Type accu + vervangen

2fast4you

Actief lid
Ik heb vandaag een nieuwe accu gekocht omdat de oude wat slecht begon te worden. En aangezien we de winter ingaan geen overbodige luxe.

Maar nu zit ik met het volgende. Ik heb de accu gehaald bij de brezan en volgens hun systeem moet er een 62Ah accu in terwijl er bij een 44Ah inzat. Kan dat wel?

Het gaat om een Skoda Fabia uit 2003 1.4 16v

Zijn er dingen waarbij ik even moet opletten met het vervangen van een accu? Heb ergens gelezen dat ik de ramen opnieuw moet inleren.
 

Skoder

Lid
Eerst de accu goed opladen en dan in je auto monteren.

Inleren of herprogrammeren van je ramen zou ik eigenlijk niet weten.

Een hogere amperage op je accu kan naar mijn mening geen kwaad, het duurt alleen ietsje langer voordat hij opgeladen is. Andere kant om, je hebt meer start capaciteit om te gebruiken.
Als de maten het zelfde zijn, gewoon deze monteren, hij is waarschijnlijk iets duurder geweest dan de 44ah accu.
 

van_der_P

Senior Member
Een zwaardere accu (meer cappaciteit) is alleen maar gunstig. Heeft vooral met dit koude weer wat meer reserve. Je gebruikt toch veel meer stroomverbruikers dan dat het in de zomer lekker weer is.

Zorg wel wel voor dat je die zwaardere accu in de midden onder de motorkap plaats i.v.m de gewichtsverdeling :D:D (flauwekul natuurlijk)
 

2fast4you

Actief lid
Bedankt voor jullie reacties.

Misschien een stomme vraag maar ss zo'n accu dan niet opgeladen als je hem nieuw koopt? Zou betekenen dat je er ook een accu lader bij zou moeten kopen...
 

Ronnie

Forumguru
1 Maand geleden heb ik in m'n Fabia1 1.4 een nieuwe geplaatst, 44Ah.
De 62 Ah versie is bedoeld voor een 1.9 TDI.(Deze zou bij de mijne ook niet in de behuizing passen) Nieuwe accu's zijn tegenwoordig met een soort gel gevuld i.p.v. het traditionele accuzuur en zijn volledig geladen en meteen gebruiksgereed.
Vroeger werden de accu's "drooggeladen" en na het vullen met zuur moest de accu een uurtje staan voor hij gebruikt kon worden.
Denk bij het wisselen even aan de radiocode; voor de rest hoeft er niets opnieuw ingeleerd te worden.
Je kunt een 12V voeding of iets dergelijks even aan je accukabels hangen, dan weet je zeker dat je geen problemen krijgt.
 

2fast4you

Actief lid
Net de accu vervangen, ging prima ondanks de sneeuwbui!
Accu paste er ook perfect in. Hij is inderdaad een slag breder dan de 44Ah maar kan nog mooi wegkomen met de kabels. ;)

Moet nu wel de ramen opnieuw inleren. Ze gaan niet meer met 1 druk op de knop helemaal omlaag of omhoog. Maar dat doe ik pas als het niet meer sneeuwt...
 

Br3cht

Actief lid
ook kijken of de auto zichzelf vast doet.
Hebben de buren eens voorgehad, zetten de batterij erin met de sleutel op de zetel
sluiten de bornen aan en klik alles dicht
Gelukkig was het voor de deur en gaat de poort open met een cijfercombinatie :D

Normaal als je de sleutel in het contact steekt doet de wagen zichzelf open
 

Multi1100

Actief lid
Een zwaardere accu (meer cappaciteit) is alleen maar gunstig. Heeft vooral met dit koude weer wat meer reserve. Je gebruikt toch veel meer stroomverbruikers dan dat het in de zomer lekker weer is.

Zorg wel wel voor dat je die zwaardere accu in de midden onder de motorkap plaats i.v.m de gewichtsverdeling :D:D (flauwekul natuurlijk)

Dat is niet altijd waar..de laaddynamo moet wel de zwaardere capaciteit aankunnen..anders blijft ie laden en heb je niets aan je grotere capaciteit..
 

darkprojectx

Forumguru
Moet nu wel de ramen opnieuw inleren. Ze gaan niet meer met 1 druk op de knop helemaal omlaag of omhoog. Maar dat doe ik pas als het niet meer sneeuwt...

dat weet ik zo net nog niet.. ik zat een tijd geleden ook te godveren in de auto nadat hij bij de garage was geweest, want mijn raam ging alleen maar omlaag als ik het knopje vast hield. Niet door hem even "door te drukken" en los te laten.
Na de volgende keer auto starten werkte dit wel weer gewoon.

Schijnbaar werkt het niet meer als er een half uurtje de stroom af is geweest, maar als je een stukje gaat rijden, de auto uit zet en daarna weer gaat rijden dan doen ze het wel weer.. dont know why, maar het loste dus zichzelf op.
 

2fast4you

Actief lid
Ze gaan gewoon open. Maar niet automatisch zoals Dark beschrijft.

Ondertussen doet hij dat bij de bestuurderskant wel weer. Maar de andere kant werk nog niet.
Ik had de bestuurders kant geprobeert in te leren maar toen zonder succes. Nu merkte ik dat hij het vandaag wel gewoon weer deed. Maar de bijrijderskant dus nog niet..wie weet morgen wel. :super:
 

Megawendy

Nieuw lid
Bij ons doet namelijk het raam van de bestuurderskant het pas als je het knopje een paar sec. in gedrukt houd.
dat is al vanaf we hem kochten, maar toen is wel de accu er af geweest omdat deze leeg was
daarom vroeg ik me af ;)

volgende week maar is bellen of ze het onderdeel wat ze besteld hebben voor de motorsteun al binnen hebben, dan kunnen ze gelijk daar naar kijken.
 

2fast4you

Actief lid
Dan had ik toch beter Fiat kunnen blijven rijden. Elektronisch probleem? Even op het dashboard slaan en het werkte weer! :laugh:
 

Adoks

Senior Member
Als je een accu wisselt bij een moderne auto is het niet onverstandig om er even parallel een tweede accu aan te hangen. M'n vorige auto ging ook helemaal flippen na het wisselen van de accu. Dit werd overigens wel weer automatisch gecorrigeerd na verloop van tijd op het airbag systeem na. Hiervoor moest ie toch even naar een mannetje wat het kon resetten.

Ronnie gaf dit al eerder terecht aan.
 
Bovenaan Onderaan