 12-2002.

Ik ben een deel van mijn antennespriet verloren onderweg en ik wil deze nu graag vervangen voor een compleet nieuwe.

Nu heb ik een nieuwe gekocht, maar krijg ik de spriet niet van het dak. Ik kan eraan draaien wat ik wil, maar tot een bepaald punt en niet verder. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik probeer er foto's bij te plaatsen, hopelijk werkt dat en helpt het.

Graag jullie expertise! Alvast vriendelijk bedankt!

Gr
Robert

image_zps1e59287c.jpg

image1_zps55271110.jpg
 

piair1982

Forumguru
Dit type moet je ook met de voet vervangen. De spriet is deel van de voet van de antenne.
Oftewel een geheel.
 

dhe019

Actief lid
Officieel moet dat inderdaad, zoals bij mijn OctaviaII. Als je goed trekt krijg je 'm uiteindelijk wel los zodat je met een vervanging + rvs bout + ijzerzaag je jezelf een hoop geld kan sparen. Zorg er voor dat je je dak niet sloopt want het had best wat geweld nodig.

Ik ben toch benieuwd naar hoe je de antenne zo kapot hebt gekregen.
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt gewoon de spriet apart vervangen: je draait 'm eerst los tot er beweging in zit (zover ben je dus al), vervolgens blijft ie hangen op de 'anti-diefstal beveiliging', normaal gesproken pak je met de hand stevig om het dikke deel van de antennespriet, en óf je trekt hem er rustig uit (verdikkinkje blijft namelijk 'hangen' in rubberring), óf je geeft een rukje aan de spriet. Zowel ruk als rustig trekken in de richting van de lengte van de spriet in normale positie. Ik heb zelf een half jaar terug ook mijn spriet vervangen bij mijn Fabia I combi 2003.
 

s-line

Forumguru
In jou geval kun je beter een goede griptang op het metaal zetten( haal eerst het overtollige rubber weg) en dan inderdaad een stevige ruk in de lengte richting.
Hij blijft namelijk op een soort kogeltje hangen,een beetje wd40 ofzo scheelt al wat
vrg.michiel
 
Even een aanvulling op Cordoba:
http://www.skodaforum.nl/board/f21/antennespriet-vervangen-20038.html#post289309

Als je de (rest van de ) antenne helemaal los gedraaid hebt, moet je de stift van de antenne met het stukje draad-eind eerst helemaal diep de voet indrukken en dan kun je de antenne er gewoon rustig uittrekken.
Ik doe dit al jaren zo als ik de wasstraat in ga, en het staat ook in andere forums.
In dit forum staan ook wat berichten daar over, zoals deze:
http://www.skodaforum.nl/board/f32/antenne-vervangen-1340.html
 
Allen bedankt voor jullie reacties. Nav het forum onderdeel voor nog geen 10 euro opgehaald bij Brezam Automaterialen. Om het onderwerp af te ronden nog even de foto's erop gezet.

Ik had overigens de vraag om het te vervangen nog uitgezet bij de lokale Skoda dealer en hierop de reactie:

"Na verzoek van mijn collega heb ik de foto’s laten bekijken door de werkplaats chef en het magazijn. Hun conclusie is dat er geen alternatieve zijn en dat het niet mogelijk is om dit euvel te repareren.
Vanuit het magazijn heb ik doorgekregen dat een nieuwe antennen € 38,90ex btw kost. Inclusief de montage komt u uit op plus minus € 96,- incl btw."


Het forum heeft me toch het ritje naar de dealer + 85 euro bespaard. Dank allen hiervoor.

foto1.jpg


foto2.jpg
 
Ben wel nieuwsgierig hoe je het antenestompje er nu uitgekregen hebt, met geweld er uittrekken of eerst helemaal indrukken richting voet?
 
Rubber er vanaf gesneden en na wat olie te hebben gespoten met een klein rukje (het viel echt reuze mee) het deeltje kunnen verwijderen. Dat deeltje staat ook nog op de foto (onderste deeltje) met dat uiteenlopende uiteinde. Daarna was het een klein klusje en hebben we weer prima ontvangst!! :)
 
Even een update:
Ik moet zeggen dat ik alleen wat ruis heb in mijn regio met Radio538 met andere zenders overigens niet. Misschien neemt het ontvangst dus wel iets af.

Verder merk ik dat de antenne best lastig eraf te halen is voor de wasstraat, dus een rubbertje tussen de antenne en schroefdraad is wel aan te bevelen.

Tenslotte verkleurt de zwarte antenne na verloop van tijd meer naar een koperen kleur, dus ik heb hem laatst na twee jaar opnieuw vervangen. Maar dit kwam ook omdat ik de antenne in eerste instantie zonder rubber had gemonteerd en vervolgens had beschadigd met het demonteren ervan.

Bij mijn Brezan filiaal kon ik setjes kopen van AutoStyle. Het lijkt heel erg op dit setje: http://www.autostyle.nl/catalogus/aluminium-antenne-kortstick-16v-zwart-m6-m6-m5.html

Voor 7 euro is het sowieso een poging waard toch? Altijd beter dan bij de dealer 100 euro neertellen!

Succes
 

Cordoba

Forumguru
Ik ga morgen eens goed kijken: ik heb het idee dat jouw antennevoet net iets anders is dan de mijne.
 

R.Heikamp

Forumguru
apart deze antenne voet ik dacht dat iedere fabia 1 de zelfde had. ik kan de mijne er gewoon afdraaien dat is verder wel idiaal voor de wasstraat.
 

Joske

Forumguru
Mss verschil in FL en Pfl? Die van mijn Faab kan er niet zo maar afgedraaid worden, enkel plat leggen.
 

Cordoba

Forumguru
Foto is identiek aan mijn antennevoet. (tenminste van mijn Fabia combi) Als ik mijn antenne losdraai kan ik 'm plat leggen, om 'm eraf te halen, moet er stevig (en met beleid) aan de antenne getrokken worden.

Misschien dat er verschil zit tussen sedan/hatchback (kort dak) of de combi (lang dak), andere mogelijkheid is dat bij de auto van R.Heikamp de originele antennevoet bijvoorbeeld vanwege ontvangstproblemen is vervangen door een niet originele antennevoet.

@Skodafabia01 Kun je ook een foto plaatsen van de onderkant van de spriet die je hebt (en meten hoeveel schroefdraad er op zit)?
 

R.Heikamp

Forumguru
Foto is identiek aan mijn antennevoet. (tenminste van mijn Fabia combi) Als ik mijn antenne losdraai kan ik 'm plat leggen, om 'm eraf te halen, moet er stevig (en met beleid) aan de antenne getrokken worden.

Misschien dat er verschil zit tussen sedan/hatchback (kort dak) of de combi (lang dak), andere mogelijkheid is dat bij de auto van R.Heikamp de originele antennevoet bijvoorbeeld vanwege ontvangstproblemen is vervangen door een niet originele antennevoet.

@Skodafabia01 Kun je ook een foto plaatsen van de onderkant van de spriet die je hebt (en meten hoeveel schroefdraad er op zit)?
ik kom net van buiten en volgens mij is het een originele voor ik de auto kocht was die dealer onderhouden en ik ben de 2de eigenaar. zou morgen even een foto posten van mijn antenne en voet
 

Cordoba

Forumguru
@R.Heikamp Ik weet het ook niet, maar het zou voor mij een logische verklaring zijn. Andere mogelijkheid is, dat je wel een originele antennevoet hebt, maar een spriet die eigenlijk voor een iets ouder model (zonder 'knobbel onder aan de schroefdraad) auto is: toen was het alleen schroefdraad, en werden ze nog wel eens gepikt.
 
Bovenaan Onderaan