Raar geluid soms rechtsvoor

Mark69

Senior Member
Wij hebben een octavia greenlin 1.6 tdi handgeschakelde 6bak. Standaard dus.

Zo af en toe hoor ik een fluitend geluid rechtsvoor. Iedere keer als ik denk ik neem het op is het alweer weg. Meestal is het bij langzaam rijden in en uitparkeren. Het geluid laat zich het best omschrijven alsof iemand met een neusfluit voorin zit. Heb de garage gebeld die zeggen als het er niet is kunnen we het ook niet constateren. Nu heb ik er geen weken last van gehad maar nu vandaag twee dagen voor vertrek naar Spanje was het er weer. Ik zette de auto in de a hteruit om in te parkeren dus gierde ook niet in de toeren ofzo. Ik haalde de auto uit de achteruit en geluid was ook weg. Maar ik heb het geluid ook wel gehad en dat het wegging zonder de auto te schakelen. Het lijkt niet op het gieren van een riem. Auto rijdt verder prima rij er ieder weekend ruim 200 km mee en hoor dan niets.

Wie weet wat er spookt in mijn auto.
 

AndreM

Forumguru
Ik heb een soort gelijk geluid gehad, bij mij leek het net een koe die begon te loeien,
dat was bij ongeveer 90.000 km.
Bij het optrekken en inparkeren kwam soms het geluid weken lang voor en dan weer 2 weken niet. :sterretjes:
Nu rij ik ongeveer 50.000 km per jaar en heeft het best lang geduurd voordat ik erachter kwam wanneer het geluid het sterkst voorkwam.
(Want als ik langs de dealer ging was het geluid niet te horen.) :banghead:

En dat was bij het wegrijden met de wielen uiterst rechts gedraaid.
De dealer had een vermoeden dat het in de drukgroep zat, omdat de drukgroep het hardste moet werken om de auto op gang te krijgen met de wielstand uiterst links/rechts.
De dealer heeft de drukgroep en koppelingsplaat vervangen en sindsdien is het geluid niet meer voorgekomen en heb ik ondertussen weer 65.000 km op zitten zonder koeiengeloei. :yeah:
 

Mark69

Senior Member
Er staat bij ons nu net 61000 op de teller. Koeiengeloei zou je het ook kunnen noemen. Zelf dacht ik ook al aan een koppeling iets maar slippen doet hij niet ofzo. Pakt ook gewoon goed op.
 

AndreM

Forumguru
Er staat bij ons nu net 61000 op de teller. Koeiengeloei zou je het ook kunnen noemen. Zelf dacht ik ook al aan een koppeling iets maar slippen doet hij niet ofzo. Pakt ook gewoon goed op.

Klopt, een koude of warme motor maakt ook niets uit en met rijden merk je niets aan de auto. Ook geen slippende koppeling of zo.
Probeer het eens zoals ik omschreef met je stuur max. naar rechts en dan rustig de koppeling op laten komen. :thumbsup:
 

AndreM

Forumguru
Geprobeerd om zo het geluid weer te krijgen maar er gebeurde niets :pieker:

Dan heb je net een moment te pakken dat je het niet hoort.
Klink bekend in mijn oren.

Ik ben er ongeveer 5 maanden mee bezig geweest, totdat het vaker voorkwam en het uiteindelijk ook door de monteur te horen was.
 

Mark69

Senior Member
Nou ja ik ga er van de week 1400 km mee rijden maar hopen dat het niet al te ernstig is dan.
 

OctaviaRay

Nieuw lid
Ik heb een soort gelijk geluid gehad, bij mij leek het net een koe die begon te loeien,
dat was bij ongeveer 90.000 km.
........
Wat waren de kosten ongeveer? Ik heb ook een fluitend geluid zie mijn bericht is het vergelijkbaar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan