Door bezuinigingen Skoda wordt extreem tunen onmogelijk gemaakt

LT83

Forumguru
@plaza, ik begrijp je ook heel erg goed. Dit is gewoon een waardeloze en belachelijke situatie.
Noodloop die zelfs kan optreden vanaf 210km/h is echt een slecht verhaal.
 

plaza

Forumguru
[quote="Luuk Thijssen,

Ik weet dat de auto standaard niet gemaakt is voor deze tuning , maar het is de afgelopen decennia de
tuning branche zeer goed gelukt om hier betrouwbare modules voor om te bouwen.
Ik heb de afgelopen 15 jaar al 7 auto's naar meer dan 250 pk laten ombouwen , en hier eigenlijk nooit
problemen mee gehad.

Helaas heb ik nu dus moeten constateren na aankoop dure superb en dito tuningspakket dat mijn
auto niet meer geschikt is om door te tunen........doordat de Skoda fabrikant onderdelen laat vervallen die
bij de rest van de VAG groep met 2.0 tfsi motoren er ( nog ) wel in zitten.

Als ik of JD dit van te voren hadden geweten , had ik deze auto nooit gekocht en had JD dit nooit ontdekt.
 

LT83

Forumguru
De vraag is natuurlijk of dit structureel het geval is bij de 2.0tsi van skoda, of dit enkel bij dit model Superb het geval is?
Begrijpelijk dat je hier niet op zit te wachten en indien dot vooraf bekend was de keuze anders zou zijn uitgepakt.
 

Antera

Donateur
Mijn reactie was puur over het feit dat je skoda verwijt dat die iets niet gebruikt heeft. Zo worden draadjes van bepaalde opties bv ook niet standaard gelegd in auto's. Ook alle VAG versies. Dat is de kostenbesparing die op ene X aantal auto's blijkbaar toch weer een aardige cent bespaard. Jouw reactie begrijp ik dan ook wel deels maar lijkt mij dan weer de uitdaging om het toch voor elkaar te krijgen.

Ik lees ook dat je auto voor de tuning bij 210 al in noodloop ging was dit misschien geen reden om toen al eens bij skoda aan de bel te gaan trekken waarom dit was en dat ze dit probleem zouden moeten oplossen? Of heb ik dit stukje tekst verkeerd begrepen misschien?

De vraag is idd of dit alleen bij jouwe superb zo is en niet bij de andere merken of eventueel andere uitvoeringen of misschien hebben ze bij jouw auto iets vergeten of net anders is als bij de andere. VAG kennende zijn er her en der wel eens wat verschillen (ook software matig) zoals ik die tegen kom met VCDS/VCP. Dit kan misschien ook zomaar bij jouw zijn en vind ik het wel vreemd dat dit aan 1 draadje zou liggen aangezien dit draadje dan snel gelegt moet kunnen zijn als de juiste pomp en ECU in de auto aanwezig is en daarmee dan ook de juiste software en als het draadje wel aanwezig is maar de software niet klopt.
 

Skodatek1

Forumguru
Domme vraag mss?
Maar als de auto in noodloop gaat betekent dit ook dat er in de loop der tijd ook schade ontstaat?
Of is dit een tijdelijk technisch probleem? Geen idee...
 

CDK

Forumguru
noodloop is om schade te voorkomen, maar je moet uiteraard niet langdurig in noodloop rijden @Skodatek1

Edit: domme vragen bestaan niet! ;)
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Zover ik weet kan rijden op langere termijn in noodloop wel kwalijk zijn voor de motor of aangelegen delen. Zo begreep ik eens dat sommige soorten van noodloop ook zorgen voor extra brandstof inspuiting om de motor te beschermen maar daarmee wel een hoger verbruik hebbende en daarmee ook een catalysator die verstopt kan raken door de daardoor schadelijkere ontbranding.
 

Blackokkie2

Forumguru
Noodloop is volgens mij dan ook bedoeld om bij een probleem de garage/veilige stopplek te kunnen bereiken, waarbij de motor beschermd wordt door op minder vermogen te lopen. Noodloop is dus niet bedoeld om naar je eindbestemming(afhankelijk van de afstand) te kunnen rijden. Dus voor korte afstand zal noodloop je motor beschermen voor verdere schade.
 

LdN

Forumguru
Persoonlijk geloof ik niet in de onoplosbaarheid van dit probleem :pieker:

Volgens mij ook, het kan niet zo zijn dat een missend stukje bekabeling dit veroorzaakt, maar net zo als antera aangeeft als de juiste hardware & software
aanwezig is moet het kunnen.
Dit laatste lijkt me juist weer een mooie uitdaging voor de tuningwereld.
 

sitechris

Donateur
Een uitdaging is leuk, maar er moet wel volume tegenover staan om het lonend te maken. Ik denk niet dat er heel veel Superb eigenaren gaan die zo ver willen gaan als Plaza durft te gaan. Ofwel het verdienmodel is ruk voor de tuners. Dan kun je je tijd en geld beter investeren in GTI'tjes, Audi RS-jes etc.
 

CDK

Forumguru
@sitechris ben ik ten dele met je eens, maar zo'n issue oplossen is wel extra kennis opdoen die je later misschien weer kan gebruiken, ik zou mezelf er in vast bijten en niet los laten als ik in die branche zat, ook als het dan even niet lonend is!!
 

mikehotel

Actief lid
Ik ben ook van mening dat het op te lossen zou moeten zijn. Echter, het zal dan niet meer zo relatief eenvoudig zijn als tot nu toe is gedaan door de mooie (min of meer) "plug and play" mogelijkheden die door JD op de markt zijn gezet. Da's best wel jammer, want het biedt in mijn beleving relatief veel value for money, wat nu blijkbaar niet zomaar meer mogelijk is. Ik ben bang dat het dan extreem tunen voor een dito prijs gaat betekenen :laugh:
 

plaza

Forumguru
[quote="mikehotel,
Na opnieuw weer bij JD langs te zijn geweest , is het probleem eindelijk opgelost. :dankje:
De waarde's van de brandstofpomp hebben nu zo'n grote bandbreedt gekregen , dat de hoofd
computer volledig om de tuin geleid wordt , en het gemis van de belangrijke kabels compenseerd,
De vele , vele , vele , vele ontwikkelingsuren die JD in mijn auto heeft zitten , hebben zich direct
uitbetaald , want auto nummer 2 met hetzelfde probleem diende zich al aan.

Auto in November nieuw gekocht , 2 major problemen gehad , vanaf nu heden Juli ....eindelijk probleemloos
rijden...............Ahhhhhhhhh , heerlijk , wat fijn...........
 
Bovenaan Onderaan